Gå til innhold

Barnet vårt har ikke funnet seg helt til rette i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår på 4.5 år begynte i en ny barnehage i august i fjor. Jeg har lenge hatt følelsen av at han ikke har funnet seg helt til rette og har dessverre fått dette bekreftet på bakgrunn av hva han selv sier og hva jeg har observert. Sønnen vår var sent ute med språket og han henger nok litt etter sine jevnaldrende. Videre ser jeg at han nok ikke har knekt alle sosiale koder og at han har noen utfordringer når det gjelder å samhandle med andre barn. Jeg ser også at han i stor grad ønsker å være sammen med de eldre barna, noe ikke de nødvendigvis ønsker. Han har også fortalt at noen av barna har sagt at de ikke ønsker å leke med ham, og noen av de også har slått han. I den senere tiden har han også vært veldig tydelig på at han ikke trives i barnehagen, samtidig går det bra å levere han. Men,  jeg ser også at han kan leke godt med andre, og noen av de jevnaldrende som ikke er så voldsomme leker han til tider godt med. Men jeg sitter med følelsen av at han nok er en dilter og at mye av leken skjer på de andre barnas premisser og ikke hans. Når han har venner på besøk opplever jeg også at han har et veldig behov for å tøffe seg, primært ved å være frekke med oss foreldre, og jeg sitter med følelsen av at han har et behov for å fremstå som kul og godt likt av andre barn.

Vi har nå tatt kontakt med ped.leder for at dette skal bli fulgt opp, men jeg kjenner at det er så uendelig sårt det han nå opplever. Så, litt usikker på hva jeg vil med dette innlegget, men kanskje er det noen som har noen gode råd eller tips, eller kjenner seg litt igjen det jeg har skrevet og som kan fortelle litt om hvordan det ble tatt tak i og hvordan det har gått med barnet.

Anonymkode: aa41e...6c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min seksåring har hele veien ligget litt etter i den sosiale utviklingen. Hos henne kommer det riktig nok av ADHD. Hun har hatt tett oppfølging i barnehagen. 

Det som har fungert best for oss, har vært voksenstøtte i frilek. Dvs at en voksen har vært med i barnas lek og veiledet ungene i det å samarbeide/ta hensyn til hverandre. De voksne har vært sensitive og sett på forhånd når barnet mitt er på vei til å bomme på de sosiale kodene. Da har de brutt inn og hjulpet til å skape dialog mellom ungene sånn at de kan forstå hverandre og bli enige om hvordan leken skal utvikle seg. 

De har også hatt gruppeinndeling, da mitt barn fungerer bedre i små grupper. Da har det gjerne vært en konkret oppgave (dekke bord til lunsj, rydde noe etc) som krever samarbeid. Da har ungene måttet bli enige om hvem som skal gjøre hva - jeg setter frem kopper og du kniver. 

Hun har hatt svært stor framgang de siste par årene, til tross for at hun fortsatt ikke er aldersadekvat. Hun er fortsatt svært impulsiv og ekstremt sta. Hun kan være både bråsint og innpåsliten. Men hun er stadig oftere i stand til å vurdere hvordan det kan løses når ungene har forskjellige ønsker for hva som er neste steg i leken. Hun gir seg skjelden sånn sett, men er blitt veldig god til å finne løsninger som tar hensyn til begge parter. Hun har fortsatt et sterkt behov for å styre omgivelsene, men har funnet mer diplomatiske metoder enn vold for å få oversikt og kontroll. 

Anonymkode: 5277b...e4f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...