Gå til innhold

Hvordan holder dere tennene til barna hvite?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter han fikk nye tenner pusser jeg så godt jeg kan, men synes de likevel ikke er pene. Føler gulfargen ser ut som vi er slurvete. Skal også lite til for at han får belegg.

Det har blitt bedre med elektrisk tannbørste og siden man ikke skal bruke tannkrem med slipemiddel så har vi nå zendium  (?) Vi brukte vanlig colgate tidligere før jeg ikke visste om dette med slipemiddel og da var tennene finere. 

Anonymkode: b607b...1da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spiser ikke ofte godteri I hverdagen og vi har veldig sjeldent brus eller juice I skapene. Så føler vi ikke er slurvete med sukker og syre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være dårlig emalje?  Jenta mi har ikke helt hvite tenner og hun har dårlig emalje. Er visst ikke noe å gjøre med det.

Anonymkode: 630a4...058

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det vhøredårlig emalje?  Jenta mi har ikke helt hvite tenner og hun har dårlig emalje. Er visst ikke noe å gjøre med det.

De sa ingenting hos tannlegen da han var 6. Må høre neste gang. Har ikke studert andre barns tenner så mulig det er "vanlig" missfarging.

AnonymBruker
Skrevet

Slik var tennene til sønnen min også. Lurer på om ikke det er ganske vanlig at de nye tennene er litt gule og ruglete, nå er han 13 og plutselig er de glatte og hvite.

Anonymkode: 22cd5...a99

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slik var tennene til sønnen min også. Lurer på om ikke det er ganske vanlig at de nye tennene er litt gule og ruglete, nå er han 13 og plutselig er de glatte og hvite.

Anonymkode: 22cd5...a99

Det var egentlig en lettelse å høre. Takk. ( ikke Ts) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min femåring har det også slik. Tennene er litt gulnede, og har veldig lett for å få en grålig "stripe" over seg. Tannlegen har pusset bort dette en gang, men nå er det lenge siden han har vært der. Jeg pusser forsiden av tennene hans ekstra godt hver dag, men det er veldig vanskelig å få denne fargen bort. Håper de nye tennene som etterhvert kommer blir litt hvitere...

Vårt andre barn som er ett par år eldre har aldri hatt dette problemet, der er tennene alltid hvite.

Anonymkode: 4c86d...204

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min har også misfargede tenner, og har lett for å få belegg. Slet tidligere med hyppig after (hvite små sår i munnen), men etter vi byttet til zendium har han ikke hatt et eneste munnsår. 

Uansett, han var mye syk fra han var 1 til 2 år, og gikk på utallige penicillinkurer. Har hørt at medisin kan føre til misfargede tenner, selv om han hadde melketennene da. Han er 11 nå, og har litt komplekser for tennene. Jeg pusser sammen med ham morgen og kveld, men det hjelper lite. Tannlegen har kommentert det med at vi bare må fortsette å pusse godt. Han har aldri hatt hull. Han bor 50% tiden hos meg, og resten hos far, og jeg vet (gutten sier det selv) at far er litt slurvete med tannpuss og søtsaker (hjelper ikke til med tannpuss, og pusser ikke om morgenen der). Lite jeg får gjort med det dessverre..

Følger denne tråden ☺️

Anonymkode: 5bbea...a8c

Skrevet

Hjelper til med pussingen, de tar en flux hver kveld og skyller munnen sin med , skyllevann! P.s jenten min sin ånde er ok nå! Det var en lei halsinfeksjon som forårsaket lukten!

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk beskjed av tannlegen om å ikke bruke zendium, fordi det ikke inneholder slipemiddel. Men vi var der pga barnebelegg på melketenner, så det er nok ikke nødvendigvis overførbart til gule voksentenner. (De skal jo gjerne vare lenger.) Jeg ville spurt tannlegen om råd.

Anonymkode: 4d0dc...5fd

Skrevet

Hvis man skyller med fluor og det er fluor i tannkremen kan det bli for mye om man tar fluortabletter også - barn skal ikke ha for mye fluor.. Tenner er generelt ikke hvite egentlig heller.. Men bruk tanntråd, få gjerne tannpleier til å vise hvordan for det er ikke bare å dra tråden inn mellom tennene liksom, den skal dypt nok ned i tannkjøttet langs tannhalsen også men ikke så hardt at den skader - på begge sider av "kløften" mellom tennene.. Og ikke minst velg riktig type tanntråd basert på tenner / åperom / alder osv..

Kjøp en "timer" hvis tannpussen skjer for raskt, med elektrisk tannbørste kan man "telle til fem" på hver tann før man går videre til neste, foran og bak, sa tannpleieren til vår yngste da man skal pusse for to minutter minst - man trenger ikke trykke hardt men passe på at børsten også kommer ned mot tannkjøttet..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at ikke alle har hvite tenner naturlig. Tenner kommer i alle mulige farger, så spør tannlegen om de pusses godt nok, det er det eneste som er viktig. Blendahvite tenner er uvanlig, og ser stort sett kunstig ut. De første tennene har også dårligere kvalitet enn voksentenner, siden de bare er "midlertidige" og skal ut. 

Anonymkode: 0b8ee...0cb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt på 8 har  også veldig gule voksentenner, de der skitne ut. Melketennene hans var helt hvite og pene.

Anonymkode: 261a2...3c3

AnonymBruker
Skrevet

Tenner ER jo gule! 

Anonymkode: 985bf...34f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 6/2/2017 den 10.53, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt på 8 har  også veldig gule voksentenner, de der skitne ut. Melketennene hans var helt hvite og pene.

Anonymkode: 261a2...3c3

Slik var det her også. Hvite og fine melketenner og når voksentennene kom var flere av de missfarget/emaljeskadet😔

Anonymkode: 34872...692

AnonymBruker
Skrevet
På 2.6.2017 den 2.35, AnonymBruker skrev:

De sa ingenting hos tannlegen da han var 6. Må høre neste gang. Har ikke studert andre barns tenner så mulig det er "vanlig" missfarging.

I Norge sier folk svært lite.

Du må nok spørre om alt dessverre...

Anonymkode: 19d19...202

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye mangel på kunnskap. Folk har forskjellig farge på dentin, det som ligger under emaljen. Det er mange som har mer offwhite, gult dentin istedenfor hvit dentin, men de er ikke misfarget av den grunn. Det er sånn fargen på tennene til den personen er. 

Ville også vært forsiktig med fluor, da det er giftig. Spis sunt, ikke drikk brus eller mye annet sukker. Ta omega 3.

Å bleke tennene skader emaljen. 

Anonymkode: f4fd8...40c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik var det her også. Hvite og fine melketenner og når voksentennene kom var flere av de missfarget/emaljeskadet😔

Anonymkode: 34872...692

De trenger ikke være misfarget, det kan være at dentin er sånn i fargen ( dentin ligger under emaljen ) Men hvis du mener de er emaljeskadet, kan det være pga kostholdet pga for mye sukker/syre. Drikker h*n brus? Juice? Spiser mye sukker? Bruker h*n tanntråd? Tar h*n omega 3? 

Kutt helt ut brus, drikk vann.

Anonymkode: f4fd8...40c

Skrevet

Ryddet for helseskadelig råd.

Edie, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...