Gå til innhold

Fullføre VGS studiekompetanse som enkeltfag, en og en?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Broren min er så oppgitt for at han er voksen og ikke studiekompetanse. Han har angst også, så jeg har tipset han om hjemmestudie.
Hvor kan man ta VGS fag enkeltvis, ett og ett fag, som voksen?

Nett, offentlig skole, privat?

Finnes det noen andre måter å få studiekompetanse på, enn å ta de resterende fagene? (f.eks unntak og godkjent kompetanse om man har vært for syk for skole eller lignende? )

Anonymkode: d9beb...f38

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

NKI eller sonans har nettskole.

Anonymkode: 3d09b...96a

Skrevet

Og Akademiet. 

Men alle eksamener må avlegges ved den lokale videregående skolen hans.

Skrevet

Han kan ta å melde seg opp til eksamen som privatist. Da betaler han kun for å ta eksamen.

Å skulle ta fag via NKI/Sonans/Akademiet er dyrt. Med litt selvdisiplin så greier man å lese seg opp i et fag selv. På Utdanningsdirektoratet sin nettside vil han finne læreplanen til de ulike fagene og kompetansemålene. Læreboken kan han enten kjøpe eller låne på biblioteket.

Det kan hende han kommer under ordningen med voksenopplæring. Det kan være lurt å undersøke det først.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Broren min er så oppgitt for at han er voksen og ikke studiekompetanse. Han har angst også, så jeg har tipset han om hjemmestudie.
Hvor kan man ta VGS fag enkeltvis, ett og ett fag, som voksen?

Nett, offentlig skole, privat?

Finnes det noen andre måter å få studiekompetanse på, enn å ta de resterende fagene? (f.eks unntak og godkjent kompetanse om man har vært for syk for skole eller lignende? )

Er han over 25 år så har han muligheter innenfor voksenopplæringen, uten at han må betale dyre privatskoler. Snskk med Fylkeskommunen der han bor. Mulig søknadsfristene er gått ut for denne høsten, men det er mulig å få avtaler om å hoppe inn i en klasse når det viser seg at noen ikke har møtt opp til høsten. (For noen møter aldri opp, selv om de har søkt og tatt imot plass.)

Ellers kan han jo få vurdert sin realkompetanse og dermed kanskje slippe en del fag? 

Anonymkode: 9f5fa...676

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takker for responser, finnes det ingen offentlige tilbud? Å betale for ett og ett fag privat kan jo bli dyrt...

Voksenopplæring offentlig skole er vel gratis? Men de har kanskje ikke avtaler for å 1) ta kun ett og ett fag, eller 2) eventuelt gjøre det hjemme fra? Eller?

Skrevet

Jeg tar nettbasert voksenopplæring. Jeg er 35 år. Har voksenrett da. Da kan velge hvor mange fag jeg vil ta om gangen. Muligeheter tik å ta Eksamen to ganger i året. Men må komme på samling engang i mnd. Tre timer. 

AnonymBruker
Skrevet

Har han noe jobberfaring? Jeg ville definitivt ha sett på 23/5-regelen. Dersom han oppfyller de andre kravene er dette den desidert enkleste og raskeste veien til studiekompetanse. 

Anonymkode: ff654...d2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis han skal ta ett og ett fag, da bruker han jo seks år på det da??? :hoho:

Anonymkode: ce348...4ab

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takker for responser, finnes det ingen offentlige tilbud? Å betale for ett og ett fag privat kan jo bli dyrt...

Voksenopplæring offentlig skole er vel gratis? Men de har kanskje ikke avtaler for å 1) ta kun ett og ett fag, eller 2) eventuelt gjøre det hjemme fra? Eller?

Det er nettopp det du spør etter voksenopplæringen er. Men betingelsene er at man er over 25 år og mangler studiekompetanse. 

Skolen er gratis, man kan ta så mange elelr få fag man selv ønsker. Eneste betingelsen er å møte opp på skolen i de fagene man har valgt og kommet inn på. Jeg betviler at dere vil finne noe uten oppmøte til undervisning uten å måtte betale dyrt for privatskole. Voksenopplæringen er for de fleste en positiv opplevelse. Folk er voksne og har levd et liv der de får en helt annen forståelse for både seg selv og andre og går på skolen for å få studiekompetanse og komme seg videre. Mange er i arbeid ved siden av, har barn eller ulike helseutfordringer. 

Der finnes også ulike opplæringstilbud for personer som sliter psykisk, men dette varierer fra sted til sted og er noe dere må prate med Fylkeskommunen om. Det er fylkene som har ansvar for skolegang etter folkeskolen og før studiekompetanse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis han skal ta ett og ett fag, da bruker han jo seks år på det da??? :hoho:

Nå var du stygg! Mange kan bruke mer enn seks år, det viktigste er ikke tiden som blir bruk men målet som blir oppnådd. Å bruke seks år knuser uansett dem som sitter i sofaen og ikke gidder å sette i gang. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg tok realfag hos sonans. veldig fornøyd med det da jeg syns matte og fysikk var såpass krevende at det var greit å ha hjelp. Jeg tok norsk som privatist. Der meldte jeg meg bare opp til eksamen og leste på egenhånd. Jeg husker ikke hva jeg betalte per fag på sonans eller som privatist men utdanning koster. Det er en liten utgift sammenlignet med hva lønn du kan oppnå i ettertid. 

Jeg kjenner flere som slet på vgs og som tok opp alle fagene i senere tid. De sa alle sammen at fagene var mye enklere nå som de var blitt eldre. 

Syns det er flott at broren din vil ta opp vgs. Be han stikke innom en vgs og snakk emd en rådgiver. De kan fortelle han hvilke fag han mangler og mer om prosessen å ta de som privatist. Å ta et eller 2 fag i halvåret kommer til å gå helt fint! Fagene er jo tross alt lagt opp slik at 16 - 19 åringer skal klare det. 

et annet alternativ, hvis han har fagbrev, er å ta forkurs til ingeniør. Det er seff vis han vil studere til å bli ingeniør da. 

https://www.uis.no/studietilbud/ingenioer-og-sivilingenioer/forkurs-for-ingenioerer/

https://utdanning.no/tema/soknad_og_opptak/privatist

Her er det mer info om fag :ac: ønsk han masse lykke til med lesingen. 

Anonymkode: b74d7...cfd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 2.6.2017 den 23.19, Hmmmmmm skrev:

Jeg tar nettbasert voksenopplæring. Jeg er 35 år. Har voksenrett da. Da kan velge hvor mange fag jeg vil ta om gangen. Muligeheter tik å ta Eksamen to ganger i året. Men må komme på samling engang i mnd. Tre timer. 

Høres bra ut! Via hvor er det du har tatt opp fag? Siden du kunne komme på samling bare en gang i mnd, og gjøre resten hjemme via nett  ? :) 

På 2.6.2017 den 23.52, AnonymBruker skrev:

Har han noe jobberfaring? Jeg ville definitivt ha sett på 23/5-regelen. Dersom han oppfyller de andre kravene er dette den desidert enkleste og raskeste veien til studiekompetanse. 

Anonymkode: ff654...d2b

Nei kun fra deltidsjobb, og dette faller ikke inn under den regelen såvidt vi har hørt må det være fra fulltidsansettelse?

På 3.6.2017 den 1.47, AnonymBruker skrev:

Han har noen fag fra før, og mangler noen. Uansett er det ikke særlig fint å le, folk klager på at andre er på Nav, men mobber de og latterliggjør de når de prøver å komme seg videre, huff ikke rart mange føler seg stuck på nav da...

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres bra ut! Via hvor er det du har tatt opp fag? Siden du kunne komme på samling bare en gang i mnd, og gjøre resten hjemme via nett  ? :) 

Nei kun fra deltidsjobb, og dette faller ikke inn under den regelen såvidt vi har hørt må det være fra fulltidsansettelse?

Han har noen fag fra før, og mangler noen. Uansett er det ikke særlig fint å le, folk klager på at andre er på Nav, men mobber de og latterliggjør de når de prøver å komme seg videre, huff ikke rart mange føler seg stuck på nav da...

Dette her er i Hedmark. Jeg ringte fylkeskommunen å hørte hva slags valg jeg hadde. Fikk da denne muligheten. Men i matte kjenner jeg at tilgang til lærer hadde vært fint.. Han bør ringe å høre med fylkeskommunen han hører til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...