Gå til innhold

Velge bunad etter utseende - spørsmål fra fremmede

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fulgt interessert med på flere diskusjoner her inne om valg av bunad, og konkluderer med at de fleste her synes det er helt feil å gå etter utseende og velge en som man ikke har tilknytning til. Selv tenker jeg å gjøre nettopp det, og har kommet frem til at folk kan egentlig få si akkurat det de vil om saken, for det er jeg som betaler og jeg som skal bruke bunaden. Men så lurer jeg på, er det virkelig vanlig, slik jeg får inntrykk av i enkelte tråder, at man kan bli stoppet av vilt fremmede på 17.mai og spurt ut om tilhørighet og familiehistorie? Jeg selv har i mange år vært veldig interessert i bunader, men det ville da aldri ramlet meg inn å gå bort til en fremmed dame for å begynne å snakke om hennes bunadtilknytning - det synes jeg rett og slett er frekt! Kan vel for ordens skyld legge til at jeg ville ment akkurat det samme om jeg hadde hatt tilknytningen hundre prosent i orden, det er noe med dette å legge seg opp i andres privatliv som jeg ikke synes noe om. Altså: Bør jeg forberede meg på mange nysgjerrige spørsmål IRL, eller er det helst et KG-fenomen at man må "stå til rette" for valg av bunad? 

Anonymkode: a3ff0...88f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De som får bort til vilt fremmede og spør om tilknytning og familiehistorie mangler sosiale antenner. Hadde bare sett rart på dem og gått videre 

Anonymkode: daf9e...36f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fulgt interessert med på flere diskusjoner her inne om valg av bunad, og konkluderer med at de fleste her synes det er helt feil å gå etter utseende og velge en som man ikke har tilknytning til. Selv tenker jeg å gjøre nettopp det, og har kommet frem til at folk kan egentlig få si akkurat det de vil om saken, for det er jeg som betaler og jeg som skal bruke bunaden. Men så lurer jeg på, er det virkelig vanlig, slik jeg får inntrykk av i enkelte tråder, at man kan bli stoppet av vilt fremmede på 17.mai og spurt ut om tilhørighet og familiehistorie? Jeg selv har i mange år vært veldig interessert i bunader, men det ville da aldri ramlet meg inn å gå bort til en fremmed dame for å begynne å snakke om hennes bunadtilknytning - det synes jeg rett og slett er frekt! Kan vel for ordens skyld legge til at jeg ville ment akkurat det samme om jeg hadde hatt tilknytningen hundre prosent i orden, det er noe med dette å legge seg opp i andres privatliv som jeg ikke synes noe om. Altså: Bør jeg forberede meg på mange nysgjerrige spørsmål IRL, eller er det helst et KG-fenomen at man må "stå til rette" for valg av bunad? 

Spørs. Velger du beltestakk og bor i Oslo så vet jo alle at du har valgt pga utseendet. Jeg har opplevd å få spørsmål. Heldigvis er jeg ikke like fiendtlig innstilt som deg og har svart like hyggelig tilbake som de har spurt. Folk er bare interesserte og ønsker å komplimere. Slapp av. Ta deg en valium.

Anonymkode: 53b6c...95b

• Liker 12
Skrevet

Jeg kan finne på å spørre hvor en bunad er fra, men ikke om personen virkelig er tilknyttet stedet.

• Liker 1
Skrevet

Er ofte på fester på 17 mai, og blir spurt hele tiden. "Hvor kommer bunaden fra?" Eller "åh! Har du også familie fra den plassen?" osv.  

om utseendet på bunaden din er så viktig for deg, så kan du jo forsåvidt finne på en eller annen løgn om du syntes det er ubehagelig å fortelle sannheten. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blå og grønn Jelsabunad og bor i Telemark. Har ikke sett en eneste her med bunad lik min.  Jeg har aldri blitt spurt av vilt fremmede hvor bunaden min er ifra og om jeg har tilknytning, noe jeg forøvrig har da.  Har brukt den i åresvis. 

Anonymkode: ca171...51a

AnonymBruker
Skrevet

Har en litt "uvanlig" bunad fra et lite sted og blir ofte spurt hva slags bunad jeg har. Ikke uvanlig med oppfølgerspørsmål som "Kommer du derfra, det visste jeg ikke" feks. Aldri opplevd noe ondsinnet, men folk er nysgjerrige og det er en sånn ting folk liker å småprate om. Når jeg sier at ja, jeg kommer derfra, er det ingen som ber meg bevise det eller noe 😅

Anonymkode: eda2f...3e9

• Liker 6
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er det vanlig at folk kommer bort for å gi komplimenter for bunader og spørre hvilken bunad det er. Nesten ingen spør om tilknytting. Synes det er koselig selv om de spør om tilknytting, de er jo bare nysgjerrige. En fin måte å komme i kontakt med andre på også. Jeg mener det er helt feil å velge bunad etter utseende. Jeg er fra en plass i telemark, men føler ingen tilknytting her. Jeg har mye familie i sørlandet, og hver gang jeg er der, føler jeg meg hjemme. Eneste stedet jeg føler meg hjemme. Så jeg skal kjøpe Åmli bunaden, fordi jeg føler tilhørighet der, og føler det er mitt hjem. 

Men jeg føler og tilhørighet til Trondheim, for det er og litt hjem for meg. Pappa er derfra, og vi har mye familie der og :) Men det blir åmli bunaden, det er der jeg har mest tilhørighet til føler jeg :) Jeg gleder meg til å vise stolt frem bunaden min når den tid kommer. 

• Liker 1
Skrevet

Moren min kommer fra et lite sted med en bunad som er relativt sjelden utenfor bygda. Når hun ser noen med lik bunad som hun har selv, gåt hun alltid bort og snakker med dem - ikke for å sjekke om de har tilhørighet, men fordi hun regner med at de har mange felles kjent og kanskje tilogmed er i slekt. 

Jeg synes det er temmelig paranoid å regne med at folk spør for å sjekke om man "har lov til" å ha bunaden - jeg vil tro at de fleste spør for å være hyggelige og fordi de tror at man har noe felles.

Forøvrig må det da være en myte at "alle" i Oslo som har beltestakk, ha den uten å ha tilknytning til telemark? Jeg kjenner flere som bor i Oslo og har beltestakk, men ingen som bor i Oslo og har beltestakk som ikke har røtter i Telemark. Jeg kjenner imildertid to som har nordlandsbunad uten en eneste nordnorsk ane. Men det som er ekstra gøy med å feire 17. mai i Oslo og omegn, er at det er så mange innflyttere at det er et hav av ulike bunader å se - det synes jeg er veldig stas. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan få meg til å spørre noen hvor bunaden kommer fra. Det er overhodet ikke fordi jeg kommer fra bunadspolitet, men fordi jeg er oppriktig interessert i bunader. Ser jeg en jeg ikke har sett før, eller er usikker på, synes jeg det er artig å få svar. Selv har jeg bunad fra stedet min manns familie er fra. Jeg opplever å få spørsmål om hvor den er fra, ja. Vi bor på et veldig lite sted, og de fleste her har nok inntrykk av at jeg har mine røtter akkurat her, og viser at de blir litt forundret når jeg forteller hvor bunaden min kommer fra. Jeg synes faktisk det føles litt kleint, og at noen stusser skikkelig, og liksom har et spørsmål på tungen som ...men hvorfor..., så jeg pleier alltid å legge til at mannens famlie er fra stedet. Teit av meg, men jeg føler altså litt på det, at valget mitt må rettferdiggjøres på et vis. :flau: 

Jeg ville nok aldri skaffet meg bunad fra et sted som jeg ikke hadde noen som helst tilknytning til, men jeg synes personlig ikke det gjør noe om tilknytningen ikke er 100% direkte. 

Anonymkode: 6ecaa...82a

• Liker 2
Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg synes det er sært å velge bunad fra et sted man ikke har noen som helst tilknytning til, men at jeg mener det er jo mitt problem, ikke ditt. De aller fleste velger jo ikke bunad utelukkende basert på utseendet, så derfor er det kanskje heller ikke så rart om man blir spurt om tilknytning. Særlig hvis det er en litt sjelden bunad. Det kommer jo akkurat an på hvordan det gjøres: jeg har aldri noensinne verken sett eller hørt noen som bare marsjerer bort til en vilt fremmed og starter med et fiendtlig kryssforhør der de forlanger utskrift av slektstreet. Derimot kunne jeg av ren nysgjerrighet fint spurt noen jeg ikke kjenner om hvor den fine bunaden kommer fra, for deretter nærmest automatisk konkludere med at vedkommende trolig har slekt der. 

For en som meg, som så langt tilbake som jeg kjenner til kun har slekt i østlandsfylkene, ville det virket merkelig om jeg skulle valgt nordlandsbunad, karmøybunad eller jelsabunad. Derimot vurderer jeg sterkt å skaffe meg bunad fra det stedet jeg har hytte. Det er et sted jeg har tilknytning til, selv om jeg ikke har røtter der, og samtidig liker jeg den bunaden bedre enn de som hører til mitt hjemsted. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Oslo og har en rogalandsbunad (jelsa) i svart med kremfarget liv, og denne har jeg på grunn av at det er hvor mor er oppvokst. Nå finnes det mange ulike drakter i Oslo, så ikke mange fremmede kommer bort og spør hvorfor du har drakten du har, men du må jo være enig i at man ikke kjøper/syr bunad og skaffer sølv til flere titalls tusen, for så å ikke ønske å prate om drakten? 

Typ: "så fin bunad, hvilken er det?", "takk, det er en jelsabunad fra rogaland", "åh så spennende, hvorfor har du den?", "nei det er privat, det vil jeg ikke snakke om". 

Og så lurer jeg på, ts, hva er det som er galt med draktene fra områdene du er knyttet til? Og tror du ikke du røves fra en del identitetsfølelse og tilknytning til bunaden hvis du utelukkende velger utfra utseende? Du skal jo bære den med stolthet. 

Anonymkode: f9ced...695

• Liker 7
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd det maaange ganger at fremmede stopper meg, smiler og sier at bunaden min er fin og lurer på hvor den er fra. 

Det finnes ikke mange av den rundt om i landet, så blir ofte stoppet 

Tror ikke mange med beltestakken blir stoppet akkurat, men jeg liker å spørre de med beltestakken som jeg kjenner (og det er mange) om deres tilknytning til telemark.

Det er så artig når de prøver frebrilsk og finne på en historie..

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Spørs. Velger du beltestakk og bor i Oslo så vet jo alle at du har valgt pga utseendet. Jeg har opplevd å få spørsmål. Heldigvis er jeg ikke like fiendtlig innstilt som deg og har svart like hyggelig tilbake som de har spurt. Folk er bare interesserte og ønsker å komplimere. Slapp av. Ta deg en valium.

Anonymkode: 53b6c...95b

Enig. Jeg har en bunad som ikke er fra der jeg bor nå og feirer 17.mai, men jeg er fra det stedet bunaden er fra. Er mange som sier at bunaden er utrolig fin og spør hvor den er fra og om jeg er derifra. Blir mye prat om bunaden min på 17 mai. 

Anonymkode: 567c6...221

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir ofte stoppet og spurt hvor bunaden er fra og om jeg har familie der. Helt vanlig. Folk er jo bare interesserte :) 

Anonymkode: 7135f...a72

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir ofte stoppet og spurt hvor bunaden er fra og om jeg har familie der. Helt vanlig. Folk er jo bare interesserte :) 

Det var forresten en som ble skikkelig fornærmet fordi jeg ikke er fra stedet bunaden kommer fra. Det var ikke bra nok at bestemoren min kommer derfra og jeg ville ha samme bunad som henne og moren min :fnise: Men han er den eneste som har reagert på tilknytningen da.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det hender at jeg blir stoppet av vilt fremmede som spør og graver om bunaden min. Her jeg bor er det en vanlig bunad, siden det er en områdebunad fra her, så mange har den, og de fleste vet hvilken det er.

jeg får spørsmål om sølvet, skoene,lengden og historien bak. Jeg ser ikke så stor forskjell på min og andres nyere bunader, men andre ser vel godt at det er en meget gammel bunad med mye historie. Jeg syns ikke min bunad er spesielt pen og hadde valgt en helt annen (men også den med tilhørighet) om jeg skulle valgt en selv.  Nå er min så spesiell for meg at jeg bruker den og er fornøyd med den, og elsker at folk spør om den.

Anonymkode: 02a4f...75a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har beltestakk og hvor den og jeg er fra er ofte tema både med kjente og ukjente. Ble til og med stoppet på gata av en amerikaner som ville ha bilde en gang. Bare stas.

Anonymkode: 2c3a3...844

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet
24 minutter siden, Ruccula skrev:

Tror ikke mange med beltestakken blir stoppet akkurat, men jeg liker å spørre de med beltestakken som jeg kjenner (og det er mange) om deres tilknytning til telemark.

Det er så artig når de prøver frebrilsk og finne på en historie..

Da har jeg mer respekt for de som sier rett ut at de har valgt den fordi den er pen. De står i alle fall for valget sitt. 

AnonymBruker
Skrevet

Men arv er vel en godtatt grunn hos bunadspolitiet, er det ikke? "Jeg arvet den fra min manns inngiftede tante Gerd, en utrolig koselig dame som jeg er veldig glad i". Ikke?

Anonymkode: 20d69...fbd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...