AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #1 Skrevet 1. juni 2017 Noen som har hatt dette, og vet litt om det? Alle vet vel at dette kan være ekstremt vondt, men det er jo bare den ene siden ved det. Jeg er redd dette skal sitte i lenge, og at jeg må takle disse smertene i lang tid. Jeg er fullstendig avhengig av jobben min, og kan ikke sykemelde meg, da jeg er vikar gjennom Adecco, og dem gir meg kontrakt bare for 3 og 3 mnd, selv om vi vet at jeg skal være i dette firmaet minst ut året, og mest sannsynlig til neste år også. Nå har det begynt å stråle nedover bena, og jeg halter litt når jeg går fordi det er så vondt På toppen av alt har jeg fått ekstreme smerter i venstre fot, oppå rista, og den er veldig hoven. Det som er litt rart, er at det er på høyre side jeg har prolaps, så smertene i foten har mest sannsynlig ikke noe med prolapsen å gjøre (?) Hvor alvorlig kan en skiveprolaps (som kiropraktoren min kaller dette) bli/være? Jeg blir så frustrert og sliten av disse smertene, og ikke minst er det vanskelig å komme seg gjennom dagen på jobb, selv om jeg ikke har tungt arbeid. Noen som har hatt dette som kan fortelle litt? Jeg er 43 år og alene med to barn. Trengte ikke dette akkurat nå for å si det sånn. Anonymkode: 75d8c...3de
Poppzy Skrevet 1. juni 2017 #2 Skrevet 1. juni 2017 Jeg fikk prolaps i 2004 slet med sterke smerter i flere år. Plutselig 5 år etter fikk jeg skiveutglidning nederst i korsryggen og måtte hasteopereres. Det begynte med at smerten ble uutholdelig bare jeg rørte bittelitt på hoftene/korsryggen. Fikk strålesmerter nedover venstre bein som gikk helt ned til tærne. En dag kjente jeg kraftige "klemsmerter" i begge leggene og fotblader. Akkurat som det var noe som strammet rundt de. Disse smertene ble bare verre og verre som dagene gikk. Etter 3-4 dager klarte jeg ikke å gå. Helt umulig å gå. Fikk kommet meg til legen og ble sendt direkte på sykhuset. Morgenen etter ble jeg operert. Jeg fikk varige nerveskade etter dette og sliter med mye smerter og kramper i venstre bein fra baksiden av låret og helt ned til tærne. Ikke hele tiden, men ofte nok. Verst er det når det kjennes ut som jeg har et digert eple under fotbladet. Da er det vanskelig å gå. Jeg har også liten følelse i foten. Tar jeg et bad så kjenner jeg ikke så godt at vannet er litt for varmt. Vel, dette var min historie om min prolaps. Ja, det kan være veldig alvorlig og du kan få varige nerveskade om du går for lenge. Trenger ikke å være så alvorlig hos deg, men vil anbefale deg at du drar til lege og får henvisning til MR?
ISU2Bitch Skrevet 1. juni 2017 #3 Skrevet 1. juni 2017 Jeg har prolaps nå og det hjelper med voltaren 😊 (store mengder)
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #4 Skrevet 1. juni 2017 Jeg tar voltaren 50/100 mg og paralgin forte sammen. Eneste som gjør at jeg klarer å i det hele tatt bevege meg. Har hatt prolaps en gang før, da varte det verste i ca 6 mnd så avtok det gradvis. Gikk til fysioterapeut, naprapat og kiropraktor. Denne gangen er det mye verre, men har så langt bare vart 1 mnd. Har stråling ned i foten, men der prolapsen sitter da. Anonymkode: 5971c...e17
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #5 Skrevet 2. juni 2017 18 timer siden, Poppzy skrev: Jeg fikk prolaps i 2004 slet med sterke smerter i flere år. Plutselig 5 år etter fikk jeg skiveutglidning nederst i korsryggen og måtte hasteopereres. Det begynte med at smerten ble uutholdelig bare jeg rørte bittelitt på hoftene/korsryggen. Fikk strålesmerter nedover venstre bein som gikk helt ned til tærne. En dag kjente jeg kraftige "klemsmerter" i begge leggene og fotblader. Akkurat som det var noe som strammet rundt de. Disse smertene ble bare verre og verre som dagene gikk. Etter 3-4 dager klarte jeg ikke å gå. Helt umulig å gå. Fikk kommet meg til legen og ble sendt direkte på sykhuset. Morgenen etter ble jeg operert. Jeg fikk varige nerveskade etter dette og sliter med mye smerter og kramper i venstre bein fra baksiden av låret og helt ned til tærne. Ikke hele tiden, men ofte nok. Verst er det når det kjennes ut som jeg har et digert eple under fotbladet. Da er det vanskelig å gå. Jeg har også liten følelse i foten. Tar jeg et bad så kjenner jeg ikke så godt at vannet er litt for varmt. Vel, dette var min historie om min prolaps. Ja, det kan være veldig alvorlig og du kan få varige nerveskade om du går for lenge. Trenger ikke å være så alvorlig hos deg, men vil anbefale deg at du drar til lege og får henvisning til MR? Takk for svar. Forferdelig vondt å lese at du har slitt/sliter sånn med dette 😔 Det må være en utfordring i hverdagen 😔 Jeg har vært på MR,og bildene viser skiveutglidning,eller skiveprolaps som kiropraktoren min kalte det. Men er det kiropraktor som er riktig behandling på dette? Synes han er veldig hardhendt,men samtidig vet jeg jo ikke noe om dette,Og tenker at han vet best. Har hatt 3 behandlinger så langt, synes jo ikke at det blir noe bedre. Bare en liten stund (par dager) og så er det ille igjen. Nå er det forferdelige smerter når jeg sitter rolig også. I sidene, på høyde med korsryggen. Kjennes ut som kniver som blir stukket inn hele tiden 😔 og samtidig har jo benet mitt blitt vondt. Rista på foten veksler mellom å være følelsesløs og ikke. Og det skremmer meg litt. Jeg har ikke rukket å snakke med fastlegen min om dette enda,men burde kanskje høre med han hva han tenker. Han stoler jeg 100% på,men dette er jo ikke helt hans felt. Jeg har virkelig ikke tid til dette nå 😐 Anonymkode: 75d8c...3de
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #6 Skrevet 2. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Forferdelig vondt å lese at du har slitt/sliter sånn med dette 😔 Det må være en utfordring i hverdagen 😔 Jeg har vært på MR,og bildene viser skiveutglidning,eller skiveprolaps som kiropraktoren min kalte det. Men er det kiropraktor som er riktig behandling på dette? Synes han er veldig hardhendt,men samtidig vet jeg jo ikke noe om dette,Og tenker at han vet best. Har hatt 3 behandlinger så langt, synes jo ikke at det blir noe bedre. Bare en liten stund (par dager) og så er det ille igjen. Nå er det forferdelige smerter når jeg sitter rolig også. I sidene, på høyde med korsryggen. Kjennes ut som kniver som blir stukket inn hele tiden 😔 og samtidig har jo benet mitt blitt vondt. Rista på foten veksler mellom å være følelsesløs og ikke. Og det skremmer meg litt. Jeg har ikke rukket å snakke med fastlegen min om dette enda,men burde kanskje høre med han hva han tenker. Han stoler jeg 100% på,men dette er jo ikke helt hans felt. Jeg har virkelig ikke tid til dette nå 😐 Anonymkode: 75d8c...3de Skal vel ikke knekke noe når man har prolaps iallefall? Anonymkode: 5971c...e17
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #7 Skrevet 2. juni 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal vel ikke knekke noe når man har prolaps iallefall? Anonymkode: 5971c...e17 Det er det jeg også mener. Men han kiropraktoren min er så ivrig på at jeg skal ha timer hos han, men for meg føles det som om han bare vil tjene penger Tenker jeg ringer fastlegen min på tirsdag. Han er veldig ålreit og hjelpsom Takk for svar Anonymkode: 75d8c...3de
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #8 Skrevet 2. juni 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det jeg også mener. Men han kiropraktoren min er så ivrig på at jeg skal ha timer hos han, men for meg føles det som om han bare vil tjene penger Tenker jeg ringer fastlegen min på tirsdag. Han er veldig ålreit og hjelpsom Takk for svar Anonymkode: 75d8c...3de Jeg fikk beskjed om at det skulle IKKE knekkes i det hele tatt i nærheten av det området jeg hadde prolaps, så det høres ut som en uprofesjonell kiropraktor! Dra til legen du. God bedring :-) Anonymkode: 5971c...e17
Titania Skrevet 2. juni 2017 #9 Skrevet 2. juni 2017 (endret) Jeg fikk prolaps for 2 år siden, men pga kraftig overvekt ble den aldri "ordentlig" diagnostisert med MR. Gikk med den ganske lenge før det ble gjort noe med, da jeg trodde jeg bare hadde hostet på meg en strekk pga bronkitt rett før. Ble bare skeivere og skeivere når jeg gikk også. En dag kom jeg ikke opp av senga, og dro til fastlegen, som mente det var isjias, siden jeg hadde vondt ned i hele foten, og ankelen og ned dovnet bort rett som det var. Beskjeden var å gå mye, og gjerne på mykt og ulendt terreng, så skulle det bli bedre. Noe det ikke ble. Så fikk først ibux 600mg for smertene som ikke hjalp. Så fikk jeg nobligan, som hjalp en stund, men uten var det fortsatt svinvondt. Da jeg måtte opp i to nobligan av gangen, fant jeg ut at nok er nok og dro til kiropraktor som kjapt mente det var prolaps som utløste isjias. Beskjeden fra han var at jeg skulle ligge hele tiden, frem til jeg klarte å ligge på høyresiden som var problemsiden - og 1,5 dag senere klarte jeg det. Etter det gikk jeg til han 2-3 ganger i uken i 1-2 måneder før ting fungerte ca som normalt. Skal sies at jeg er ræva på å gjøre hjemmeøvelser, selv om jeg vet de hjelper, så ting tok kanskje litt lenger tid enn nødvendig. Så gikk det en måned eller to før det smalt i ryggen da jeg prøvde å vaske vasken på badet, så da var det tilbake igjen for behandling i noen uker. Og selv om den er bedre er ryggen fortsatt ikke helt bra, men har lært at når det begynner å murre litt mye, så drar jeg heller en ny tur til kiropraktoren og får en behandling eller tre, så jeg slipper å bli helt satt ut av den. Men det har roet seg litt etter at jeg har hatt mer fokus på vektnedgang, så håper at å gå enda mer ned i vekt kan gjøre det enda bedre også Edit: Kiropraktoren min knakk egentlig aldri noe særlig, han masserte mer, og "skjøt" som han kalte det. Vet ikke hva han gjorde egentlig, men det gjorde grusomt vondt der og da. Når jeg tenker meg om hadde jeg hofta ute av posisjon også, så den ødela jo litt den også. Og den mener jeg å huske at han knakk litt på Endret 2. juni 2017 av Titania
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå