Gå til innhold

Hun er livredd tyver!!

Trixi

Anbefalte innlegg

Datteren vår på 4 år er livredd for at det skal komme tyver til oss. Spesielt om kvelden når hun skal legge seg kommer dette temaet opp og hun er redd for å sove.

Dette kom etter at hun hadde sett på Olsenbanden en lørdagskveld sammen med oss. I tillegg var det en politiaksjon her for en måneds tid siden hvor mange politifolk lette etter en mann i skogen. Dette har hennes lange ører snappet opp når vi har snakket om det med naboer etc, og hun stilte spm angående episoden. Vi forklarte at politiet skulle ta en mann som hadde stjålet noe fra butikken.

Nå sier hun ofte at hun er redd for at tyver skal komme i huset vårt. Vi sier selvfølgelig at det ikke vil skje, at vi passer på henne og at det ikke er noen fare. Vi har også alarm i huset som vi har demonstrert for henne så hun vet at det er trygt i huset vårt uten at dette har gitt noen "effekt". Allikevel er hun redd. Det hender også at hun våkner på natten pga. dette.

Hun spør også om det fins tyver, og vi sier ja fordi vi mener det er dumt å lyve om en slik ting, men at de ikke kommer til oss men heller stjeler i butikkene.

Når hun ikke vil sove har jeg til tider snakket litt hardt til henne og sagt at hun MÅ sove og ikke tøyse. Dette etter at jeg har forklart henne flere ganger.

Noen med liknende erfaringer? Hva gjorde dere?

Jeg er litt redd for at hvis vi ikke reagerer "riktig" kan problemet bli større....?

Vi tar ikke opp temaet så lenge hun ikke spør, og prøver å "dysse" det ned og ikke lage det større enn det er.

Takk for tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det beste er å fortsette å svare henne når hun spør. Å bli sint på henne tror jeg ikke har noen hensikt, redselen hennes vil jo ikke bli mindre av det.

Om den politiaksjonen gjaldt noe annet enn en som hadde stjålet på butikken (noe jeg vel vil tro at den gjorde) så syns jeg du skulle fortelle det.

Å si at tyveri bare skjer på butikken er jo en løgn. Du må heller fokusere på sikkerheten i huset. Låste dører, vinuer som er stengt og at dere er der.

Til slutt kan jeg ikke dy meg for å si at Olsenbanden tydeligvis ikke er egnet for 4 åringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Sier som Brunhilde, du bør fokusere på sikkerheten, låste dører, at mamma og pappa er der for å passe på. fex at dere har alarm, at det finnes fem millioner hus i Norge og at det er svært liten sjans for at tyven kommer til dere....... Rett og slett bare berolige henne med at mest sannsynlig kommer det ingen. Men samtidig ikke være for bombastiske, for dersom ulykken virkelig skulle være ute vil ikke barnet stole på dere neste gang hun er redd.

Vi hadde brannvernuke i barnehagen. Ei jente ble vettaskremt og fikk ikke sove. Fire år gammel. Mamma og pappa sa kontinuerlig at det aaaaaldri ble brann der hun bodde. Men jaggu brant det i naboleiligheten, og rommet til den lille jenta fikk store brannskader i den ene veggen.

Om hun stoler på mamma og pappa i dag...?

Jeg skal love deg at det tok sin tid.

Vær mest mulig ærlig, så har du ditt på det tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Har det på samme måten med sønnen min på sju - han er redd for tyver, særlig når han skal legge seg.

Som andre her nevner, prøver jeg å være ærlig - tyver finnes jo! - men sier samtidig at det er veldig liten sjanse for at de kommer hit, illustrerer det på ulike måter.

har dessverre ikke noe hokus-pokus, håper dette er noe han kommer gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

jentungen var utrolig redd tyver-spøkelser-giraffer og brann når hun var rundt 4 år , så jeg dro og kjøpte en anderledes brannvarsler!

det er en helt vanelig brannvarsler for oss men når jeg fortalte att denne virket lit anderledes så var frykten borte samme kvelden.

jeg forklarte nemelig at denne virket ikke bare mot brann , neida , denne ville pipe og bråke noe forferdelig om det kom tyver, spøkelser eller girafer inni huset.

jeg trykkte inn knappen for og demostrere.

hu forsto da at dette ville skremme alle med ikke helt ærlig hensikter som skulle kunne snike rundt og at jeg da ville våkne og ta de (jeg var da fremdeles verdens sterkeste far,,,sukk) og politiet ville høre den og komme skjørende veldi fort og ta de....

virket for hu, og noen andre som har fått dette rådet før har meldt tilbake om posetive reaksjoner på det...

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Dere kan leie inn en tyvefikser. Altså; en dere kjenner kler seg ut og tar en titt på alle vinduer og dører og forskrer barnet om at det er tyvesikkert der dere bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj dette hørtes kjent ut. Lurer på om dette er en fase mange 4 åringer går gjennom. min lille frøken på 4 år har i høst i alle fall vært redd for ganske mye. Noen av tingene hun er redd for er helt merkelige, å jeg undres over hvor hun tar alt fra. f.eks bjørner som kommer og klorer på hveranda døren å de kommer spesielt om vi har pølser i lomper for det liker de nemlig best :wink:

har prøv så godt vi kan og ufarligjøre "ting" så godt vi kan. låste hveranda døren, og prøve å fortelle hva bjørner spiser. og at de sover i hi om vinteren, og ikke minst at det finnes ikke så mange a de rundt her. Tror nok du er inne på løsningen selv,ufarligjøre,forklare og prøve å ikke lage mye oppstyr rundt det som er skummelt. Men også la de snakke om det som er skummelt. Er nok bare enda en periode vi må gjennom. Men var "morro" å høre at vi ikke er de eneste i alle fall. lykke til med å bli kvitt tyvene og andre skummlinger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...