Gå til innhold

Er redd for å bli som mamma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

I påskeferien var jeg hjemme, og fant da mamma sin dagbok fra hun var yngre. Jeg spurte om jeg fikk lov å lese den, og tenkte at det skulle bli koselig å se hvordan hun hadde hatt det gjennom sin oppvekst og rett og slett "lære litt mer" om henne som person. Det var mye forskjellig som sto i den dagboka, og jeg tror ikke hun kan ha lest den selv på flere tiår for det jeg leste skulle jeg ønske jeg aldri hadde lest. 

Jeg og min mor har en tøff historie. Oppveksten min har vært preget av "mye" vold, i den forstand av sårende ord og av og til slag. Jeg har tilgitt flere ganger enn jeg kan huske, men jeg er fortsatt sønderknust og preget av hvordan min oppvekst har vært. Nå når jeg har blitt eldre har det blitt bedre, men hun kan fortsatt være frekk og ufin, og gjerne også slå etter meg. 

Min tanke gjennom hele oppveksten og også nå når jeg er student og "vokser til", er at jeg aldri kommer til å slå barna mine eller i det hele tatt være så ufin mot mine barn som hun har vært mot meg. Jeg kommer heller aldri til å la henne passe barna mine noen gang, rett og slett fordi jeg ikke stoler på henne når jeg vet hvordan hun har behandlet meg. Jeg unner ikke noen å føle seg så lite verdt som man gjør når den ene personen som skal elske deg ubetinget, uansett hva du gjør og hvordan du oppfører deg, ikke gjør det. Jeg har heller aldri forstått hvordan hun kan ha hjerte til å leve med at hun har slått og mishandlet meg både fysisk og psykisk.