Gå til innhold

Hjelp/hjelpemidler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært alvorlig syk og er i ferd med å trene meg opp igjen. Jeg har veldig dårlig lungekapasitet og er avhengig av oksygentilførsel 24 timer i døgnet. Utendørs klarer jeg å gå kanskje 100 meter, med pauser på det meste (som ting er nå), innendørs klarer jeg å gå litt mer. Naturlig nok klarer jeg mye mindre enn før.

Jeg skal få hjemmehjelp etterhvert, men oppstart er allerede utsatt to ganger. Og det blir bare hver tredje uke. Å vaske badet hver tredje uke blir alt for lite. Og det var slitsomt selv før jeg ble syk. Sprayrengjøring må jeg holde meg unna, det tåler ikke pusten. Og av hensyn til pusten må jeg også ha det rimelig støvfritt, så støvsuging hver tredje uke er alt for lite. Og støvsuging er slitsomt. Noen som har tips til hvordan jeg  å kan gjøre sånne ting enklere?

Skal jeg noe sted bruker jeg drosje eller blir kjørt av familie/venner. Drosje blir dyrt i lengden, og det er grenser for hvor mye jeg kan be familie og venner stille opp.

Jeg har kjøpt en trillebag så jeg klarer å få med meg matvarer når jeg har handlet. (Når jeg kommer hjem må jeg hvile en stund før jeg får satt på plass varene. Det deler jeg også opp og tar i flere omganger, kjølevarer først.)

Matlaging er et kapittel for seg. Jeg har ikke krefter til å stå på kjøkkenet en halvtime og lage mat, det blir en del lettvinte løsninger, og helst noe som ikke generer mye oppvask.

Vaskemaskinen står i kjelleren, og jeg klarer å gå opp og ned trappa (med pauser), men jeg har ikke krefter til å bære klærne opp og ned. Å gå flere ganger har jeg heller ikke krefter til, en runde klesvask krever allerede tre turer opp og ned i kjelleren. Å få opplegg til og plass til vaskemaskin på badet er foreløpig for dyrt. Det jeg trenger er en måte å frakte klær opp og ned.

Hjelpeapparatet burde kunne bidra med råd og hjelp, det trodde jeg faktisk kom til å skje. I stedet er jeg overlatt til å finne ut av tingene selv.

Anonymkode: 6e5a2...265

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler en mp3 spiller og et godt par hodetelefoner. 
Hvorfor? Så slipper du høre deg selv når du puster tungt. Blir lettere å gå turer også. :) 
Delte info på et mat/overvekt kurs, og flere synes det fungerer.

Anonymkode: 1fee0...0f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mener deg så handicappet så får du søke rehabiliteringsplass på sykehjem under opptrening da. Der blir maten servert, andre handler, det blir vasket oftere, og du trenger ikke gjøre sørlig mye selv. Mange bruker lang tid på å få ting til å gå rundt i hverdagen, det er sånn det er. Mat kan bestilles på døren, middag kan også bestilles av hjemmetjenesten i flere kommuner. Å få hjemmehjelp hver tredje uke er helt vanlig, det er ikke verre for deg enn for andre. Du får skaffe deg en sånn robotstøvsuger som fikser støvsugingen selv, så kan du støvsuge hver dag. Evt så får du spørre om de som tar turen innom om de gidder å sveipe over med støvsugeren når de først er der. Du fremstår ekstremt selvmedlidende og stakkarslig, du bør virkelig snu fokus. Du får spørre hvilke tilbud som finnes dag hvis du lurer, slå på tråden til hjemmetjenesten, snakke med behandlingssted eller spørre fastlegen. Samfunnet betaler behandlingen din, gir deg penger for at du ikke skal sulte og hjelper deg hjemme, og likevel er det bare gnåling om stakkars meg. 

Anonymkode: bd5bd...97b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også alvorlig syk, og har også hjelp hver tredje uke. Da vasker badet og kjøkkenet, skifter på sengen, støvsuger soverom, kjøkken og stue, og setter på en vaskemaskin samt henger opp tøyet. Jeg har en stor kurv til rene klær så jeg slipper å bruke krefter på å brette og legge tøyet inn i skapet, og plukker rent tøy fra kurven når jeg trenger det. 

Hvorfor mener du at det er for lite å vaske badet hver tredje uke? 

Jeg vet ikke hva sprayrengjøring er, men vanligvis er det du som stiller med vaskebøtte, såpe og kluter.

Hvis du orker kan du kanskje gå rolig rundt med en tørrmopp for å få med litt støv? Du trenger jo ikke ta et helt rom om gangen, men for eksempel koste litt når du alikevel går mellom kjøkkenet og soverommet. 

Angående drosje kan du søke TT-kort. Fastlegen hjelper deg.

Jeg har avtale med nærbutikken om hjemkjøring av dagligvarer to ganger i måneden. Betaler 50kr ekstra. Sender dem handleliste på mail eller ringer dem. Noen ganger får jeg også naboen min til å handle, når hun uansett skal dit for å handle til seg selv koster ikke det henne stort ekstra å samtidig handle for meg.

Undersøk med kommunen om du kan få middager levert fra sykehjemmet. Det er gjerne litt kjedelig mat, men det kan være greit i perioder du er ekstra dårlig. Ellers er det jo mye ferdigmat i butikkene som er enkel å varme opp.    

Anonymkode: 15549...6fd

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du mener deg så handicappet så får du søke rehabiliteringsplass på sykehjem under opptrening da. Der blir maten servert, andre handler, det blir vasket oftere, og du trenger ikke gjøre sørlig mye selv. Mange bruker lang tid på å få ting til å gå rundt i hverdagen, det er sånn det er. Mat kan bestilles på døren, middag kan også bestilles av hjemmetjenesten i flere kommuner. Å få hjemmehjelp hver tredje uke er helt vanlig, det er ikke verre for deg enn for andre. Du får skaffe deg en sånn robotstøvsuger som fikser støvsugingen selv, så kan du støvsuge hver dag. Evt så får du spørre om de som tar turen innom om de gidder å sveipe over med støvsugeren når de først er der. Du fremstår ekstremt selvmedlidende og stakkarslig, du bør virkelig snu fokus. Du får spørre hvilke tilbud som finnes dag hvis du lurer, slå på tråden til hjemmetjenesten, snakke med behandlingssted eller spørre fastlegen. Samfunnet betaler behandlingen din, gir deg penger for at du ikke skal sulte og hjelper deg hjemme, og likevel er det bare gnåling om stakkars meg. 

Det vet ikke du noe som helst om så lenge du ikke kjenner TS! :nei: Selvsagt er det meste tungt for en person som har vært alvorlig lungesyk, og er avhengig av ekstra oksygen hele døgnet.

AnonymBruker
Skrevet

Har du rett på omsorgsbolig, og dermed mer hjelp/lettere tilgang til hjelp og tilrettelagt bolig? Det bør du be sykehuset om utredning i forhold til, før du sendes hjem. 

Du vil sannsynligvis ha rett på TT - kort, noe du søker Fylkeskommunen der du bor om. Du finner søknadsskjema på nettet, og legeerklæringsskjema skal leveres/fylles ut av lege. En fordel å gjøre før du drar fra sykehuset. 

Om du har rett på hjelpestønad og grunnstønad snakker du med sosionomen på sykehuset om. 

De finnes flere butikker som har matvarebestilling eneten på telefon eller på nettet. Da betaler du for frakt, (billigere enn drosje) og de bærer varene inn på kjøkkenet til deg. Kjøp inn skoovertrekk fra Europris eller andre, og ha klar i entreen for folk som ikke tar skoene av fordi "de skal bare".

Du har rett på tilskudd fra kommunen for tilrettelegging av boligen slik at du kan fungere i boligen, dersom det er mest hensiktsmessig for deg. Da er det ergoterapitjenesten du må ha hjem til deg. De har og løsninger som gjør praktiske ting enklere i hjemmet. Ergo en fordel at du får et hjemmebesøk. 

Er du alt reist fra sykehuset/rehab så er det fastlegen som må hjelpe deg. 

Tilslutt, en skal være frisk for å være syk! 

Anonymkode: be5fd...16b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpe meg for en innsikt du har i hvordan det er å ha så dårlig pust at du er avhengig av oksygen 24/7. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært alvorlig syk og er i ferd med å trene meg opp igjen. Jeg har veldig dårlig lungekapasitet og er avhengig av oksygentilførsel 24 timer i døgnet. Utendørs klarer jeg å gå kanskje 100 meter, med pauser på det meste (som ting er nå), innendørs klarer jeg å gå litt mer. Naturlig nok klarer jeg mye mindre enn før.

Jeg skal få hjemmehjelp etterhvert, men oppstart er allerede utsatt to ganger. Og det blir bare hver tredje uke. Å vaske badet hver tredje uke blir alt for lite. Og det var slitsomt selv før jeg ble syk. Sprayrengjøring må jeg holde meg unna, det tåler ikke pusten. Og av hensyn til pusten må jeg også ha det rimelig støvfritt, så støvsuging hver tredje uke er alt for lite. Og støvsuging er slitsomt. Noen som har tips til hvordan jeg  å kan gjøre sånne ting enklere?

Skal jeg noe sted bruker jeg drosje eller blir kjørt av familie/venner. Drosje blir dyrt i lengden, og det er grenser for hvor mye jeg kan be familie og venner stille opp.

Jeg har kjøpt en trillebag så jeg klarer å få med meg matvarer når jeg har handlet. (Når jeg kommer hjem må jeg hvile en stund før jeg får satt på plass varene. Det deler jeg også opp og tar i flere omganger, kjølevarer først.)

Matlaging er et kapittel for seg. Jeg har ikke krefter til å stå på kjøkkenet en halvtime og lage mat, det blir en del lettvinte løsninger, og helst noe som ikke generer mye oppvask.

Vaskemaskinen står i kjelleren, og jeg klarer å gå opp og ned trappa (med pauser), men jeg har ikke krefter til å bære klærne opp og ned. Å gå flere ganger har jeg heller ikke krefter til, en runde klesvask krever allerede tre turer opp og ned i kjelleren. Å få opplegg til og plass til vaskemaskin på badet er foreløpig for dyrt. Det jeg trenger er en måte å frakte klær opp og ned.

Hjelpeapparatet burde kunne bidra med råd og hjelp, det trodde jeg faktisk kom til å skje. I stedet er jeg overlatt til å finne ut av tingene selv.

Vet hvordan du har det. Hadde en famvenn med samme problem. Hun fikk hjemmehjelp,etter at hjemmesykepleie hadde sett seg rundt i huset. De bevilget 2 t i mnd. Da grep lungeavdeling inn. Hun fikk da 4 t i mnd. 2 t hver 14 dag.

Hun brukte surstoff døgnet rundt. Det var en kraftanstrenfelse,å komme seg fra stue til kjøkken.

Kontakt hjelpemiddelsentralen . De har hjelpemidler som kan gjøre hverdagen enklere. 

En kan jo ordne seg hjelp i huset selv,men det koster. 

Bad er vel noe som blir fort støvete, så det bør tas ofte. Kjøp inn miljøkluter. Vaskemidler, skal du holde deg vekk fra.

Anonymkode: 692d4...dfd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva feiler det deg? Kommer du rett fra "hønsehjørnet? Sett deg inn i hva det betyr å må ha surstoff 24/7.

Anonymkode: 692d4...dfd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpe meg for en innsikt du har i hvordan det er å ha så dårlig pust at du er avhengig av oksygen 24/7. 

Jeg vet mye om hva det vil si, har kobbet med kols pasienter som trenger O2 døgnet rundt i felre pr, med en progredierende sykdom de aldri blir frisk fra, og ingen av dem klager i samme gate som ts. De tilpasser seg. Gjør litt når formen tillater det, senker kravene når formen er dåelig. Ts forventer at samfunnet skal legge alt opp i hendene hennes, slik er det ikke. Som sagt rehabiliteringsplass hvis h un mener seg for dårlig til å bo hjemme. Men innstilling har alt å si for at det skal gå fremover, her må hun grave frem en innsatsvillig og positiv side. 

AnonymBruker
Skrevet
På 2.6.2017 den 5.04, AnonymBruker skrev:

Anbefaler en mp3 spiller og et godt par hodetelefoner. 
Hvorfor? Så slipper du høre deg selv når du puster tungt. Blir lettere å gå turer også. :) 
Delte info på et mat/overvekt kurs, og flere synes det fungerer.

Anonymkode: 1fee0...0f1

At pusten høres tung ut plager meg ikke, det er mer det at jeg blir veldig fort sliten og tung i pusten. Men takk for tipset.

AnonymBruker
Skrevet
På 2.6.2017 den 5.14, AnonymBruker skrev:

Middag har vært en del fjordland etc, det går for så vidt greit, men jeg skulle gjerne hatt noen tips til hva jeg kan gjøre for å klare å lage mat selv.

Har du erfaring med robotstøvsugere? Har de godt støvopptak og hepafilter el?

Å vaske og støvsuge hver tredje uke er lite for alle, ikke bare for meg. Det er i alle fall min mening. I tillegg gjør dårlige lunger at jeg er veldig sårbar for støv.

Jeg er klar over at det vil ta tid å få ting til å gå rundt hjemme, men noen tips på veien hadde vært greit. Og siden jeg ikke er den første som får livet snudd på hodet av sykdom tror jeg andre har erfaringer de kan bidra med.

At jeg fremstår selvmedlidende og stakkarslig, til og med i ekstrem grad, forstår jeg ikke hvorfor du mener. Ingen syteord. Ingen beskrivelse av hva jeg har vært igjennom. Ingen "stakkars meg, ingen forstår hvor ille jeg har det". Bare en beskrivelse av hvilke utfordringer jeg har. Ja, jeg forventet faktisk mer hjelp til tilrettelegging/råd og tips til ting som kan gjøre hverdagen enklere. Grunnen? Det var det jeg ble forespeilet på sykehuset.

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet mye om hva det vil si, har kobbet med kols pasienter som trenger O2 døgnet rundt i felre pr, med en progredierende sykdom de aldri blir frisk fra, og ingen av dem klager i samme gate som ts. De tilpasser seg. Gjør litt når formen tillater det, senker kravene når formen er dåelig. Ts forventer at samfunnet skal legge alt opp i hendene hennes, slik er det ikke. Som sagt rehabiliteringsplass hvis h un mener seg for dårlig til å bo hjemme. Men innstilling har alt å si for at det skal gå fremover, her må hun grave frem en innsatsvillig og positiv side. 

Forskjellen på min situasjon og den situasjonen kolspasienter er i er at min sykdom kom akutt. "Fordelen" med sykdom som blir gradvis verre er jo at det kommer gradvis og man har mulighet til å tilpasse seg underveis. Fordelen med min sykdom er at jeg kan bli bedre, kanskje til og med frisk.

• Liker 2
Skrevet

Hvor bor du? Mange er nok villig til å gjøre ting for deg som å handle, vaske og lage mat  for litt penger. Det trenger heller ikke være så dyrt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 2.6.2017 den 5.18, AnonymBruker skrev:

Jeg er også alvorlig syk, og har også hjelp hver tredje uke. Da vasker badet og kjøkkenet, skifter på sengen, støvsuger soverom, kjøkken og stue, og setter på en vaskemaskin samt henger opp tøyet. Jeg har en stor kurv til rene klær så jeg slipper å bruke krefter på å brette og legge tøyet inn i skapet, og plukker rent tøy fra kurven når jeg trenger det. 

Hvorfor mener du at det er for lite å vaske badet hver tredje uke? 

Jeg vet ikke hva sprayrengjøring er, men vanligvis er det du som stiller med vaskebøtte, såpe og kluter.

Hvis du orker kan du kanskje gå rolig rundt med en tørrmopp for å få med litt støv? Du trenger jo ikke ta et helt rom om gangen, men for eksempel koste litt når du alikevel går mellom kjøkkenet og soverommet. 

Angående drosje kan du søke TT-kort. Fastlegen hjelper deg.

Jeg har avtale med nærbutikken om hjemkjøring av dagligvarer to ganger i måneden. Betaler 50kr ekstra. Sender dem handleliste på mail eller ringer dem. Noen ganger får jeg også naboen min til å handle, når hun uansett skal dit for å handle til seg selv koster ikke det henne stort ekstra å samtidig handle for meg.

Undersøk med kommunen om du kan få middager levert fra sykehjemmet. Det er gjerne litt kjedelig mat, men det kan være greit i perioder du er ekstra dårlig. Ellers er det jo mye ferdigmat i butikkene som er enkel å varme opp.    

Anonymkode: 15549...6fd

Jeg har aldri vasket badet så sjelden som hver tredje uke, går det mer enn en uke synes jeg det ser direkte møkkete ut. 

Med sprayrengjøring tenker jeg på alle vaskemidlene du får på sprayflaske, sånne som du bare spayer på og tørker av. Veldig lettvint, brukte det en del før, men nå tåler ikke lungene det.

Å ha klær samlet i en kurv vil skape mye støv, men jeg kan sikkert få plass til en kurv i skapet bare jeg flytter om på ting.

At det går an å få mat kjørt hjem har jeg ikke en gang tenkt på. Takk for tipset.

Er tørrmopp effektivt for å fjerne støv? Jeg har alltid trodd støvsuger var det eneste som gjaldt. 

Skal snakke med fastlegen om tt-kort.

Middag har blitt mye fjordland etc etter at jeg kom hjem, men jeg vil helst kunne lage middag selv. (Men det er ikke førsteprioritet, næring får jeg jo uansett.)

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en lungesyk venninne en gang. Hun fikk et hjelpemiddel mot mats. Noe hun hengte rundt halsen for å ta bort den verste osen da hun lagde mat en skjelden gang. Den hjalp henne mye fortale hun. 

Anonymkode: b20af...33a

Skrevet

Mopping kan godt være bedre enn støvsuger. En støvsuger tar de større partiklene, men virvler opp de mindre, og du risikerer at den genererer mer flyvende støv. En rengjører fortalte meg at det lureste ofte er å moppe gulvene først, og støvsuge langs kantene og i hjørnene etterpå.

Hvis du bor alene blir det jo ikke så skittent? Jeg vasker badet ca hver 2-3.uke, toalett og servant oftere såklart. Gulvet tas med rent vann og litt såpe i en spruteflaske, og enten gå over med mopp eller nal ned i dusjsluket. Evt spyle hele gulvet med dusjen. 

• Liker 1
Skrevet

De jeg kjenner som har lignende problemer bruker arbeidsstol (kontorstol-ish med hjul og armer som du kan justere i høyde) når de skal gjøre noe rundt i hjemmet, så fordeler de arbeidet utover dagen/uken. Snakk med helsetjenesten og hjelpemiddelsentralen, så får du en tilpasset deg om du ikke allerede har. De kan også muligens skaffe hjelpemiddel du kan bruke for å komme deg rundt ute med.

Angående transport så kan du ha rett på TT-kort som går til ærend/aktiviteter/sosialt. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres lite ut at du får hjemmehjelp hver tredje uke. Jeg får tre timer i måneden selv, fordelt på to ganger, og jeg kan ikke forstå at jeg skal være sykere enn deg. Er det en mulighet at fastlege eller kanskje helst spesialist kunne gi en uttalelse om at du trenger mer hjelp?

Jeg mener at hjemmehjelpen kan handle inn matvarer, men da tror jeg man får tilsvarende mindre tid til rengjøring.

Av hjelpemidler har jeg fått låne en dusjkrakk og en ståstol av hjelpemiddelsentralen. Ståstolen bruker jeg på kjøkkenet når jeg lager mat. Den har hjul, er regulerbar i høyden og ser ut som et stort sykkelsete med en liten ryggstøtte på. Hjelper meg mye!

Anonymkode: 2feb6...1d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...