Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte en leilighet på tegning for en stund siden, den er ferdig nå snart. Ser at om vi selger den nå så har vi tjent ca en mill på den, for å ta forsiktig i. Vi hadde egentlig tenkt å selge vår gamle leilighet og flytte inn i den nye, men nå frister det veldig å selge den nye. Vi har ca 4 mill i lån på den gamle leiligheten og hvis vi selger den nye vil vi kun ha 3 mil i lån her. Vår gamle leilighet ville egnet seg veldig godt til utleie.

Det jeg nå har lyst å gjøre er å gå til banken og høre om hvor mye vi kunne fått i lån til en evt. bolig nr. 2 forutsatt at vi selger den nye leiligheten.

Her er regnestykket mitt.

Lønns inntekter meg og samboer til sammen i året ca 1 000 000

utleieinntekter i året (før skatt) 30 800 (men banken regner kanskje bare leieinntekter i 10 mnd.?) 

felleskostnader 3000

Vi hadde da (etter mine beregninger) med dagens rente sittet igjen med ca 7400 i mnd. etter lån, skatt og fellesutgifter er betalt. 

Hvor mye tror du vil vil kunne få i lån til en bolig nr. 2? Jeg er også forberedt på å bo i den gamle leiligheten litt til og spare et år til men ikke så mye mer enn det. 

Jeg er litt sånn "den som intet våger intet vinner-typen," men samboer er seig å skulle få med på dette. Hadde vært gøy å tippe hva banken sier...

Ser at dette ble litt rotete, håper folk forstår. 

Anonymkode: 282ad...32e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du kjøpe bolig nr. 2 når du har gammel leilighet og nybygg? :vetikke:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må vel ha bodd i den nye leiligheten i minst 1 år for å slippe å skatte av gevinsten ved salg? Mener å ha lest noe slikt før, men rett gjerne på meg om jeg tar feil.

Anonymkode: 7a05b...ef7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønte ikke alt av innlegget ditt, og lurer på hva du mener med å sitte igjen med 7400 i mnd i lån? Er det utenom kostnader til "livet?" Banken må legge på 5% høyere rente enn i dag og da mistenker jeg at dere ligger i solid minus. 

Jeg vil også advare mot å tro at utleie er enkle penger, det er mye jobb og det finnes mange dårlige leietagere der ute. Det er ofte ikke helt tilfeldig at folk leier bolig (men selvsagt unntak). Depositum er ofte mye lavere enn alle kostnader som kan dukke opp. Og man bør ha en solid buffer i tilfelle leie ikke kommer inn på konto. 

Anonymkode: 74d15...65c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte en leilighet på tegning for en stund siden, den er ferdig nå snart. Ser at om vi selger den nå så har vi tjent ca en mill på den, for å ta forsiktig i. Vi hadde egentlig tenkt å selge vår gamle leilighet og flytte inn i den nye, men nå frister det veldig å selge den nye. Vi har ca 4 mill i lån på den gamle leiligheten og hvis vi selger den nye vil vi kun ha 3 mil i lån her. Vår gamle leilighet ville egnet seg veldig godt til utleie.

Det jeg nå har lyst å gjøre er å gå til banken og høre om hvor mye vi kunne fått i lån til en evt. bolig nr. 2 forutsatt at vi selger den nye leiligheten.

Her er regnestykket mitt.

Lønns inntekter meg og samboer til sammen i året ca 1 000 000

utleieinntekter i året (før skatt) 30 800 (men banken regner kanskje bare leieinntekter i 10 mnd.?) 

felleskostnader 3000

Vi hadde da (etter mine beregninger) med dagens rente sittet igjen med ca 7400 i mnd. etter lån, skatt og fellesutgifter er betalt. 

Hvor mye tror du vil vil kunne få i lån til en bolig nr. 2? Jeg er også forberedt på å bo i den gamle leiligheten litt til og spare et år til men ikke så mye mer enn det. 

Jeg er litt sånn "den som intet våger intet vinner-typen," men samboer er seig å skulle få med på dette. Hadde vært gøy å tippe hva banken sier...

Ser at dette ble litt rotete, håper folk forstår. 

Det regnestykket ditt viser helt klart og tydelig at du ikke har satt deg inn i hva det vil si å eie mer enn en bolig. Du skal og skatte for ligningsverdien av bolig nummer to, og den skatteprosenten er høy. Du må og legge inn formueskatt ved å eie. 

Mennsker som holder på å leie ut uten å begripe komsekvensene av fremleie har vi hatt mer enn ett eksempel på på forumet. 

Anonymkode: 47453...74e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, boblevann skrev:

Hvorfor skal du kjøpe bolig nr. 2 når du har gammel leilighet og nybygg? :vetikke:

nei altså da selger jeg nybygget. Ser det var dårlig forklart, beklager. Vi har en gammel bolig og et nybygg, som blir ferdig ganske snart. Jeg lurer på å selge nybygget siden det har økt så mye i verdi siden vi kjøpte på tegning. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Du må vel ha bodd i den nye leiligheten i minst 1 år for å slippe å skatte av gevinsten ved salg? Mener å ha lest noe slikt før, men rett gjerne på meg om jeg tar feil.

Anonymkode: 7a05b...ef7

ja, hvis vi tar over leiligheten må vi det. Hvis vi selger før den er ferdigstilt, så tror jeg vi unngår det. Er litt usikker her altså...

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønte ikke alt av innlegget ditt, og lurer på hva du mener med å sitte igjen med 7400 i mnd i lån? Er det utenom kostnader til "livet?" Banken må legge på 5% høyere rente enn i dag og da mistenker jeg at dere ligger i solid minus. 

Jeg vil også advare mot å tro at utleie er enkle penger, det er mye jobb og det finnes mange dårlige leietagere der ute. Det er ofte ikke helt tilfeldig at folk leier bolig (men selvsagt unntak). Depositum er ofte mye lavere enn alle kostnader som kan dukke opp. Og man bør ha en solid buffer i tilfelle leie ikke kommer inn på konto. 

Anonymkode: 74d15...65c

Det er summen vi tjener i mnd. på å leie ut vår gamle leilighet etter "alt" er betalt.  Selv ved 5% høyere rente går vi ikke i minus, men da nærmer vi oss å gå i 0. Vi har 2,1 i rente nå og på 7,1 går vi i 0 sånn ca. 

Vi har leid ut før så vi har god erfaring med utleie og er klar over risikoen, men takk for at du nevner det, for det er definitivt et poeng. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det regnestykket ditt viser helt klart og tydelig at du ikke har satt deg inn i hva det vil si å eie mer enn en bolig. Du skal og skatte for ligningsverdien av bolig nummer to, og den skatteprosenten er høy. Du må og legge inn formueskatt ved å eie. 

Mennsker som holder på å leie ut uten å begripe komsekvensene av fremleie har vi hatt mer enn ett eksempel på på forumet. 

hvorfor så krass?

Det er vel en grunn til at jeg spør da. Bør jeg ikke leie ut fordi jeg ikke vet alt før  jeg i det hele tatt har prøvd? Å skaffe meg oversikt er jo nettopp det jeg driver med nå...

TS

• Liker 1
Skrevet (endret)

Med de nye lånereglene vil dere få max 5 ganger husstandens inntekt i lån, det vil si max 5 millioner kroner. Denne regelen gjelder uansett egenkapital og betalingsevne. Også kan det jo hende at banken regner inntekt fra utleie som inntekt som kan plusses på, da ville dere isåfall fått mer men uansett ikke mer en 5 x bruttoinntekt👌🏻

Endret av Athilde
Skrevet

Og om dere har billån eller studielån i tillegg så må dette også beregnes inn i dette 5 millionerkroners taket👍🏻

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Athilde skrev:

Med de nye lånereglene vil dere få max 5 ganger husstandens inntekt i lån, det vil si max 5 millioner kroner. Denne regelen gjelder uansett egenkapital og betalingsevne. Også kan det jo hende at banken regner inntekt fra utleie som inntekt som kan plusses på, da ville dere isåfall fått mer men uansett ikke mer en 5 x bruttoinntekt👌🏻

Bankene står fri til å avvike dette kravet ved 10% av lånene. Tenkte kanskje at ved å vise til en leieinntekt så har vi et godt argument der, vi får bare se...

ts

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Athilde skrev:

Og om dere har billån eller studielån i tillegg så må dette også beregnes inn i dette 5 millionerkroners taket👍🏻

Ja, vi har ikke det.

ts

AnonymBruker
Skrevet
På 2.6.2017 den 20.26, AnonymBruker skrev:

Bankene står fri til å avvike dette kravet ved 10% av lånene. Tenkte kanskje at ved å vise til en leieinntekt så har vi et godt argument der, vi får bare se...

ts

Fikk du lån? 

Anonymkode: 09849...bcf

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du lån? 

Anonymkode: 09849...bcf

Har ikke søkt enda, tenker å vente til overtakelsen på ny leilighet er litt nærmere...

TS

AnonymBruker
Skrevet
På 2.6.2017 den 18.28, AnonymBruker skrev:

ja, hvis vi tar over leiligheten må vi det. Hvis vi selger før den er ferdigstilt, så tror jeg vi unngår det. Er litt usikker her altså...

TS

Tror du må skatte uansett.

Anonymkode: 5c199...e54

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du må skatte uansett.

Anonymkode: 5c199...e54

Har du link på det? Jeg er usikker selv...

ts

AnonymBruker
Skrevet
På 2.6.2017 den 17.28, AnonymBruker skrev:

På 2.6.2017 den 18.34, AnonymBruker skrev:

hvorfor så krass?

Det er vel en grunn til at jeg spør da. Bør jeg ikke leie ut fordi jeg ikke vet alt før  jeg i det hele tatt har prøvd? Å skaffe meg oversikt er jo nettopp det jeg driver med nå...

TS

Formueskatt betaler man kun hvis man har nettoformue på over 1 480 000,- Og med flere millioner i gjeld er TS ganske så langt unna formue...

Bankene kan ta med leieinntekt i beregningen på gjeldsgraden. Der jeg jobber tar vi med full leie for 12 måneder, i tillegg til evt barnetrygd/-bidrag.

Kvoten for avvik gjelder for hvert kvartal og siden juni er siste måned i dette kvartalet er det lurt å søke nå. Vi er i hvert fall litt forsiktige i starten av kvartalet for å ha litt å gå på, og så bruker vi opp kvoten siste måneden.

Det skader jo ikke å søke, det verste som kan skje er at du får et avslag og du selger du.

Anonymkode: 87341...985

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...