Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i sykepleiepraksis nå. Veileder er veldig allright, men kanskje litt for mye. Skolen krever max 10% fravær av de totale timene vi skal jobbe. Den ene personen jeg er på samme praksissted med begynte med fravær tidlig i praksisen. Først var det sykdom, men etter de 10% allerede var "spist opp" har det bare fortsatt med en dag fri her og der og veileder sier ingenting. Det er både fyllesyke-fri og hvilefridager det er snakk om. Det er det hun har sagt til meg når ikke praksisveileder er tilstede. Jeg har jobbet som et svin for å få oppgaveskriving, jobb vedsiden av og antall timer i praksis til å gå opp. Har ikke hatt en eneste fraværsdag selv. Det irriterer meg nå at studenten det er snakk om kommer til å bestå praksis, fordi veileder skyver det under teppet for skolen. Det har hun allerede gjort på en evaluering. Det er ikke bare fraværet i seg selv men læringen studenten har gått glipp av gjennom praksisen. Ønsker ikke å være den som "sladrer" heller, men kjenner at dette graver dypt i min rettferdighetssans....Hva er riktig her, si ifra til skolen eller ikke?

Anonymkode: 56ae1...908

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er urettferdig med forskjellsbehandling, si i fra. Jeg hadde hvert fall gjort det. Vet om flere plasser hvor de bare har lov til å ha tre fraværsdager, uansett grunn, i løpet av en praksisperiode. En bekjent fikk lungebetennelse under praksisen og overskredet da fraværsdagene og fikk ikke praksisen godkjent.. Det er da ufattelig urettferdig med slappe folk som slipper unna!

Anonymkode: 43254...1e6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det ville jeg ikke giddet å sagt fra om, og ser ikke for meg noen som ville sagt fra om noe sånt etter ungdomsskolen :fnise:Det der er mellom studenten, praksisstedet og praksislærer. Pass på deg selv du.

Anonymkode: a2bd4...7c4

• Liker 4
Gjest Hildz
Skrevet

Hadde skjønt det om det var skikkelig sykdom og studenten hadde ønsket å gjøre en innsats. Da hadde jeg ikke tenkt så mye over om det var en dag eller to ekstra over fraværet og veileder godtok det.. Men, når det er snakk om direkte velvære skulk, kjenner jeg at det river litt innvendig

Skrevet

Pass dine egne saker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du bør si fra om det da slik uærlighet er viktig fordi studenten det er snakk om bør ha en skikkethetsvurdering. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det ville jeg ikke giddet å sagt fra om, og ser ikke for meg noen som ville sagt fra om noe sånt etter ungdomsskolen :fnise:Det der er mellom studenten, praksisstedet og praksislærer. Pass på deg selv du.

En kan ikke ha slik holdning som sykepleierstudent. Det går i mot alt vi har lært. 

Anonymkode: 81f38...905

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, MorTeresa skrev:

Pass dine egne saker.

Bra ikke alle har så dårlige holdninger som det du viser her. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bra ikke alle har så dårlige holdninger som det du viser her. 

Ingen liker sladrehanker.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kan ikke ha slik holdning som sykepleierstudent. Det går i mot alt vi har lært. 

Nå får du gi deg :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du bør si fra om det da slik uærlighet er viktig fordi studenten det er snakk om bør ha en skikkethetsvurdering. 

Jeg studerer sykepleie så tydeligvis går det an da. Hjelpe meg.. får håpe at jeg ikke blir skikkethetvurdert og det kommer frem at jeg ikke ville lagt meg opp i fraværet til mine medstudenter, som ansvarlig lærer allerede vet om :haar: Da ryker jeg nok rett ut.

• Liker 1
Gjest Hildz
Skrevet

Men her er det snakk om ganske stort fravær, er det greit at studenter får læringsutbyttene oppfylt gratis uten å ha lært seg det som står der?

Skrevet
2 minutter siden, Hildz skrev:

Men her er det snakk om ganske stort fravær, er det greit at studenter får læringsutbyttene oppfylt gratis uten å ha lært seg det som står der?

Veileder er jo klar over det.

Verden er urettferdig, sånn er livet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er kritikkverdig at det er slike veiledere. Jeg ville vel heller ha sagt ifra om veilederen i stedet for denne enkeltstudenten. Fraværet til denne studenten har du faktisk ikke noe med, og fraværsføring er det veileder som har ansvar for. Når dette ikke blir fulgt opp er det dermed veileder som har gjort noe galt. Jeg tipper at denne studenten hadde hatt mindre fravær dersom det var strengere. 

Anonymkode: d31da...aec

• Liker 3
Gjest Hildz
Skrevet
1 minutt siden, MorTeresa skrev:

Veileder er jo klar over det.

Verden er urettferdig, sånn er livet.

Ja, verden er urettferdig. Folk dør av helsepersonell som ikke kan utføre oppgavene sine

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Hildz skrev:

Det er i alle fall ikke medstudents oppgave å passe på dette. Studenten kan ha gjort andre oppgaver som har blitt godkjent som en del av praksis, det kan være at studenten må ta opp igjen praksisdager uten at ts vet noe om dette, det kan være tungtveiende grunner som gjør at lærer velger å se mellom fingrene med dette - som kanskje studenten ikke har behov for å fortelle hele resten av kullet om. Dette angår virkelig ikke ts, som bør konsentrere seg om seg selv og sin egen læring - ikke hvilke ordninger eller tilrettelegging andre har med skolen, og at dette er "urettferdig". Det er barneskolefakter.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Hildz skrev:

Ja, verden er urettferdig. Folk dør av helsepersonell som ikke kan utføre oppgavene sine

Jeg ser ikke helt relevansen?

Hvis veileder vurderer dette til å være greit, skal liksom TS sverte venninnen sin fordi hun er sur for at hun selv har mindre fravær?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er kritikkverdig at det er slike veiledere. Jeg ville vel heller ha sagt ifra om veilederen i stedet for denne enkeltstudenten. Fraværet til denne studenten har du faktisk ikke noe med, og fraværsføring er det veileder som har ansvar for. Når dette ikke blir fulgt opp er det dermed veileder som har gjort noe galt. Jeg tipper at denne studenten hadde hatt mindre fravær dersom det var strengere. 

Anonymkode: d31da...aec

Det er mulig veileder sitter på annen informasjon enn TS mener hun gjør. 

Mange fleiper vekk fravær som egentlig skyldes mer alvorligere ting. Kanskje TS har fått en helt annen versjon enn hva som er sannheten.

Uansett, å løpe til en veileder som allerede har gjort jobben sin for å fortelle dette kan bare slå negativt ut for TS.

• Liker 3
Gjest Hildz
Skrevet
1 minutt siden, MorTeresa skrev:

Mange fleiper vekk fravær som egentlig skyldes mer alvorligere ting. Kanskje TS har fått en helt annen versjon enn hva som er sannheten.

Uansett, å løpe til en veileder som allerede har gjort jobben sin for å fortelle dette kan bare slå negativt ut for TS.

Kravet fra skolen er max 10% uansett grunn. Det gjelder uansett grunn... Høyskolen er firkantet sånn sett ja, men hjelper ikke med legeerklæring eller den slags om man går over 10%. Da må man ta opp praksis igjen neste år. Praksisperioden er lagt opp sånn at man får minst en dag fri hver uke med denne ordningen, i forhold til dager man trenger å jobbe for å innfri antall timer. Jeg ønsker ikke være en petimeter som går å "måler" timene til andre, men tenker at når fraværet skylles velværegrunner som er godt dokumenter i fester på facebook osv. så er det legetimt å stille seg spørsmålet om dette burde rapporteres.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer sykepleie så tydeligvis går det an da. Hjelpe meg.. får håpe at jeg ikke blir skikkethetvurdert og det kommer frem at jeg ikke ville lagt meg opp i fraværet til mine medstudenter, som ansvarlig lærer allerede vet om :haar: Da ryker jeg nok rett ut.

Nå vet ansvarlig lærer om forholdet da, så dette er totalt irrelevant. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, MorTeresa skrev:

Dumt å uttale seg om ting når man ikke vet hva man snakker om. 

Fraværsgrensen gjelder uansett grunn. Spiller ingen rolle at man er syk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...