AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #1 Skrevet 2. juni 2017 Jeg flyttet inn med 2 venner for 1 år siden. Vi bodde sammen frem til februar i år, da de flyttet ut og fant seg et annet sted å bo mens kjæresten min flyttet inn. Huseier ble dermed ikke plaget mer enn å skrive ut en ny kontrakt til oss for å signere. Og det gjorde vi. Avtalen vår med huseier var å leie i minst 1 år (dette gjelder både første kontrakt da jeg flyttet inn med vennene mine samt den nye husleiekontrakten med kjæresten). I tillegg til denne avtalen så forsikrer huseier oss om at om det nå skulle skje noe så skal ikke han sette seg på bakbeina og være vanskelig om det er situasjoner som gjør at vi må/vil flytte ut. Denne informasjonen skjer da muntlig imellom oss alle 3. Det samme sa han også ved signering av fjorårets kontrakt. Vi har altså en ganske standard 1-års kontrakt med 3 mnd gjensidig oppsigelsestid. Nå har jeg og kjæresten min bodd sammen siden februar og vi har funnet oss en leilighet vi ønsker å kjøpe sammen. Dette informerer vi huseier om, og han forteller at dette er helt ok men at han ønsker en skriftlig oppsigelse innen utgangen av mai måned. Dette ordner vi, og er i hans hender 10 dager før mai er slutt. Vi skal dermed være ute av denne leiligheten iløpet av august, og 1.sept må vi være ute. Etter at vi informerer huseier med vår situasjon og legger frem grunnlaget vårt for oppsigelsen (som da er huskjøp og at vi har funnet en leiliget vi ønsker å by på). Vi legger inn bud på leiligheten, og vi er så heldige å vinne budrunden. Dette informerer vi huseier om dagen etter. MEN..nå har han fått for seg at oppsigelsen vår ikke er gyldig eller god nok og ønsker at vi skal erkjenne at om han ikke får leid ut leiligheten før 1.sept, så skal vi stå som økonomisk sikkerhet og betale husleie de månedene han eventuelt ikke får leid ut leiligheten. Dette står det ingenting om i kontrakten og vi har heller ikke noen muntig avtale om dette. Om det så skulle vært, så burde vi blitt informert om dette på forhånd og ikke ETTER han har sagt muntlig til oss at det vil være ok at vi sier opp, selv om det ikke har gått 1 år enda (jeg har vel i teorien egentlig bodd her i 1 år nå men). Jeg kjenner jeg begynner å stresse litt for dette og er redd vi blir nødt til å betale 2 husleier etter 1.sept. Vi har som sagt IKKE godkjent en slik ordning før vi signerte kontrakten (selv om han påstår dette), og synes det er ganske smålig av han å begynne å kreve dette i ettertid. Det vi har skrevet under på er tidsbestemt avtale på 1 år, med 3 mnd oppsigelsestid. Det burde vel være nok til å beskytte oss som leieboere? Man kan vel ikke nekte folk å flytte? Jeg kan egentlig ikke tro at dette kravet hans er lovlig? Noen formeninger? Råd? :/ Anonymkode: 8c6d5...64a
stan Skrevet 2. juni 2017 #2 Skrevet 2. juni 2017 Dere har jo en skriftlig oppsigelse av leieforholdet. Som leietaker trenger dere ikke angi noen grunn. Dere er pliktige til å betale husleie ut august. Dette i følge leiekontrakten. Den gjelder over evt. muntlige avtaler. Om utleier ikke har noen ny leietaker fra september er det hans ansvar og ikke noe dere har noe ansvar for. Hvis dere har tre måneders oppsigelsestid, så er det det som gjelder. Det som heller burde være aktuelt her er om dere kan flytte ut tidligere, slik at boligen er ledig i fra skolestart som er aktuelt for mange. 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #3 Skrevet 2. juni 2017 Huseier har helt rett. En muntlig avtale er jo like bindende som en skriftlig avtale, men så var det å bevise hva som ble avtalt når alt kun har vært muntlig, da... Dersom du er bekymret for at utleier ikke kommer til å legge den helt store innsatsen i å finne nye leietakere, kan du foreslå at dere kan ta på dere den jobben og at eventuelle reelle kostnader i den forbindelse, dvs annonsering på annet enn gratissteder, godkjennes av utleier på forhånd og betales av utleier. Anonymkode: 91975...bb6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #4 Skrevet 2. juni 2017 Det avgjørende momentet her er kommunikasjonen dere hadde da utleier sa at dere skulle sende oppsigelse innen utgangen av mai. Har du noen form for skriftlig dokumentasjon på dette? Sms, e-post og lignende? Hvis ikke er det vanskelig å godtgjøre at utleier har godtatt en kontraktsrevidering muntlig. Selv om muntlige avtaler er like bindene som skriftlige er det på grunn av bevissituasjonen lite hensiktsmessig å innrette seg etter muntlighet. Dette er det helt avgjørende punktet. Finnes det ingen bevis for det motsatte, er det kontrakten som gjelder. Og da har utleier rett til å kreve oppfyllelse fra dere. Han har selvsagt en tapsbegrensingsplikt, men som han sier så vil han først prøve å leie ut leiligheten og først hvis dette mislykkes vil han holde dere til oppfyllelse. Dette er etter gjeldene rett riktig. Husleieloven åpner for en plan b hvis utleier ikke klarer å leie ut boligen fra september. Og det er reglene om fremleie. Dere kan selv finne leietakere som vil leie boligen av dere (dere vil fortsatt være ansvarlig overfor utleier, sørg derfor for en kontrakt med fremleier som setter samme vilkår dere selv har overfor utleier). Fremleie krever i utgangspunktet samtykke fra eier, men nektelse kan bare skje på saklig grunnlag. Etter hva du forteller virker det heller ikke som om utleier ser noen grunn til å nekte så lenge han får leid ut boligen. Anonymkode: ee0fa...9e9 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #5 Skrevet 2. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Huseier har helt rett. En muntlig avtale er jo like bindende som en skriftlig avtale, men så var det å bevise hva som ble avtalt når alt kun har vært muntlig, da... Dersom du er bekymret for at utleier ikke kommer til å legge den helt store innsatsen i å finne nye leietakere, kan du foreslå at dere kan ta på dere den jobben og at eventuelle reelle kostnader i den forbindelse, dvs annonsering på annet enn gratissteder, godkjennes av utleier på forhånd og betales av utleier. Anonymkode: 91975...bb6 Flrste avsnitt gjelder under forutsetning av at det i kontrakten står at minstetid er ett år. Anonymkode: 91975...bb6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #6 Skrevet 2. juni 2017 Kontakt en advokat. Tilby deg å være ute til 1. Auagust dersom eier da lettere vil få inn leieboere på grunn av skolestart ol. Å kalle eier for smålig, er å synke ned på samme og enda lavere nivå enn han. Det som er skriftlig kan dere forholde dere til, muntlige avtaler er umuligmå bevise, det blir ord mot ord, og holder ikke i en rettssak/tvist. Anonymkode: 5e65c...6c6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #7 Skrevet 9. juni 2017 Hei igjen. Jeg skjønner det med at vi har tidsbestemt avtale. Men så godtok jo han vår oppsigelse den dagen vi kontaktet han ang huskjøpet. Han sa at nei han skulle ikke være vanskelig, så vi sendte en oppsigelse. Problemet er at han etterpå informerer oss om dette med at vi skal stå som ansvarligr om han ikke greier å få leid ut til utflytterdato. Dette sa han ingenting om når vi skrev under kontrakt og er heller ikke noe vi har skrevet under på, men noe han kommer med nå i ettertid. Det eneste han sa da var at han skulle ikke være vnakelig om noe skjedde slik at vi måtte/ ville flytte ut før 1 år var gått. For jeg har jo strengt tatt bodd der siden juni 2016 (nøyaktig 1 år siden ved oppsigelse i år), selv om vi skrev under på ny årskontrakt. Synes det er litt dumt å skal kreve dette etterpå når han først har godtatt oppsigelse. Er derfor jeg lurer på om han faktisk kan kreve dette når vi ikke har skrevet under på dette noe sted, ei heller blitt informert. Ts Anonymkode: 8c6d5...64a
ekkoet Skrevet 9. juni 2017 #8 Skrevet 9. juni 2017 Hva står det faktisk i kontrakten? Jeg skjønner det som avtalen om at dere skal bo der i minst 1 år er skriftlig. Om dette er skriftlig, du skriver at det er en tidsbestemt avtale, da er varigheten på kontrakten 1 år? Hvis den tidsbestemte varigheten på kontrakten er mindre enn 3 år - hvilken type bolig bor dere i? Hvordan kommer egentlig 3mnd gjensidig oppsigelse til anvendelse dersom dere har en 1-årskontrakt som ikke kan sies opp og som er ferdig etter 1 år? Er du sikker på at den er tidsbestemt, og ikke tidsubestemt med første anledning til å si opp etter 1 år? Poenget er at om han har inngått en tidbestemt avtale uten mulighet til å gjøre det blir dette omgjort til en tidsubestemt avtale. Da vil dere ha 3mnd oppsigelse fra når dere vil.
penny_ Skrevet 9. juni 2017 #9 Skrevet 9. juni 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei igjen. Jeg skjønner det med at vi har tidsbestemt avtale. Men så godtok jo han vår oppsigelse den dagen vi kontaktet han ang huskjøpet. Han sa at nei han skulle ikke være vanskelig, så vi sendte en oppsigelse. Problemet er at han etterpå informerer oss om dette med at vi skal stå som ansvarligr om han ikke greier å få leid ut til utflytterdato. Dette sa han ingenting om når vi skrev under kontrakt og er heller ikke noe vi har skrevet under på, men noe han kommer med nå i ettertid. Det eneste han sa da var at han skulle ikke være vnakelig om noe skjedde slik at vi måtte/ ville flytte ut før 1 år var gått. For jeg har jo strengt tatt bodd der siden juni 2016 (nøyaktig 1 år siden ved oppsigelse i år), selv om vi skrev under på ny årskontrakt. Synes det er litt dumt å skal kreve dette etterpå når han først har godtatt oppsigelse. Er derfor jeg lurer på om han faktisk kan kreve dette når vi ikke har skrevet under på dette noe sted, ei heller blitt informert. Ts Anonymkode: 8c6d5...64a Du skriver at han sa at "han ikke vil være vanskelig". Jeg tolker det som at han vil prøve å finne nye leietakere. Jeg ser på det som at han faktisk gjør dere en tjeneste.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #10 Skrevet 9. juni 2017 Om det står at det er 3 måneders gjensidig oppsigelsestid i kontrakten og dere har levert oppsigelsen før utgangen av mai skal dere betale husleie for juni, juli og august, ikke mer. Om dere har levert oppsigelsen for hånd uten å dokumentere dette ville jeg rett og slett sendt en melding for å få bekreftet at den var levert før utgangen av mai. ''Hei! Du mottok vår oppsigelse av leieforholdet 20 mai, og vi har dermed oppsigelsestid t.o.m august. Om du trenger bilder av leiligheten/skal ha visningsdager er vi behjelpelig med dette''. Min husleiekontrakt er tidsbestemt 1 år, med 2 måneders gjensidig oppsigelsestid, som vil si at kontrakten er gyldig i ett år før den må fornyes, men dersom noen av oss ønsker å si opp leieforholdet før det året er gått gjelder 2 mnd oppsigelsestid. Anonymkode: e6052...e06 1
Ananas. Skrevet 9. juni 2017 #11 Skrevet 9. juni 2017 Han er vel egentlig ikke vanskelig om han lar dere flytte ut i september om denne kontrakten egentlig løper til februar/mars, høres ut som dere må bruke energien på å få tak i nye leieboere til 1. september, dersom huseier synes det er ok at dere tar en del av jobben selv. Hva som er å "ikke være vanskelig" har jo ikke akkurat noe fasitsvar..
penny_ Skrevet 9. juni 2017 #12 Skrevet 9. juni 2017 6 timer siden, penny_ skrev: Du skriver at han sa at "han ikke vil være vanskelig". Jeg tolker det som at han vil prøve å finne nye leietakere. Jeg ser på det som at han faktisk gjør dere en tjeneste. Forresten så står følgende i husleieloven, så det kan hende dere har loven på deres side: Sitat § 9-2.Tidsbestemte leieavtaler En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid. En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum. Nå vet jeg ikke hvor konkret avtalen deres om oppsigelse var eller om du har det skriftlig, men hvis ikke utleier har opplyst dere skriftlig om at dere ikke kan si opp leiekontrakten, så kan den sies opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå