Gå til innhold

Hjelp/hjelpemidler

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Moonwalker skrev:

De jeg kjenner som har lignende problemer bruker arbeidsstol (kontorstol-ish med hjul og armer som du kan justere i høyde) når de skal gjøre noe rundt i hjemmet, så fordeler de arbeidet utover dagen/uken. Snakk med helsetjenesten og hjelpemiddelsentralen, så får du en tilpasset deg om du ikke allerede har. De kan også muligens skaffe hjelpemiddel du kan bruke for å komme deg rundt ute med.

Angående transport så kan du ha rett på TT-kort som går til ærend/aktiviteter/sosialt. 

Ja, det sparer overraskende mye energi å sitte fremfor å stå. Så hvis du ikke allerede har det, kontakt kommunen og be om time med ergoterapeut. Den første gangen ergoterapeuten er hos deg går dere gjennom alt du pleier å gjøre, og prøver å finne måter å lette hverdagen din på. Det kan være litt ventetid, men ofte får man låne f.eks. dusjstol på korttidslån i ventetiden. Men dusjkrakk kan også kjøpes på Ikea og Enklere liv.

Jeg har astma, så jeg har aldri brukt spraymidler til å vaske med. Bruker mikrofiberklut, eller bøtte med zalovann og bomullsklut. Jeg har alltid en klut liggende på badet slik at jeg kan tørke over vasken og benken når jeg alikevel er der inne. 

Når det gjelder matlaging så er første bud å sitte. Sett deg ved kjøkkenbordet og kutt opp grønnsaker mens du hører på radio. De kan ligge der i flere timer mens du hviler. Man får også kjøpt frossenpose med oppkuttede grønnsaker. Har du food processor kan du faktisk hakke f.eks. løk i den. Husk at det er mindre jobb å lage mat inni ovnen, enn å f.eks. steke den. Lag store porsjoner når du først er i gang. 

Anonymkode: 15549...6fd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...