AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #1 Skrevet 3. juni 2017 Det tenkte jeg på, siden så mange jobber vil forsvinne framover, er det noe poeng å ta en utdannelse i det hele tatt? Det vil jo bli få jobber som flere må kjempe for, merker jo dette allerede i dag. Og hvis det blir borgerlønn har man jo ikke så mye å leve for. Anonymkode: 92e43...636
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #2 Skrevet 3. juni 2017 Jeg vet ikke om jeg hadde tatt den sjangsen for å si det sånn Anonymkode: 491a1...5fd 9
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #3 Skrevet 3. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om jeg hadde tatt den sjangsen for å si det sånn Anonymkode: 491a1...5fd Men hvis man ikke får jobb og sitter igjen med studielån man ikke kan betale fordi man har borgerlønn så blir det jo vanskelig å overleve økonomisk. Anonymkode: 92e43...636
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #4 Skrevet 3. juni 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis man ikke får jobb og sitter igjen med studielån man ikke kan betale fordi man har borgerlønn så blir det jo vanskelig å overleve økonomisk. Anonymkode: 92e43...636 Gjør som du vil, bare ikke kom og klag om du sitter der og angrer om noen år Anonymkode: 491a1...5fd 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #6 Skrevet 3. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjør som du vil, bare ikke kom og klag om du sitter der og angrer om noen år Anonymkode: 491a1...5fd Jeg har utdannelse og jobb, men jeg tenker på dagens unge som skal ta utdannelse i fremtiden. Setter de seg i gjeld til ingen nytte? Anonymkode: 92e43...636
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #7 Skrevet 3. juni 2017 1 minutt siden, Evilposelos skrev: Det blir ikke noe borgerlønn. Men noe må vi leve av, så hva foreslår du? Når alt blir automatisert hva skal vi finne på? Alle kan ikke bli lærer eller sykepleier heller. Anonymkode: 92e43...636 2
Zanzibar3 Skrevet 3. juni 2017 #8 Skrevet 3. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men noe må vi leve av, så hva foreslår du? Når alt blir automatisert hva skal vi finne på? Alle kan ikke bli lærer eller sykepleier heller. Anonymkode: 92e43...636 Hvor tror du staten får penger fra? Skatt. Vi har ikke råd til en borgerlønn som er så høy at folk kan leve av den. Enten må vi bli færre mennesker, eller vi må konsumere mindre. Begge deler er en bedre løsning enn en borgerlønn vi ikke har råd til. Hvorfor er det Statens ansvar alltid? 7
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #9 Skrevet 3. juni 2017 Blir lenge til de høyt utdannede blir erstattet. Tar du utdanning innenfor noe du syns er interessant er det definitivt noe du vil vokse på og lære mye av. Om det blir borgerlønn vil du nok mest sannsynlig ha tjent mye mer på å ha jobbet som høyt utdannet noen år, selv om du ønsker å slutte i jobben senere. Husk at borgerlønn hadde blitt en lav sum i måneden, kanskj 12 000- 15 000. Så det er ikke mye du kan reise og bade i luksus om du ikke hadde jobbet i tillegg. Anonymkode: cadb9...a28
Cata Skrevet 3. juni 2017 #10 Skrevet 3. juni 2017 Anbefaler utdanning i mekatronikk... Noen må installere og vedlikeholde automasjonene. 8
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #11 Skrevet 3. juni 2017 12 minutter siden, Cata skrev: Anbefaler utdanning i mekatronikk... Noen må installere og vedlikeholde automasjonene. Du må også ta i betraktning at ikke alle er så teknisk begavet. Jeg klarer knapt å skru på en tv lissom.. Vet at teknologi og IT-utdanning er fint å ha men når man ikke skjønner sånt da er det liten vits. Anonymkode: 92e43...636 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #12 Skrevet 3. juni 2017 Jeg går på uni nå og en ting som overasker meg er alle disse menneskene som går på uni bare for morroskyld. Jeg valgte vekk mitt første valg fordi jeg innså at den utdanningen ville antageligvis gjøre meg til frilanser i all fremtid og at jeg ville få en lav og ustabil inntekt. Jeg valgte derfor å studere realfag som jeg tror vil gi meg en sikker jobb i fremtiden. Det er veldig leit for deg om du baserer hele fremtiden din på at vi skal få borgerlønn / velferdsstaten og det faller fra. Jeg er enig i de over at ikke alle kan bli ingeniører, lærere eller sykepleiere, men det finnes da MANE flere jobber enn det. Jeg håper egentlig dette er en trolle tråd. Håper at du har eller i fremtiden finner deg et studie som vil gi deg jobb i fremtiden som du både trives i og som gjør at du kan forsørge deg selv Om du trenger hjelp så finnes det nok av rådgivere både på uni, høyskoler og vgs som kan hjelpe deg. masse lykke til Anonymkode: d7213...e9c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #13 Skrevet 3. juni 2017 Snakk om å ta sorgene på forskudd. Hva er din plan da? Gjøre ingenting og vente på borgerlønnen? Anonymkode: 8b45a...9f6
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #14 Skrevet 3. juni 2017 Jeg jobber innenfor IT-bransjen, og jeg spår at det enda vil ta en god årrekke før roboter er avanserte nok til å ta over yrker som krever utdanning. Noen yrker som ikke krever utdannelse, som for eksempel kassedame, er nærmere forestående, men det er ikke slik at neste år vil all utdanning bli verdiløs fordi robotene plutselig er så avanserte at de overtar verden og samtlige yrker. Så ja, jeg ville absolutt tatt utdannelse, i stedet for å NAVe og konspirasjonsteorisere at mennesker snart vil få borgerlønn på ubestemt tid. Hvis du går for sistnevnte alternativ frykter jeg at du vil bli sittende en god stund. Anonymkode: 95247...112 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #15 Skrevet 3. juni 2017 Her finner du en rapport fra 2013, med liste over jobber og risiko for automatisering, side 57 til 72: http://www.oxfordmartin.ox.ac.uk/downloads/academic/The_Future_of_Employment.pdf Anonymkode: d3d92...875
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #16 Skrevet 3. juni 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Snakk om å ta sorgene på forskudd. Hva er din plan da? Gjøre ingenting og vente på borgerlønnen? Anonymkode: 8b45a...9f6 Som sagt så har jeg både utdannelse OG jobb. Men jobber i bank og der snakkes det om automatisering stadig vekk. Så hva som skjer om min jobb blir borte det vet jeg ikke, litt vanskelig å si hvor fort det skjer. Anonymkode: 92e43...636
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #17 Skrevet 3. juni 2017 Det er nok veldig lav politisk vilje i Norge for å få innført borgerlønn, tror det er veldig lenge til noe sånt kunne blitt vurdert. Selv om mange yrker i teorien kan automatiseres, krever det forskning, penger, og vilje før dette blir gjennomført. Så jeg hadde ikke sittet og ventet på dette. Anonymkode: 2a4e8...17f
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #18 Skrevet 3. juni 2017 Før i tiden bodde de fleste ute på landet og livnærte seg ved å jobbe på gårder eller fiske. Etterhvert så ble en jobb som krevde hundrevis av folk om til en jobb som kun trengte en familie til å drive som følge av bedre teknologi. Nå bor de fleste i byer, og jobber innen yrker som ikke eksisterte mindre enn 100 år siden. Verden forandrer seg alltid, og om 100 år vil det sikkert være nye jobber som vi absolutt ikke hadde tenkt på nå. Anonymkode: fdf6a...218 1
Gjest Blondie65 Skrevet 3. juni 2017 #19 Skrevet 3. juni 2017 Jeg tror ikke jeg ville valgt vekk utdannelse før borgerlønn var et vedtatt faktum. Men det er en interessant diskusjon: hva skal vi leve av når det ikke lenger er behov for arbeidskraften vår. Skal vi bli filantroper som sitter på stranden og drømmer? Hva er tanken at vi skal gjøre?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #20 Skrevet 3. juni 2017 Får jeg minne om at hverken robotene eller automasjonssystemer har evnen til å lage nye og oppdaterte versjoner av seg selv ennå. Noen vil trenges til å holde alle systemene operative og med siste versjon av programvare. Systemene må kommunisere med hverandre for å gi et godt og helhetlig tilbud til hele mennesket. Evnen til å se sammenhenger, evnen til å se potensialet og gevinsten i udekkede gap, avdekke risiko og redusere denne. Alt dette er fragmenter av yrker som jeg tror vil trenges i morgen. Selv hadde jeg ikke tatt sjansen på å droppe utdannelse fordi jeg trodde at borgerlønn skulle bli innført rundt neste sving. Anonymkode: d8f74...942
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå