AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #1 Skrevet 1. juni 2017 Vi har tatt over ei lita tispe på tre år. Hun er utrolig god, men har dessverre ikke blitt særlig sosialisert da hun bodde hos tidligere eier. Vi trener med henne og hun har gjort fin framgang, men jeg har lagt merke til at hun noen ganger jokker på kosedyr eller puter. Dette skjer uavhengig av løpetid. Kan hun være overstimulert, har et behov for å dominere, eller kan det være en fysisk årsak som burde blitt sjekket av veterinær? Hun skal til dyrlegen for å ta tannstein snart og tenkte å forhøre meg litt der, men i mellomtiden ville jeg høre om andre har opplevd dette og har en formening om hva som kan være årsaken. Anonymkode: e8fe5...380
stan Skrevet 2. juni 2017 #2 Skrevet 2. juni 2017 Det er vanligvis for å dominere. Jokking er en dominerende adferd for hunder.
Tabris Skrevet 2. juni 2017 #3 Skrevet 2. juni 2017 Jokking har ingenting med dominans å gjøre, det er som regel grunnet stress. Det er vanskelig å si utfra posten din hvorfor hun stresser, men jeg ville sett om det kan være noe mønster. Er det noe som skjer rett før hun jokker? Tur, trening, leking, herjing? Du kan starte med å fjerne det hun jokker mest på. Går hun over til å jokke på andre ting så ville jeg rolig avbrutt (uten kjefting) også gitt henne noen aktiviteter som roer ned - godbitsøk, fryst kong, tyggebein, nesearbeid osv. 2
Rosaprosa20 Skrevet 2. juni 2017 #4 Skrevet 2. juni 2017 Vår tispe gjør også det, men jeg tviler sterkt på at det skyldes dominans. Hun er veldig snill mot andre hunder og jeg har aldri merket at hun skal "yppe seg" eller lage bråk. Det kan hende stress er årsaken, men jeg har egentlig aldri opplevd jokkingen som noe negativt for henne. Jeg vil heller si at hun er gira. Når hun kommer i det humøret er hun helt desperat etter å få tak i favorittpleddet sitt, så jeg skjønner at du vil trene bort adferden. Min hund gir som regel opp hvis alt hun vil jokke på blir tatt vekk, men jeg vet ikke om det hjelper i lengden 1
makkapakka Skrevet 2. juni 2017 #5 Skrevet 2. juni 2017 Min er helt desperat etter kosedyr og på et spesielt kosedyr ga hun seg til å jokke på, ved slutten av løpetiden. Lurer på om det har satt seg lukt på denne, for hun går helt bananas på denne hver gang den dukker opp. De andre kosedyrene som er litt store gir hun bare en omgang med juling i ny og ne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå