Gå til innhold

Snille barn får iskrem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I butikken jeg jobber har vi en policy på at barn som oppfører seg pent i butikken får en gratis is innimellom. 

Selv spør jeg alltid foreldrene om det er ok før jeg gir.  Hvis det f.eks er et søskenpar hvor den ene ikke oppfører seg bra, så får ingen av dem. Ikke for å straffe noen av dem, men for å ikke skape noe misunnelse. 

Er dette noe dere som foreldre synes er greit? Jeg prøver forresten å få spurt foreldrene uten at barna hører det. 

Anonymkode: 3fc80...d7c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn er ikke små lenger, men jeg kan ikke skjønne at noen foreldre skulle ha noe i mot det? Jeg synes det var veldig hyggelig av dere å belønne barn som oppfører seg pent :)

Anonymkode: 2ef06...1e8

• Liker 5
Skrevet

Sålenge foreldrene blir spurt først uten at barna hører så synes jeg det er det en hyggelig gest, absolutt. Jeg hadde vurdert dag, tid, sted og hensikten med ærendet. Men at barna kan ha allergier bør dere isåfall tenke på. 

En ting jeg derimot ikke setter pris på til små barn er drops/kjærlighet på pinne. Mini på 1år fikk nemlig en kjærlighet på pinne stukket i hånda av en litt ung mannlig betjening en gang vi var på shopping. Mannen og ungen var i full begeistring og han åpnet papiret før jeg fikk sukk for meg. Er det noe jeg er redd for så er det det, med tanke på kveldingsfare. Men for all del, han mente det godt og visste nok ikke bedre heller ;) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så fint å høre at dere er positive. :)

Butikken er ganse nyåpnet og nå i sommersesongen er det hovedsakelig is det går i Om høsten/vinteren kan det være vi heller gir en liten sjokolade. 

Det med allergier er et godt poeng, og er en av grunnene til at i hvert fall jeg spør foreldrene først. Andre grunner kan kan jo være at barna f.eks kun får lørdagsgodt, det er snart middagstid etc. 

Bare så det er sagt så er det ikke slik at de får en is hver eneste gang de er innom butikken bare fordi de oppfører seg bra, det skulle egentlig bare mangle, men av og til er det kjekt med en uventet belønning. 

Anonymkode: 3fc80...d7c

• Liker 4
Skrevet

:nordvesta: Move on.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bare barn :icon_frown:

Anonymkode: 77b10...b5a

• Liker 24
Skrevet

Dummeste jeg har hørt! Skulle bare mangle at barna oppfører seg i butikk. Trenger ikke premie for sånne selvsagte ting.

Gjest Cicero
Skrevet

Så lenge dere spør foreldrene først på en måte som gjør at de faktisk kan si nei (altså ikke rett foran barna) er det jo selvsagt bare koselig :) 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er mine barn store (6 og 9 år) og jeg forventer at de oppfører seg bra på butikken uten noen form for ytre motivasjon. 

Jeg har tidligere sett at størstebarnet mitt ertet minstebarnet med småkommentarer og blikk på butikken, noe som førte til at minsten ble sint og lei seg, og derfor ikke "oppførte seg bra", mens største fikk skryt av betjeningen.

Jeg tenker at oppførsel på butikken ikke skal belønnes av ukjente, egentlig. D

Anonymkode: e1166...e9e

• Liker 10
Skrevet

For det første er begrepet "snill" brukt on barn helt banalt. Og skal de butikkansatte avgjøre om det er et snilt eller slemt barn?

er barn snille om de oppfører seg i en butikk? Er ikke det foreldrene som skulle tatt tak dersom de ikke oppførte seg? Er det butikkens ansvar å oppdra barn?

høres merkelig ut

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Biri skrev:

Dummeste jeg har hørt! Skulle bare mangle at barna oppfører seg i butikk. Trenger ikke premie for sånne selvsagte ting.

Hvis det var foreldrene som gjorde det skulle jeg være enig med deg, men dersom én butikk gjør det synes jeg det er helt greit. Man har noen andre som ser og belønner deg for at du er flink, det er verdt noe. Og det er jo bare hyggelig, jeg synes det alltid er noen som skal være i mot hyggelige ting.

Som forelder til en 5- og 9-åring ville jeg bare synes at dette var et kjekt tiltak. Jeg ville på den andre side ikke være fullstendig overrasket dersom andre foreldre ikke likte å få på-presset seg søtsaker midt i uken, men hos oss ville det gå greit.

En annen ting er jo at andre barn ikke må få inntrykk av at det er "gratis is" og lurer på hvorfor ikke de får (altså utenom søsken). Da blir det litt feil å si "du får ikke fordi du ikke oppfører deg".

Hvilken type butikk er det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette er hyggelig - og ville blitt svært overrasket, her i Norge. Hadde det stått noen og delt ut gratis is til barna i en matbutikk i Norge på en varm sommerdag, ville jeg bare vært takknemlig og fått et godt inntrykk av butikken.

Har bodd endel i utlandet tidligere, og der er det vanlig at barna får seg en eller annen godbit når man er ute og handler. Da er det ikke alltid snop og søtsaker, altså. Men barn som er snille og greie på handletur får ofte en ostebit stukket i neven når de går forbi ostedisken i Nederland, eller en bit av en pølse, for eksempel. I Spania har barna våre ofte fått kjærlighet på pinne eller noe annet av betjening i matbutikk. Da er vi på ferie og det er litt unntakstilstand, så det synes jeg bare er hyggelig.

Anonymkode: 45059...0da

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater konseptet med mennesker som skal gi ut ting til barn uten at det er avklart med foreldrene først. Aldri om du hadde klart å spør meg om det var greit at mitt barn får en is uten at han hadde fått det med seg. Og det er greit nok, han hadde sagt nei takk for han vet vi ikke tar imot ting som fremmede deler ut. Vil vi ha noe kjøper vi det selv.

Om det er en is fra en butikk eller disse irriterende ballongene fra de politiske partiene. Det blir feil. Her prøver vi å lære barna våre at de ikke skal prate med fremmede og ta imot ting frå de og så setter dere foreldre i en slik uheldig situasjon. Noen barn går jo helt i vranglås når de ikke får ballongen, kakestykket eller hva det nå måtte så noen foreldre velger jo da å bare la barnet få det de vil ha... Helt tragisk. 

Anonymkode: a0e87...2f8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke glad i at folk i butikker, frisører osv gir barna søtsaker. Men så lenge de spør først så kan jeg jo bare si nei takk.

Anonymkode: 3734c...fb7

AnonymBruker
Skrevet

Er helt unødvendig. Heller en skål med twist som alle kunder kan få av ved kassen "hvis de oppfører seg pent". Jeg hadde ikke reagert noe videre, men veldig rart hvis et barn får, og en annen ikke, og fotfølger du dem gjennom butikken og lytter om de snakker pent osv? Hvis de bråker, men er flinke til å finne varer? Hvis de insisterer på å legge varer på båndet og "liksom være flinke", men det egentlig sinker køen? Du vet jo ikke om det er "snille barn" der de står ved kassen? Foreldrene må i hvert fall spørres, det er så mye allergi og det ødelegger middag osv. Mine barn går veldig gjerne til en butikk der de av og til får en non-stop, så hvis det er for å trekke kunder, finns det billigere løsninger. Mine barn har også opplevd et par ganger å bli kjøpt is til fordi de er så søte, av fremmede eldre damer i nabolaget. Det er jo koselig, men jeg har tenkt at det er ufortjent, sikkert ikke gøy å være "ikke-søt" og ikke se ut som et "snilt barn".

Anonymkode: c7a9f...ef8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke den motviljen her inne mot å belønne barn som oppfører seg bra. Ting får konsekvenser, på godt og vondt. Vi voksne opplever jo også straff og belønning i hverdagen, det er en del av det som får samfunnet til å gå rundt. Er vi flinke på jobben, blir vi forfremmet eller får mer lønn. Sluntrer vi unna, kan vi miste privilegier.

Nå er jeg ikke tilhenger av belønning i hverdagen i form av mat, is, ... Men jeg kan gi mine barn ekstra ros og klemmer om kvelden, og si jeg er stolte av dem, hvis jeg synes de har oppført seg veldig bra.

Det er vel ikke slik at butikkene bare gir is til de som de har lagt merke til er rolige og høflige. Men alle barn blir vel snille hvis de får en is - til og med de bråkete barna vil ha godt av å bli kalt snille av en intetanende is-utdeler i en butikk. Hvis man blir kalt noe ofte nok, så blir man det til slutt, er det ikke det det heter?

Anonymkode: 45059...0da

• Liker 1
Skrevet

Hva slags butikk er det?

Her fikk toåringen ballong i skobutikken etter at han tålmodig hadde målt føtter og prøvd sko. Det synes jeg er en strålende måte å gi barnet positive assosiasjoner til en ellers kjedelig oppgave. 

I matbutikken øver vi på å akseptere at maten må betales før han kan få den. Siden jeg er helt konsekvent på dette med gode resultater, hadde jeg helt ærlig syntes det var litt irriterende om en ansatt stakk i ham en is uten videre, da han er for liten til å skjønne at han ikke dermed kan få is hver gang. Med femåringen hadde det bare vært hyggelig dersom jeg hadde blitt forespurt først.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke noe om å gi mat som belønning. Det kommer litt ann på hvordan dere gir ut denne isen, om dere sier at "siden du var så snill får du is" syns jeg det blir feil. Og om dere spør foreldrene først uten at barna hører er en selvfølge. Hva med å gi en ballong?

Anonymkode: 94372...cb0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker nok også slik som flere her, at egentlig bør det ikke være dere "fremmede" som jobber i butikken som belønner barna, men foreldrene.

Og så forstår jeg ikke helt det her vi nordmenn, og kanskje mange andre også, har med at "belønning" alltid skal skje i form av mat eller drikke? (Og da helst noe med høyt sukkerinnhold.)

Syntes ideen om at de får en ballong hvis de har oppført seg skikkelig pent, var ganske fin.

Jeg hadde nok sikkert sagt det var greit hvis du spurte om du kunne gi is til barna mine. Jeg hadde sikkert tenkt at det var en hyggelig greie også. Samtidig hadde jeg sikkert kjøpt en is selv, om barna hadde vært snillere enn jeg forventet en dag, og jeg mente de fortjente en is som belønning.

Forklarer du dette til barna med at de får den fordi de var veldig snille også? For da skaper du fort en forventning hos barna om at dette er noe de får hver gang de er snille i denne butikken. Og de kan oppleve det som urettferdig en annen gang, hvis de selv følte de var like flinke, men ikke fikk noen is.

Anonymkode: ce220...961

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tanken er god, men jeg synes ikke butikken skal legge seg oppi barneoppdragelsen, ei heller definere hvem som er «snill» eller ikke. Kanskje et barn vanligvis legger seg og hylgråter på gulvet i butikket, og at det denne gangen «bare er veldig masets og høylytt». Så skal dette barnet f.eks se at noen andre får is fordi de har vært snille, eller høre om det for den slags skyld, mens det selv får ingenting selv om det kanskje har oppført seg bra ift normalen.

Anonymkode: ba520...39a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...