AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #1 Skrevet 2. juni 2017 Ja så har jeg altså klart å bli gravid noen måneder ut i min toårige engasjementstilling. Hva gjør jeg egentlig nå? Jeg er forøvrig også nyutdannet og søkte lenge før jeg fikk denne jobben. Er abort eneste løsning? Eller har jeg noen rettigheter i dette? Jeg kan vel ikke ta ett års permisjon i en engasjementstilling? Vil jeg få noe av NAV om jeg beholder? Hilsen fortvilet :-( Anonymkode: 736db...257
mereo Skrevet 2. juni 2017 #2 Skrevet 2. juni 2017 Ønsker du å ta mammaperm eller det ett alternativ for deg å la far ta større del av permisjonen? Ja, du får permisjonspenger av nav - så lenge du har en jobb før du går ut i permisjon (tror det er 3 måneder før eller noe, men det vet sikkert noen andre bedre).Og dersom du ikke har jobb å komme tilbake til - så tror jeg til og med du er kvalifisert for dagpenger. Mange av spørsmålene dine kan løses med en telefon til NAV hvertfall angående støtte derfra, du kan stille spørsmålene uten at det har noe å si Du er ikke helt ute på jordet, det finnes håp 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #3 Skrevet 2. juni 2017 Jeg er gravid, fant det ut etter jeg hadde takket ja til ny jobb. Vi løser det ved at pappaen tar en større del av permisjonen. Anonymkode: 8fb5a...574 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #4 Skrevet 2. juni 2017 Du vil få foreldrepenger hvis du har opptjent rettigheter til det, og det har du ut fra det du skriver her. Ikke sikkert arnbeidsgiver vil bli kjempeglad, men det må han/hun faktisk bare finne seg i. De må skaffe vikar, slik de ville gjort det hvis en fast ansatt ble gravid. Dette løser seg. Anonymkode: bb738...521 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #5 Skrevet 4. juni 2017 Tusen takk for svar. Jeg er så utrolig i tvil om hva jeg skal gjøre. Dette var jo absolutt ikke planlagt, men jeg merker det sitter langt inne å skulle ta abort. Har et trygt og godt forhold, og barnet er jo ønsket, men vi tenkte om noen år da. Men når det først er skjedd så vil jeg jo egentlig beholde. Er livredd for hva sjefen vil si. Og så er jeg fortsatt usikker på om jeg kan motta permisjonspenger og eventuelt dagpenger etter permisjon om jeg skulle bli oppsagt?! Hvor lenge må man ha jobbet for å få det?? Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Anonymkode: 736db...257
mereo Skrevet 4. juni 2017 #6 Skrevet 4. juni 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Jeg er så utrolig i tvil om hva jeg skal gjøre. Dette var jo absolutt ikke planlagt, men jeg merker det sitter langt inne å skulle ta abort. Har et trygt og godt forhold, og barnet er jo ønsket, men vi tenkte om noen år da. Men når det først er skjedd så vil jeg jo egentlig beholde. Er livredd for hva sjefen vil si. Og så er jeg fortsatt usikker på om jeg kan motta permisjonspenger og eventuelt dagpenger etter permisjon om jeg skulle bli oppsagt?! Hvor lenge må man ha jobbet for å få det?? Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Anonymkode: 736db...257 De spørsmålene kan du helt fint stille NAV over telefon, de som svarer telefonen er hyggelig og har peiling. De trenger ikke å vite hvem du er for å gi deg disse svarene. Men helt ærlig tror jeg faktisk det er "Ja!" på alle sammen. Forøvrig kan du ikke bli sagt opp mens du er gravid eller i permisjon - det vil først skje etter at permisjonen er avsluttet og du har fortsatt arbeidsrett og plikt under oppsigelsestiden, med mindre det blir gjort andre avtaler. Du trenger forøvrig ikke å si noe som helst til sjefen din før du egentlig skal ha permisjon, men jeg kan love deg det blir verdsatt om du sier det en god stund før. Detta fikser du, opp med haka 1
Selma1984 Skrevet 4. juni 2017 #7 Skrevet 4. juni 2017 Kjære deg, du har rettigheter opp i mente som gravid. Dine arbeidsgivere har på ingen måte rett til å si deg opp på bakgrunn av svangerskap, det ville vært trakassering. Arbeidslivet er "vant" til at kvinner blir gravide, det bør ikke slå dem som en overraskelse når det skjer. Det finnes selvsagt sjefer som er upassende og uprofesjonelle, men i utgangspunktet har du en mengde rettigheter som igjen utløser plikter hos din arbeidsgiver og hos NAV. Ei jeg kjenner ble gravid, hun var i vikariat for ei annen som var gravid, som var i vikariat for ei annen som var gravid. Reaksjonen på dette fra ledelsen var *heise på skuldrene* "kvinner blir gravide, sånn er det". Det ordner seg, men som de andre sier, ta en telefon til NAV så slipper du å være usikker
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #8 Skrevet 5. juni 2017 Ikke ta abort på grunn av jobb, det er ikke verdt det om dere ønsker dette barnet! Du har sterke rettigheter som gravid. Vær ydmyk når du forteller om det, mest sannsynlig går det helt fint! Jeg var inne på tanken om abort selv som nygravid og på vei inn i ny jobb, men det kunne jeg ikke levd med etterpå. Vi ønsker barnet og om ikke permisjonen hadde kommet nå i starten av ny jobb, ville den kommet før eller senere likevel! Ikke en ideell situasjon, men sånt skjer! Anonymkode: 8fb5a...574
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #9 Skrevet 5. juni 2017 Jeg har jobbet for mange ulike arbeidsgivere, små private og store offentlige, der kolleger har blitt gravide. Har aldri opplevd at det har blitt problemer. Det er mulig arbeidsgivere har tenkt sitt, men systemet er så drillet på dette at det er umulig for arbeidsgiver å ikke bare gjøre det de skal. Ikke bekymre deg for dette. Det passer aldri perfekt å få barn. Nå er like bra som noe annet tidspunkt. 😊 Anonymkode: 6c10e...953
Sugar&Spice Skrevet 5. juni 2017 #10 Skrevet 5. juni 2017 Du har mange gode rettigheter, ta kontakt med fastlegen din og nav. Ikke bekymre deg! Men jeg må bare fnise litt, for jeg måtte lese overskriften din et par ganger før jeg forstod sammenhengen. Jeg tenkte "engasjementstilling? Den sexstillingen har jeg ikke hørt om?"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå