AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #1 Skrevet 1. juni 2017 Minien våres har mannglende øyekontakt med oss og andre, det er merkbart av andre også . Han prater ikke , men har gått fra å være stille til å begynne å babble og ha masse lyder . Hs mente det ikke var Autisme etc ettersom han ikke har andre trekk. Hva kan dette være ? Er det noen som har opplevd lignende og hvordan har det utviklet seg ? Jeg kan få øyekontakt i løpet av dagen men det er ikke veldig festet blikk ( varer liksom bare noen sekunder) Ps Vi venter på mer hjelp fra HS, men tenkte å høre om noen andre har erfaring? Anonymkode: bb2f8...95c
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #2 Skrevet 1. juni 2017 Sjekk synet hans? Dette er ikke normalt i alle fall. Håper dere finner ut av det. Anonymkode: 884e8...74b 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #3 Skrevet 1. juni 2017 Ville tenkt utredning for Autisme. Mulig det ikke er det, men om det er det kan det være viktig å komme i gang med tiltak. Ville og henvist PPT dor hjelp til språkstimulering i barnehagen. Sjekke synet er en selvfølge Anonymkode: 568ce...2db 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #5 Skrevet 1. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Minien våres har mannglende øyekontakt med oss og andre, det er merkbart av andre også . Han prater ikke , men har gått fra å være stille til å begynne å babble og ha masse lyder . Hs mente det ikke var Autisme etc ettersom han ikke har andre trekk. Hva kan dette være ? Er det noen som har opplevd lignende og hvordan har det utviklet seg ? Jeg kan få øyekontakt i løpet av dagen men det er ikke veldig festet blikk ( varer liksom bare noen sekunder) Ps Vi venter på mer hjelp fra HS, men tenkte å høre om noen andre har erfaring? Anonymkode: bb2f8...95c Hvis det ikke er øyekontakt mellom far og barn eller mor og barn så bør Barnevernet kontaktes slik at det kan undersøkes. Anonymkode: 82a2e...4ae 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #6 Skrevet 1. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis det ikke er øyekontakt mellom far og barn eller mor og barn så bør Barnevernet kontaktes slik at det kan undersøkes. Anonymkode: 82a2e...4ae stakkars bv ansatte, ikke rart de drukner i arbeid.... Hva ikke andre trekk? ved den alderen skal de hverfall ha to ordsetninger, går han i barnehage? Anonymkode: eb318...1bf 19
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #7 Skrevet 1. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det ikke er øyekontakt mellom far og barn eller mor og barn så bør Barnevernet kontaktes slik at det kan undersøkes. Anonymkode: 82a2e...4ae Barnevernet??? 😮 Hva har de med dette å gjøre? Lege eller helsestasjon måtte vel være mer nærliggende .... Kanskje han ser dårlig? Lykke til ihvertfall, håper dere finner ut av det!☺ Anonymkode: 245a1...112 12
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #8 Skrevet 1. juni 2017 Bv serriøst hallo serriøst? Altså både jeg som mor til barnet og faren vi får begge kontakt med barnet både kos og klem , han søker oss og liker å bli synget for lest bok til osv , men han ser meg liksom lite inn i øynene , i løper av dagen får vi blikk kontakt men det er liksom lite .. Han begynner i Bhg i August . Vi har sjekket hørsel den er ok , men har ikke sjekket synet kan det kansje være det ? Andre trekk som Autister gjerne har mente hs han absolutt ikke hadde . Han er feks glad i å møte andre mennesker smiler og er glad har begynt å leke med andre søskenbarn, flink motorisk , har språkforståelse, Anonymkode: bb2f8...95c 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #9 Skrevet 1. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bv serriøst hallo serriøst? Altså både jeg som mor til barnet og faren vi får begge kontakt med barnet både kos og klem , han søker oss og liker å bli synget for lest bok til osv , men han ser meg liksom lite inn i øynene , i løper av dagen får vi blikk kontakt men det er liksom lite .. Han begynner i Bhg i August . Vi har sjekket hørsel den er ok , men har ikke sjekket synet kan det kansje være det ? Andre trekk som Autister gjerne har mente hs han absolutt ikke hadde . Han er feks glad i å møte andre mennesker smiler og er glad har begynt å leke med andre søskenbarn, flink motorisk , har språkforståelse, Anonymkode: bb2f8...95c Mye bra her. Vinker han hadet eller peker? Anonymkode: eb318...1bf
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #10 Skrevet 1. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mye bra her. Vinker han hadet eller peker? Anonymkode: eb318...1bf Han vinker hadet , men peker ikke ( vist jeg peker ser han dit ) Anonymkode: bb2f8...95c
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #11 Skrevet 2. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Han vinker hadet , men peker ikke ( vist jeg peker ser han dit ) Anonymkode: bb2f8...95c Mye bra her, se om du kan få han til å peke. Anonymkode: eb318...1bf 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 2. juni 2017 #12 Skrevet 2. juni 2017 Stemmer noe av dette? https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/autisme-symptomer-og-tegn/ At det kun er unnvikende blikk kontakt og at han ikke peker høres ikke ut som autisme. Høres, som andre nevner, mer ut som synsforstyrrelse http://www.kk.no/mamma/tegnene-pa-at-barnet-har-synsvansker-63927442
Vera Vinge Skrevet 2. juni 2017 #13 Skrevet 2. juni 2017 Når dere som foreldre har en magefølelse på at noe er galt med blikkontakten, ville jeg forfulgt det videre. Sjekket synet først, og insistert på videre undersøkelser. Ikke alle helsesøstre er eksperter på autisme, og hvis dere har en magefølelse som ikke er god, ville jeg tatt det med fastlege og bedt om henvisning til BUP, som kan mye om dette. Jeg ser du også skriver at han ikke snakker - mener du ingen ord, bare lyder? Det i seg selv vil jeg si er grunn til å ta tak i bekymringene deres, særlig når det er i kombinasjon med blikkontakten. Det kan være barnet bare er opptatt med sitt og at det bare er hans personlighet uten at det er noe galt eller at det vil utvikle seg i positiv retning av seg selv, men det kan også være det er trekk der som helsesøster eller dere ikke fanger opp som er typiske trekk ved autisme. Det kan være vanskeligere å diagnostisere autisme tidlig, men en fordel dersom noe ikke er som det skal. 1
Fru Uperfekt Skrevet 2. juni 2017 #14 Skrevet 2. juni 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det ikke er øyekontakt mellom far og barn eller mor og barn så bør Barnevernet kontaktes slik at det kan undersøkes. Anonymkode: 82a2e...4ae Dette høres mer ut som en sak for bupa, optiker eller noe i den duren. Kan ikke se at de to tingene kan være grunn nok til bv å gripe inn,
Gjest Magnifiq Skrevet 2. juni 2017 #15 Skrevet 2. juni 2017 44 minutter siden, Vera Vinge skrev: Når dere som foreldre har en magefølelse på at noe er galt med blikkontakten, ville jeg forfulgt det videre. Sjekket synet først, og insistert på videre undersøkelser. Ikke alle helsesøstre er eksperter på autisme, og hvis dere har en magefølelse som ikke er god, ville jeg tatt det med fastlege og bedt om henvisning til BUP, som kan mye om dette. Jeg ser du også skriver at han ikke snakker - mener du ingen ord, bare lyder? Det i seg selv vil jeg si er grunn til å ta tak i bekymringene deres, særlig når det er i kombinasjon med blikkontakten. Det kan være barnet bare er opptatt med sitt og at det bare er hans personlighet uten at det er noe galt eller at det vil utvikle seg i positiv retning av seg selv, men det kan også være det er trekk der som helsesøster eller dere ikke fanger opp som er typiske trekk ved autisme. Det kan være vanskeligere å diagnostisere autisme tidlig, men en fordel dersom noe ikke er som det skal. Signerer denne altså. jeg ville ikke ventet på hjelp fra HS, men fått fastlege til å henvise BUP. Syns det er rart at det ikke er satt inn noen tiltak allerede, siden han snart er 2,5år.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #16 Skrevet 2. juni 2017 Be fastlege henvise BUP. Jeg har et søsken med høytfungerende autisme. Lite øyekontakt var ett av få tegn. Noe hyperaktive trekk og tok ikke lett til seg oppdragelse og grensesetting. Problemer sosialt var lite synlige de første årene, for da var han i sitt kjente miljø med familie, nabobarn osv (hjemmeværendemor, dette var på 80-tallet). Det sosiale kom ikke skikkelig fram før han ikke fant seg til rette i barnehage 6 år gammel, og på skolen var han tilbaketrukket og stille. Han fungerte mye bedre med familie og kjente barn, storebrors venner osv. Det var ikke forsinket språk, han var flink motorisk, og kunne leke fint med andre også, men kunne også komme i konflikter og misforståelser, fikk mer kjeft osv. Diagnosen kom mye senere, for han var veldig intelligent og tok til seg mye som ikke faller ham naturlig for å være som andre. Det er også en yngre i familien med høytfungerende autisme, som heller ikke har vært veldig langt unna normalen hvis man ikke ser godt etter. Søk utredning for gutten din, så han kan få tidlig hjelp om han har utfordringer. Anonymkode: 114ba...618 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #17 Skrevet 2. juni 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det ikke er øyekontakt mellom far og barn eller mor og barn så bør Barnevernet kontaktes slik at det kan undersøkes. Anonymkode: 82a2e...4ae Dette er tull. Kobl heller inn helsestasjon og fastlegen i forhold til utredning Anonymkode: d5f6f...4a1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #18 Skrevet 2. juni 2017 Han kan si Mamma Pappa nei gøy au , men det stopper der , Vist vi synger for han får vi øyekontakt , eller vist han har vært ute og kommer hjem så kan jeg feks på litt avstand si heeii navnet har du hatt det gøy sã ser han feks på meg . Vi har tatt tak i det tidliger til dere som lurte. men vi har fått beakjed om at språket kan være forsinket siden han er to språkelig , det med øyekontakt har blitt "verre" fra 1,5 års alderen til nå. HS har heller ikke lagt merke til det før vi sa det til dem ved 2 års kontroll . Han forstår fint grensesetting som vist jeg feks sier nei ikke lov ikke gå bort dit osv . Du som sendte den linken av nhi takk , men av listen er det kun øyekontakt og at han leker mye med hjulene til biler osv , han liker og bli kost med , og løftet opp osv og han har heller ingen raserianfall som det sto der. Anonymkode: bb2f8...95c
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #19 Skrevet 2. juni 2017 Asperger? https://www.hjelptilhjelp.no/Gjesteinnlegg/den-avvikende-blikkontakten Anonymkode: 13799...e5f
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #20 Skrevet 2. juni 2017 Vi skal til fastlegen i dag pga feber og forskjølelse , kan vi be dem ta synstest også ? Er det noen som har opplevd at dårlig syn h har gitt lite øyekontakt med barnet deres og så blitt bedre pga briller osv ? Jeg håper faktisk i mamma hjertet mitt nå at det kansje bare er det istedentfor noe annet . Anonymkode: bb2f8...95c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå