Gå til innhold

Er det å fornærme kokken å be om salt og pepper?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer mener jeg var frekk som ba om salt og pepper når vi var hjemme hos hans foreldre. Han mener det fornærmer kokken. Jeg tenkte ikke tanken en gang. Er det ikke veldig vanlig at man har forskjellige preferanser på salt og pepper? Ville du tatt det som en fornærmelse hvis du var kokk?

Anonymkode: b7105...c50

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på personen. Noen ville sikkert blitt fornærmet, men de fleste bryr vel seg ikke så mye om egne kokkekunster at de tar det som en personlig fornærmelse. Om de hadde lagd noe veldig fancy, så kan det være de syntes du fordummet maten deres med mer krydder. 

Anonymkode: cc9d6...801

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde kanskje blitt litt fornærmet dersom du ba om det uten å ha smakt på maten først. Men ville nok ikke brydd eg så veldig.

Anonymkode: d6198...a50

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Haha, jeg er utdannet kokk og bli ikke fornærmet om noen ønsker mer salt/pepper... Men, jeg synes det er unødvendig å kryddre maten før den er smakt på 

Anonymkode: 580e6...ee3

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Haha, WTF. Jeg tenkte det dreide seg om en restaurant, men et vanlig middagsbesøk? Da er det vel strengt tatt heller vanlig å sette ut salt og pepper til gjestene. Jeg er også vant til at det gjerne er litt mer høyde under taket når man er hos foreldre. Eller er de veldig stive og konservative? 

Anonymkode: ca2cf...08d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Haha, WTF. Jeg tenkte det dreide seg om en restaurant, men et vanlig middagsbesøk? Da er det vel strengt tatt heller vanlig å sette ut salt og pepper til gjestene. Jeg er også vant til at det gjerne er litt mer høyde under taket når man er hos foreldre. Eller er de veldig stive og konservative? 

Anonymkode: cc9d6...801

• Liker 1
Gjest Springfjær
Skrevet

Så lenge folk smaker på maten før de spør om det så ser jeg ikke problemet. Noen vil gjerne ha mer krydder en andre, derfor er jeg veldig forsiktig med krydder hvis jeg skal ha gjester til middag. 

Skrevet

Absolutt ikke. Men ikke spør om ketchup! 

• Liker 15
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Normalt sett bør det vel tilbys uoppfordret? Jeg synes det virker litt påtatt og lite generøst om man ikke takler at gjestene ber om salt og pepper. Men jeg pleier selv aldri å spørre hvis det ikke tilbys, fordi det er ikke SÅ viktig at jeg bryr meg. På restaurant tar jeg det som en selvfølge at kjøkkenet har tilberedet maten akkurat slik de ønsker at jeg skal oppleve den.

Endret av Overrasket
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Folk har ulike preferanser og lager man mat til flere lager man den selvsagt såpass mild at de som ikke liker krydder kan spise det også. :) 

Men så klart, det kommer jo litt an på kokken og på hvilken rett det er. Hvis det er en spennende rett med særegen smak som kokken har brukt lang tid på, og du salter det så mye at det bare smaker salt, skjønner jeg at folk reagerer litt. :P 

Anonymkode: e6480...955

Skrevet

Kan oppfattes fornærmende om man ber om det før man i det hele tatt har smakt på maten. 

Ja, det er uhøflig.

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboer mener jeg var frekk som ba om salt og pepper når vi var hjemme hos hans foreldre. Han mener det fornærmer kokken. Jeg tenkte ikke tanken en gang. Er det ikke veldig vanlig at man har forskjellige preferanser på salt og pepper? Ville du tatt det som en fornærmelse hvis du var kokk?

Anonymkode: b7105...c50

Er vanlig at det er salt og pepper på middagsbordet. Godt at du spurte. Tommel opp. Mener jeg.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Kan oppfattes fornærmende om man ber om det før man i det hele tatt har smakt på maten. 

Ja, det er uhøflig.

Nei, i min verden er det ikke uhøflig. Det skal stå på bordet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg krydrer alltid veldig mildt, så kan folk legge til mer om de trenger det. Jeg elsker mye krydder og ender _alltid_ med å krydre mer på egen mat. Så ville absolutt ikke tatt det som en fornærmelse.

Anonymkode: 20df8...15b

• Liker 5
Gjest Birti
Skrevet

Jeg setter alltid salt og pepper på bordet når jeg har gjester i alle fall.. og når jeg ikke har gjester for den saks skyld. Er litt sart på saltet, så jeg liker å krydre ferdig på bordet!

Skrevet

Har lyst til å seie nei, men... Hadde vel ikkje blitt fornærma, men heller litt redd for at du ikkje likte maten. :blush:

Eg har blitt skikkelig irritert på pappa som skal dynke alt i tyttebærsyltetøy utan å ha smakt retten før ein gong...😜

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Blikkboks skrev:

Har lyst til å seie nei, men... Hadde vel ikkje blitt fornærma, men heller litt redd for at du ikkje likte maten. :blush:

Eg har blitt skikkelig irritert på pappa som skal dynke alt i tyttebærsyltetøy utan å ha smakt retten før ein gong...😜

Krydder er jo i hovedsak ment til å fremheve retten, så jeg ville ikke ha tenkt noe særlig over om gjestene liker maten eller ei. 

• Liker 3
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Ikke så lenge maten er smakt på, før man spør.

Skrevet
8 minutter siden, Hemmingroad skrev:

Nei, i min verden er det ikke uhøflig. Det skal stå på bordet.

Og det står som regel på bordet.

Men gammel skikk&bruk og normal høflighet sier at man smaker på maten FØR man pøser på med salt og pepper. 

At det ikke er uhøflig i din verden er uten betydning. 

Men....normal skikk og bruk er nok dessverre utgått på dato.  Og jeg gremmes!

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Og det står som regel på bordet.

Men gammel skikk&bruk og normal høflighet sier at man smaker på maten FØR man pøser på med salt og pepper. 

At det ikke er uhøflig i din verden er uten betydning. 

Men....normal skikk og bruk er nok dessverre utgått på dato.  Og jeg gremmes!

Du om det. Gremm i vei.

Endret av Hemmingroad
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...