Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ødelegger man forbrenningen ved å spise veldig lite?
Er det slik at den ikke kan bli sånn som den var tidligere? 
Kommer jeg til å legge fort på meg igjen hvis jeg nesten ikke har spist de siste månedene?

Anonymkode: 3a280...328

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, man kan ikke "ødelegge forbrenningen". Forbrenningen går ned når vekten går ned, du trenger naturlig nok færre kalorier for å opprettholde en lav vekt. Om du vil legge fort på deg igjen så kommer det an på hvor mye du kommer til å spise framover. 

Anonymkode: 9a7e8...c1e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man kan ikke "ødelegge forbrenningen". Forbrenningen går ned når vekten går ned, du trenger naturlig nok færre kalorier for å opprettholde en lav vekt. Om du vil legge fort på deg igjen så kommer det an på hvor mye du kommer til å spise framover. 

Anonymkode: 9a7e8...c1e

Kroppen kan gå i krisemodus ved å produsere mindre hvite blodceller for eksempel. Den kan sette ned forbrenningen med 25%. Er altså ikke lurt med sultekur (og jeg skjønner ikke at så mange driver med det og påfører kroppen sin så mye vondt) fordi forbrenningen vil ikke bli skrudd opp med det første og derfor legger man på seg alt man gikk ned og vel så det. 

Greit å bare spise normalt nå og heller satse på en sunnere vektnedgang neste gang. 

Anonymkode: eabf6...401

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer jeg til å legge fort på meg igjen hvis jeg nesten ikke har spist de siste månedene?

Anonymkode: 3a280...328

Du har jo fått gode svar allerede, men siden jeg personlig har erfaring med dette så svarer jeg også.

fullførte for en måned siden en diett med treningsregime på 12 uker. I de 12 ukene spiste jeg 1000-1500 kalorier mindre enn jeg gjorde som overvektig. Jeg tok av meg 8kg og var fornøyd med det forsåvidt bortsett fra at jeg fortsatt så ut som en tynnfeit og puslete fyr etter min mening.

Justerte opp kaloriinntaket fra rundt 1500 om dagen til 2000 og jeg gikk opp 1kg de neste ukene. Nå har jeg økt til ca 2500 kalorier, jeg har mye aktivitet og trener tung styrke 3 ganger uken og vekten har stabilisert seg.

poenget mitt er vel at ja, forbrenningen/metabolismen synker og stopper litt opp. Hadde jeg ikke økt rolig på kaloriene og slikt over tid ville jeg nesten helt sikkert gått opp mer enn 1 kg. Men det viser også at jeg kan øke mengdene mye siden jeg nå etter litt tid ligger på 2500 og kanskje enkelte dager på 3000 kalorier uten å gå opp i vekt.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Kroppen trenger hele tiden å forbruke energi for å overleve, forbrenningen kan dermed aldri ødelagt så lenge man har puls.
Når kroppen går i kaloriunderskudd (energiunderskudd) vil den 1. sette ned den basale forbrenningen noe for å overleve lenger. Dette fordi når kroppen ikke får nok energi, vil den bryte ned 2. muskler og fett for å få nok energi. Muskler krever mye energi å opprettholde, når muskelmassen synker vil dermed også energibehovet synke.
Når man spiser veldig lite, er det altså to ting som skjer som fører til nedsatt forbrenning.

Forbenningen kan aldri bli permanent ødelagt, selv om den settes ned i en kortere eller lengre periode. Når kroppen tilføres nok energi og får en bedre muskelsammensetning igjen over tid, vil forbrenningen øke. Den vil aldri bli satt varig ned, selv om unvervekt over lengre tid kan påvirke hormonbalanse og andre prosesser i kroppen som påvirker vekten.
Det koster mer energi å opprettholde en stor kropp enn en tynn, liten kropp, og etterhvert som dette endres må kroppen tilpasse seg, det er ren fysikk og biokjemi. Det er altså umulig å opprettholde overvekt med et inntak på 1500 kcal med mindre du er kortvokst, selv med nedsatt forbrenning.

Hvor raskt og hvorvidt du kommer til å legge på deg avhenger av hva kroppen din består av (hva som er din basale forbrenning), hvor mye aktivitet du er i, hvor lenge du har ligget på kaloriunderskudd og hvor mange kalorier du planlegger å spise. Hvis du ikke spiser mer enn TDEE, det kroppen trenger for å opprettholde sin nåværende vekt, skal du i utgangspunktet bli liggende på den vekten. Vekten kan variere noe (noen få kg) den første tiden grunnet nedsatt forbrenning, men vil etterhvert stabilisere seg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...