Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser nå ikveld at jeg har strøket på en eksamen og vet ikke helt hva jeg skal tenke...

I utgangspunktet er jeg veldig forsinket i studiene, men har heldigvis fått meg fast jobb. For å gjøre en lang historie kort så begynte jeg på studier i utlandet like etter videregående og fant meg overhodet ikke til rette. Var igjennom noen prosesser med å få overført poeng, før jeg fikk til slutt overført en de her hjemme i Oslo og mulighet til å fullføre her.

Med fulltidsjobb er det selvsagt ikke enkelt. Sjefen har respekt for at jeg har hatt andre forpliktelser, men det er også mye å gjøre på jobb der mye verdifull erfaring, samt penger, kommer an på arbeid jeg legger inn (har grunnlønn, men i stor grad er det bonusbasert). Er 26, snart 27, og synes det er direkte flaut at jeg ikke har bacheloren i boks, selv om jeg har gjort det bra ellers karrieremessig, til tross for det.

Nå har jeg strøket på en eksamen jeg overhodet ikke trodde jeg ville stryke på. Jeg studerer noe økonomirelatert, og det er nok av "tunge" fag, men dette var oppgaveskriving som jeg så og si alltid har vært trygg på. Gjennom hele min skolegang har skrivingen vært min styrke, da jeg behersker både språk, terminologi og oppsett godt. Jeg vet rett og slett ikke hva som har skjedd her.

Jeg vet jeg har brukt teori fra pensum, har egne drøftinger og har fulgt oppgavemalen. At jeg muligens burde anvendt noe mer av lærerens eget stoff er mulig, men jeg fatter likevel ikke at jeg ikke fikk ståkarakter! Det jeg frykter er at jeg har bommet på noe i referanselisten, som har slått ut som plagiat. Eller at noe av det jeg skrev i drøftingen av kulturen rundt bransjen jeg valgte, har slått ut "feil" mht. sensorens eget ståsted. Jeg har bedt om karakterbegrunnelse, så får vi se...

Vet bare ikke hvor jeg skal gjøre av meg nå. Hadde dette og to fag til nå før sommeren, og det var alt jeg hadde igjen for å fullføre graden. Tror ikke jeg engang tør si til foreldrene mine at det blir et semester til...

Har noen vært i samme bås?

Anonymkode: 2e225...895

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet du, det der er sånt som er helt krise i to-tre dager, og så får du det litt på avstand og tenker forhåpentligvis pyttpytt. Det skal bli spennende med klagen/begrunnelsen din da, men i mellomtiden kan du legge det til side. Ingen krise i det hele tatt, og jobb har du jo. Kan du konte til høsten eller må du vente til neste vårsemester?

Anonymkode: 6d6d4...dcf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo bare betong on begrunnelse for karakteren. Det er jo umulig for oss å si noe om hvorfor du strøyk. Og da eventuelt klage på karakter. For alt du vet ser ny sensor annerledes på det du har skrevet og gir deg bestått.

Anonymkode: 7c00e...65b

AnonymBruker
Skrevet

Nå har du bedt om begrunnelse for karakteren. Etter at du har mottatt begrunnelsen har du en klagefrist på noen uker (husker ikke antall). Jeg ville nok likevel bare klaget med en gang da du ikke har noe å tape på det. Da slipper du også å vente like lenge på et endelig svar. Om du fortsatt sitter igjen med strykkarakter vil det nok få muligheten til å ta ny eksamen til høsten. Er isåfall bare å melde seg opp. Skjønner at dette er trasig, men det er ikke verdens undergang :) 

Anonymkode: 66a61...ffa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke vært i akkurat samme situasjon som deg, men jeg har strøket på eksamen. Det går bra, en forandring i planen din, men det lar seg rette opp i.

Det er bra at du har bedt om begrunnelse, da vet du hva de ser etter, og hvordan du kan arbeide mot konten. Det at dette i tillegg er eksamen i et fag du ikke synes er av de tyngste gjør at det kanskje ikke virker så uoverkommelig med en konte.

Det viktigste er at du fullfører graden din, ikke gi opp med én eksamen igjen, dette greier du fint :)

Anonymkode: 8a9bf...ca9

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser nå ikveld at jeg har strøket på en eksamen og vet ikke helt hva jeg skal tenke...

I utgangspunktet er jeg veldig forsinket i studiene, men har heldigvis fått meg fast jobb. For å gjøre en lang historie kort så begynte jeg på studier i utlandet like etter videregående og fant meg overhodet ikke til rette. Var igjennom noen prosesser med å få overført poeng, før jeg fikk til slutt overført en de her hjemme i Oslo og mulighet til å fullføre her.

Med fulltidsjobb er det selvsagt ikke enkelt. Sjefen har respekt for at jeg har hatt andre forpliktelser, men det er også mye å gjøre på jobb der mye verdifull erfaring, samt penger, kommer an på arbeid jeg legger inn (har grunnlønn, men i stor grad er det bonusbasert). Er 26, snart 27, og synes det er direkte flaut at jeg ikke har bacheloren i boks, selv om jeg har gjort det bra ellers karrieremessig, til tross for det.

Nå har jeg strøket på en eksamen jeg overhodet ikke trodde jeg ville stryke på. Jeg studerer noe økonomirelatert, og det er nok av "tunge" fag, men dette var oppgaveskriving som jeg så og si alltid har vært trygg på. Gjennom hele min skolegang har skrivingen vært min styrke, da jeg behersker både språk, terminologi og oppsett godt. Jeg vet rett og slett ikke hva som har skjedd her.

Jeg vet jeg har brukt teori fra pensum, har egne drøftinger og har fulgt oppgavemalen. At jeg muligens burde anvendt noe mer av lærerens eget stoff er mulig, men jeg fatter likevel ikke at jeg ikke fikk ståkarakter! Det jeg frykter er at jeg har bommet på noe i referanselisten, som har slått ut som plagiat. Eller at noe av det jeg skrev i drøftingen av kulturen rundt bransjen jeg valgte, har slått ut "feil" mht. sensorens eget ståsted. Jeg har bedt om karakterbegrunnelse, så får vi se...

Vet bare ikke hvor jeg skal gjøre av meg nå. Hadde dette og to fag til nå før sommeren, og det var alt jeg hadde igjen for å fullføre graden. Tror ikke jeg engang tør si til foreldrene mine at det blir et semester til...

Har noen vært i samme bås?

1.) be om begrunnelse

2.) klag uansett, du har ingenting å tape.

Anonymkode: 6f310...9e0

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1.) be om begrunnelse

2.) klag uansett, du har ingenting å tape.

Anonymkode: 6f310...9e0

Jeg har innsett det nå, og føler meg helt oppriktig litt dum. 

En venninne gikk jus ved UiO, fikk D på en eksamen, klaget og fikk B. 

Det viser jo hvor ulike sensorer er.

Skrevet

En kompis opplevde at de hadde skrevet inn feil karakterer fra en eksamen. Han oppdaget det fordi han fikk "ikke møtt", og det visste han jo at han hadde gjort. Be om begrunnelse eller ta kontakt med studieadministrasjonen (eller noe sånt). Kan hende du har bommet helt eller så har det skjedd noe feil et annet sted. Verdt å sjekke ut!

AnonymBruker
Skrevet
På 2.6.2017 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Nå har du bedt om begrunnelse for karakteren. Etter at du har mottatt begrunnelsen har du en klagefrist på noen uker (husker ikke antall). Jeg ville nok likevel bare klaget med en gang da du ikke har noe å tape på det. Da slipper du også å vente like lenge på et endelig svar. Om du fortsatt sitter igjen med strykkarakter vil det nok få muligheten til å ta ny eksamen til høsten. Er isåfall bare å melde seg opp. Skjønner at dette er trasig, men det er ikke verdens undergang :) 

Jeg sendte inn klagesensur idag. Aner ikke hvor lang tid det tar. Men det blir interessant.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sendte inn klagesensur idag. Aner ikke hvor lang tid det tar. Men det blir interessant.

Du kan gå inn på universitetets hjemmesider å lese hva det står i reglementet deres ang. dette. Det skal finnes informasjon om hvilke frister de selv må forholde seg til når det gjelder bl.a. klage på karakter :) 

Skrevet

Bra at du har klaget! I og med at det er en drøftingsoppgave og ikke en "feil/rett"-eksamen, kan det godt hende du står neste gang. Jeg har selv gått fra stryk til C på en slik eksamen - en venninne av meg gikk også fra E til A. Det burde ikke være mulig, men det er det. Siden du har strøket har du absolutt ingenting å tape :) 

og det er som en annen sier: dette er total krise i et par dager, så går det over og du blir mer løsningsorientert :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...