AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #1 Skrevet 1. juni 2017 Hvor mye godteri er det egentlig vanlig å spise? Jeg lurer på om jeg burde være bekymret for å få diabetes... Jeg spiser godteri hver eneste dag, noen ganger bare litt kjeks på jobb og en brus hjemme, andre dager kan jeg lett spise en stor sjokolade og en potetgullpose + brus. Blir lite hjemmelaget middag, bare brødskiver eller ferdigpizza. Ligger på 2-3000 kcal om dagen. Jeg vet at jeg har et helt elendig kosthold, men er det FARLIG? Anonymkode: e9cb4...d45
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #2 Skrevet 1. juni 2017 Blir du ikke kvalm? Anonymkode: cf655...94d 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #3 Skrevet 1. juni 2017 Ja, det kan være farlig å ha et dårlig kosthold med mye sukker. Kroppen din får antageligvis ikke nok næringsstoffer og/eller du kan få sykdommer som feks diabetes som du selv nevner. Anonymkode: 7f247...36c 2
Blod Skrevet 1. juni 2017 #4 Skrevet 1. juni 2017 På lang sikt kan dette kostholdet gi noen negative sideeffekter. Det er jo ikke bare godteriet i seg selv, men å spise ferdigpizza ol. bidrar også at du kan utvikle bla. diabetes. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #5 Skrevet 1. juni 2017 Er du i mye aktivitet? Da jeg var yngre og jobbet og trente en del i tillegg til skolegang kunne jeg lett spise slik du beskriver, men som voksen og mer stillesittende ville jeg blitt smellfeit i løpet av et års tid. Anonymkode: a7490...d36
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #6 Skrevet 1. juni 2017 1 minutt siden, Blod skrev: å spise ferdigpizza ol. bidrar også at du kan utvikle bla. diabetes Ferdigpizza gir ikke diabetes. Mye sukker gjør. Anonymkode: a7490...d36 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #7 Skrevet 1. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ferdigpizza gir ikke diabetes. Mye sukker gjør. Anonymkode: a7490...d36 Det er sukker og annen drit ferdigmat ja. Spiser godteri kanskje annenhver uke. Drikker ikke brus. Men drikker mocha et par ganger i uka. Anonymkode: d7e01...1d0
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #8 Skrevet 1. juni 2017 Jeg vet at jeg kan bli tjukk og antakeligvis mangler litt næringsstoffer - men føler meg helt fin, er i en jobb hvor jeg står hele dagen, går litt frem og tilbake, men trener ikke. Det er egentlig plutselig ble redd for, er diabetes. Hvor lenge kan man spise så mye søtt daglig før man faktisk spiser på seg diabetes? Og nei. Hvis jeg hadde blitt kvalm hadde jeg vel ikke gjort det... Anonymkode: e9cb4...d45
Brukerano Skrevet 1. juni 2017 #9 Skrevet 1. juni 2017 Kanskje det beste for deg hadde vært en time hos en ernæringsfysiolog. Jeg har vært hos en selv, hjalp meg kjempemasse med å forså meg på mat. Jeg hadde ikke samme spørsmål som deg, men jeg lærte mye, og var god lærdom jeg har med meg og kan hjelpe andre med som er i min situasjon! Utenom det vil jeg si at en god matrutine er bra å ha! Spis lite men ofte, da er mindre sjanse for at du vil ha godis! Jeg vil også si at godis å brus ikke er bra for kroppen! 1
Blod Skrevet 1. juni 2017 #10 Skrevet 1. juni 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at jeg kan bli tjukk og antakeligvis mangler litt næringsstoffer - men føler meg helt fin, er i en jobb hvor jeg står hele dagen, går litt frem og tilbake, men trener ikke. Det er egentlig plutselig ble redd for, er diabetes. Hvor lenge kan man spise så mye søtt daglig før man faktisk spiser på seg diabetes? Og nei. Hvis jeg hadde blitt kvalm hadde jeg vel ikke gjort det... Anonymkode: e9cb4...d45 Det er veldig individuelt. Det kan ta mange år.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #11 Skrevet 1. juni 2017 Du er nok inne i en sukker sirkel. Den må brytes for, du må bryte avhengigheten en stund, for å ikke kjenne sug etter søtt lenger. Det hjelper veldig å erstatte det med andre ting. Jeg spiser alt jeg vil, men har droppet hvetemel og tilført sukker i stor grad. Spiser og elsker alt mulig av mat, erstatter sukkerprodukter med andre produkter bare. Selvfølgelig spiser jeg sukker iblant i form av noe godteri eller noe, men det er veldig sjeldent jeg får det suget. Anonymkode: e3982...ed3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #12 Skrevet 1. juni 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ferdigpizza gir ikke diabetes. Mye sukker gjør. Anonymkode: a7490...d36 All mat med mye karbohydrater kan føre til diabetes 2 dersom man spiser veldig mye av det. Ferdigmat inneholder ofte for det meste karbohydrater. Så det er ikke bare sukker som kan føre til diabetes 2. Diabetes 1 derimot kan man ikke spise på seg, det ligger i DNA. Anonymkode: 83c5f...cf6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #13 Skrevet 2. juni 2017 Går det an å trene/spise seg frisk fra diabetes to? Hilsen Ts. Anonymkode: e9cb4...d45
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #14 Skrevet 2. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Går det an å trene/spise seg frisk fra diabetes to? Hilsen Ts. Anonymkode: e9cb4...d45 Er vel bedre å endre kostholdet før man utvikler det..? Anonymkode: d7e01...1d0 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #15 Skrevet 2. juni 2017 Ville begynt å endre kostholdet gradvis. At du ikke merker noe nå er ingen grunn til å fortsette. Har du virkelig lyst til å ende opp med diabetes og muligens andre plager som kommer av et dårlig kosthold? Først og fremst ville jeg begynt å ha fokus på det å spise noen faste måltider med sunn og god mat. Blir du mett så har du ikke så lyst på sukker og drit, men det er en prosess og det tar tid. Så kan du kutte ned på snop gradvis. Da kan du se om du vil kutte det ut helt eller om du vil kose deg noen dager. For noen hjelper der med erstatninger, men for min del gjør det ikke det. Jeg spiser heller ikke noe med kunstig søtning. Velger heller å spise sunn, god mat som metter og har ikke valgt bort noe. Det er mengden det kommer an på. Anonymkode: cc262...1ea 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #16 Skrevet 2. juni 2017 Leser også på diabetesforbundet sine nettsider at man ikke blir frisk fra diabetes type 2. Man kan leve symptomfritt, men om man begynner å gå tilbake til det gamle kostholdet sitt så vil det komme tilbake. Så hvorfor ikke gjøre noe før dette skjer? Anonymkode: cc262...1ea 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #17 Skrevet 2. juni 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er vel bedre å endre kostholdet før man utvikler det..? Anonymkode: d7e01...1d0 Ja, det er jo derfor jeg lurer. Hvis jeg har fått det uten å vite om det vil jeg jo bli kvitt det. Skal selvfølgelig ta meg sammen nå som jeg ble bekymret for dette. TS Anonymkode: e9cb4...d45
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #18 Skrevet 2. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er jo derfor jeg lurer. Hvis jeg har fått det uten å vite om det vil jeg jo bli kvitt det. Skal selvfølgelig ta meg sammen nå som jeg ble bekymret for dette. TS Anonymkode: e9cb4...d45 Men du blir ikke kvitt det selv om du kan leve symptomfritt. Anonymkode: cc262...1ea 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #19 Skrevet 2. juni 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leser også på diabetesforbundet sine nettsider at man ikke blir frisk fra diabetes type 2. Man kan leve symptomfritt, men om man begynner å gå tilbake til det gamle kostholdet sitt så vil det komme tilbake. Så hvorfor ikke gjøre noe før dette skjer? Anonymkode: cc262...1ea Dette skjønte jeg ikke. Man kan øke insulinsensitiviteten (fjerne insulinresistens) ved hjelp av kostholdet, trodde det samme gjaldt for diabetes type 2? Symptomfritt, hva mener du med det? Kostholdet er synderen. Så det sier jo seg selv at det vil komme tilbake om man går tilbake til det gamle kostholdet. Eller mener du at det ligger latent så det lettere bryter ut? Anonymkode: 13772...b6a
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #20 Skrevet 2. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette skjønte jeg ikke. Man kan øke insulinsensitiviteten (fjerne insulinresistens) ved hjelp av kostholdet, trodde det samme gjaldt for diabetes type 2? Symptomfritt, hva mener du med det? Kostholdet er synderen. Så det sier jo seg selv at det vil komme tilbake om man går tilbake til det gamle kostholdet. Eller mener du at det ligger latent så det lettere bryter ut? Anonymkode: 13772...b6a Dette er ikke noe jeg mener, men det var det jeg leste på de nettsidene. Anonymkode: cc262...1ea 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå