Gå til innhold

Jeg byttet fastlege og fikk ordentlig dårlig samvittighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet ikke helt hvor jeg vil med denne tråden da.. Har bare en fryktelig dårlig samvittighet akkurat nå. 

Jeg har hatt samme lege hele livet, nå er jeg 25. Jeg flyttet ut da jeg var 18 til nabofylket men beholdt legen da jeg ikke er der så ofte. Men for et halvt år siden ca måtte jeg dit fordi jeg slet psykisk og trengte hjelp. Da hadde legen min overført mange av sine pasienter, også meg, til en yngre lege. Han videreutdannet seg innenfor kognitiv terapi og slikt og var derfor relativt ny på feltet, men en ellers flink lege. Vi hadde noen sesjoner sammen, men grunnet sykdommen min måtte jeg avlyse en del ganger fordi jeg rett og slett ikke taklet reiseveien (som er på ca 45 minutter eller noe slikt, så det er ikke kjempelangt). 

Han skrev til slutt til meg at han ville veldig gjerne fortsette med terapien, da han trodde det var et stort håp for meg å bli bedre. Han ville virkelig at jeg skulle bestille ny time så vi kunne jobbe videre. 

Jeg ble vel egentlig delvis verre, så pass at jeg ikke engang gadd å dra til legen for å bli bedre. 

Nå for noen dager siden bestemte jeg meg for å bytte legekontor, da jeg tror jeg trenger kortere og en enklere reisevei for å i det hele tatt komme meg til timen min. Så da gjorde jeg det, og nå er vi i juni og legeoverføringen er gjort.

Jeg angrer vel egentlig ganske mye, for jeg tror at gamle legen oppriktig VILLE at jeg skulle bli frisk: han var også dyktig, og jeg vil ikke at han skal tro at det var noe feil med HAM. Jeg har dårlig samvittighet, er det vanlig å føle det sånn? 

Anonymkode: d0944...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vil tro de fleste leger ønsker å hjelpe pasientene sine, og strekker ut hånda så godt som det kan gjøres. Alikevel er det din rett til å bytte lege uansett stor eller liten grunn. Du kan alltids bytte tilbake. Legene tar det nok ikke personlig. 

Anonymkode: 882bd...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok vanlig, men det er noe de nok er vant til. 

Folk bytter behandlere av ulike grunner og det forstår de nok. Snakket nettopp med min lege om det, og hun sa at det var noe de var vant til og at det som er viktig er hva pasienten ønsker for man går jo ikke for legen/behandlers skyld. Man går for egen del, og da er det viktig at man kjenner etter hva som er rett for en selv. 

Så det at du ønsker kortere vei slik at det er større mulighet for at du møter opp er det du bør fokusere på. Forhåpentligvis fungerer det bedre for deg, og at du får hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at det fungerer for deg. Hvis du er plaget ned tanker rundt dette, kan du jo skrive to linjer og si takk for oppfølgingen, men at reiseveien var medvirkende til at du uteble fra flere timer og at du nå får en behandler nærmere deg. Det viktigste for legen er nok at du har et godt tilbud. Fint at han brydde seg da du ikke kom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han skrev vel til deg fordi han forstod at det var en utfordring for deg å møte og han ville følge deg opp. Jeg tror ikke han tenker at det er han du ikke likte når du valgte å bytte. Men det er ikke noen unormale følelser du sitter med. 

Det viktigste for deg er at barrieren du har til å møte opp blir mindre. Jeg ville ha fokusert på dette. :) 

Anonymkode: d537f...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...