Gjest Solomon Grundy Skrevet 1. juni 2017 #1 Skrevet 1. juni 2017 (endret) Det man burde bruke når man snakker om likestilling er egalitarisme Så får jeg vel se hvor lang tid det tar før jeg blir kalt en kvinnehatende mannsjåvinist Definisjonene - Egalitarisme (fra Fransk: égal, «lik»)?eller egalitarianisme[1], kan beskrives som en ideologi[1] eller en tankegang med fokus på likestilling for alle[2]. Egalitaristisk doktrine fastslår at alle mennesker er likeverdige med tanke på verdi eller sosial status, i følge Stanford Encyclopedia of Philosophy[3]. Generelt brukes det om å bli behandlet som likeverdige etter loven, kirken eller samfunnet som helhet. https://no.wikipedia.org/wiki/Egalitarisme - Feminisme (fra latin femina, «kvinne») er en idéretning som kan defineres som «et system av ideer om hva kvinnelighet/femininitet er, om hvordan seksualitet definerer kjønnsidentitet, og om hvordan dette endres».[1] Feminismen er nært knyttet til kvinnebevegelsen, som er en politisk og kulturell bevegelse rettet mot å endre en skjev maktfordelingmellom kjønnene.[2] Nancy Cott definerer feminisme som troen på viktigheten av likeverd mellom kjønnene, og ugyldiggjør ideen om et kjønnshierarki som et sosialt konsept.[3] https://no.wikipedia.org/wiki/Feminisme http://thevox.blogg.no/1438783216_egalitarisme_eller_fe.html Endret 1. juni 2017 av Solomon Grundy
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #2 Skrevet 1. juni 2017 Feminisme handler om å hate, med et pasjonert hat, menn. Valerie Solanas bok "Society for Cutting Up Men" er feministenes bibel. De hater menn inderlig. Feminisme har aldri løftet en finger eller gjort noe positivt for menn. Ja, det finnes noen få som er forvirret og blander sammen likestilling med feminisme. Men det er altså ikke samme sak. Feminisme er hat, forakt, for menn. Anonymkode: 05a71...821 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #3 Skrevet 1. juni 2017 OK, så mener du det. Anonymkode: c73df...8f9
Gjest Solomon Grundy Skrevet 1. juni 2017 #4 Skrevet 1. juni 2017 (endret) sjokkerende at jeg ikke har blitt kalt et troll og en kvinnehatende mannsjåvinist. Men det kommer nok. Endret 1. juni 2017 av Solomon Grundy
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #5 Skrevet 1. juni 2017 På en side er jeg enig. Det finnes så mange definisjoner og tolkninger, og feminismen har endret seg så mye gjennom åra, at selve begrepet er så besudlet og utvannet at det etter min mening virker mot sin hensikt å tviholde på det. På den andre siden må dere (som driver med denne evige gnålingen om mannehatende feminister) skjønne at det blir for dumt å gå utifra at alle som kaller seg feminister hater menn, av samme grunn som jeg skrev ovenfor. Feminisme i dag = "finn din personlige feminisme". Selve ordet har blitt så meningsløst at nær sagt hvilken som helst ideologi eller verdisyn kan gjemme seg bak det. "Alle er med." Dere kan fint mene at dette opplegget er helt idiotisk og at ordet feminisme burde legges vekk en gang for alle. Men at alle som kaller seg selv feminist hater menn er rett og slett feil, hverken mer eller mindre. Så kan dere diskutere hva den "ekte" feminismen står for til øya blør (lykke til med det), men forstå at det blir to forskjellige diskusjoner hvis man skal ha sjans å komme fram til noe slags fornuftig svar. Anonymkode: 399d3...cc0 1
Gjest Solomon Grundy Skrevet 1. juni 2017 #6 Skrevet 1. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: På en side er jeg enig. Det finnes så mange definisjoner og tolkninger, og feminismen har endret seg så mye gjennom åra, at selve begrepet er så besudlet og utvannet at det etter min mening virker mot sin hensikt å tviholde på det. På den andre siden må dere (som driver med denne evige gnålingen om mannehatende feminister) skjønne at det blir for dumt å gå utifra at alle som kaller seg feminister hater menn, av samme grunn som jeg skrev ovenfor. Feminisme i dag = "finn din personlige feminisme". Selve ordet har blitt så meningsløst at nær sagt hvilken som helst ideologi eller verdisyn kan gjemme seg bak det. "Alle er med." Dere kan fint mene at dette opplegget er helt idiotisk og at ordet feminisme burde legges vekk en gang for alle. Men at alle som kaller seg selv feminist hater menn er rett og slett feil, hverken mer eller mindre. Så kan dere diskutere hva den "ekte" feminismen står for til øya blør (lykke til med det), men forstå at det blir to forskjellige diskusjoner hvis man skal ha sjans å komme fram til noe slags fornuftig svar. Anonymkode: 399d3...cc0 Denne tråden handler ikke om hat mot kvinner eller menn. Det handler om at jeg synes man heller burde bruke egalitarisme når man snakker om likestilling.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #7 Skrevet 1. juni 2017 9 minutter siden, Solomon Grundy skrev: Denne tråden handler ikke om hat mot kvinner eller menn. Det handler om at jeg synes man heller burde bruke egalitarisme når man snakker om likestilling. Og jeg skrev at jeg er enig, hvorfor jeg er enig, og samtidig hvorfor man bør unngå å forhåndsdømme de som er uenig i dette (som mange som kommer til å klikke seg inn på denne tråden gjør). Beklager hvis du bare var ute etter "ja" og "nei" svar og det ble for urelevant for deg. Anonymkode: 399d3...cc0 1
Gjest Solomon Grundy Skrevet 1. juni 2017 #8 Skrevet 1. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og jeg skrev at jeg er enig, hvorfor jeg er enig, og samtidig hvorfor man bør unngå å forhåndsdømme de som er uenig i dette (som mange som kommer til å klikke seg inn på denne tråden gjør). Beklager hvis du bare var ute etter "ja" og "nei" svar og det ble for urelevant for deg. Anonymkode: 399d3...cc0 Jeg skrev ikke et spørsmål så ja eller nei kan man ikke svare. Jeg skrev en påstand.
Drakan Skrevet 1. juni 2017 #9 Skrevet 1. juni 2017 Er lei av våset om at feminisme ikke er om likeverd. Det du refererer til er https://en.wikipedia.org/wiki/Misandry , direkte hat mot det andre kjønn. Feminisme handler om like rettigheter, og likeverd. At noen som er Misandry påstår de er feminister har ingenting med feminisme å gjøre. Det er som å si at en terrorist er gud eller noe slikt vås. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #10 Skrevet 1. juni 2017 Hvis man bare kaller feminisme (altså ønske om likestilling) noe annet vil motstanderne av feminisme også ødelegge dette ordet og kalle alle som er for likestilling for mannehatere osv. Det er deres forsvar mot feminisme når de ønsker at kvinner skal bli tvunget til å være i en rolle de ikke ønsker. Anonymkode: 5651f...627
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #11 Skrevet 1. juni 2017 33 minutter siden, Solomon Grundy skrev: Jeg skrev ikke et spørsmål så ja eller nei kan man ikke svare. Jeg skrev en påstand. Trenger ikke KG for å snakke med seg selv vettu. Da kan du få akkurat de svarene du vil. Anonymkode: 399d3...cc0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå