erane Skrevet 1. juni 2017 #1 Del Skrevet 1. juni 2017 For en ukes tid siden oppdaget jeg noen små svarte maur. Støvsugde dem opp og tenkte ikke noe mer over det, døren til verandaen hadde stått åpen hele dagen og jeg hadde sett et par ute der. Igår og idag har det eskalert, og jeg har studert dem i timesvis og funnet ut hvor dem kommer inn. De har en sti derfra og ut på kjøkkenet hvor de surrer rundt seg selv en stund før de har ruslet tilbake igjen. De kommer inn via en koblingsboks med utgående strøm fra stua og ut på verandaen og ned til bakkeplan. Har lest masse nå om disse maurene og funnet ut at de liker varmekabler, råttent treverk og isopor. Men vi har ingen ting av det her oppe i 3.etg. 2.etg ligger delvis på bakkeplan, der er det ingen maur, heller ikke i 1.etg/kjeller som også er delvis bakkeplan (skrå tomt). Det har ikke vært maur her i vinter, de dukka opp nå når varmen kom. Så jeg tror ikke de bor inne. Det er masse maur i området rundt her, kun de bittesmå svarte jævlene. Nå har jeg strødd mel rundt inngangen deres og eliminert alle ensomme vandrere. Tror dog noen har søkt tilflukt under sofaen når jeg kom med melet, for de får helt noia av det. Nå er jeg helt sikker på hvor de kommer inn, for de som ikke har satt seg fast i melet prøver desperat å finne veien inn i hullet de kom ut av. Men! Er det noen her som har noen gode tips til å bli kvitt bekjempe dem? Tenker jeg tar kontakt med et skadedyrfirma om de ikke trekker ut selv ila noen få dager, men om noen har noen gode tips for å prøve er jeg veldig glad 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #2 Del Skrevet 1. juni 2017 Maurmiddel fungerer 100 %. Vi kjøpte på Plantasjen, og har ikke sett en maur siden. Vi satte ut to små bokser med maurmiddelet i og de spiste det og tok med til familien og alle døde antakelig siden vi ikke har sett dem mer. Anonymkode: 5db98...cbf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 2. juni 2017 #3 Del Skrevet 2. juni 2017 Innboforsikringen skal dekke utgifter, og bor du et borettslag kan også de ha en intern forsikring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
erane Skrevet 2. juni 2017 Forfatter #4 Del Skrevet 2. juni 2017 2 timer siden, Atea skrev: Innboforsikringen skal dekke utgifter, og bor du et borettslag kan også de ha en intern forsikring. Takk for tips! Vi bor i selveier, så all forsikring vi har er vår private. Skal sjekke opp hva den dekker om jeg ikke klarer å ta knekken på dyra selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 2. juni 2017 #5 Del Skrevet 2. juni 2017 Funlight uten blanding skal jeg prøve det tar visst knekken på de i form at de blir overbesukra. Dette tipset fant jeg på Dinside. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 2. juni 2017 #6 Del Skrevet 2. juni 2017 Hvis det er sukkermaur, er det enklest å bli kvitt dem om du setter opp åtestasjoner i nærheten av der de holder til og der de kommer inn. Åtestasjonene er ikke dyre, du får dem på Biltema og Jernia og sånne butikker, men du MÅ være konsekvent for å bli kvitt dem. Kjøper du sånne leverposteibokser, bør de skiftes ut en gang i måneden frem til du ikke lenger ser en eneste maur på en måned. Bruker du Nippon maurkverk på tube eller lignende, må åtestasjonene refylles en gang i uka, frem til en måned etter at du ikke ser flere maur. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #7 Del Skrevet 2. juni 2017 Fun Light rett på bolet. Funker som f.. Anonymkode: 25303...f3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
erane Skrevet 2. juni 2017 Forfatter #8 Del Skrevet 2. juni 2017 Takk for gode tips! Jeg har ikke funnet selve bolet, men det er 2 tuer på lekeplassen i gata vår og det er små maur over alt egentlig. Igår helte jeg på mel der de kommer ut, da ble de veldig sinka og skåla med syltetøy var det mange som drukna i. Jeg fjerna alt melet idag for å se om det kom inn noen maur, og det gjorde det da ikke. Så kanskje de har skjønt at det ikke er noe mat her. Skal uansett sette opp maurmiddel og se det ann noen dager før jeg tetter åpningen. Vurderer å sette opp noen stasjoner i hagen hvor jeg vet dem er så de heller går dit enn opp i 3.etg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pysa Skrevet 2. juni 2017 #9 Del Skrevet 2. juni 2017 Tett hullet med akryl eller tec 7. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 2. juni 2017 #10 Del Skrevet 2. juni 2017 Også TS, sukkermaur går etter mat, de oppholder seg enten inne eller ute, men det er stokkmaur som liker seg i råttent treverk og isopor. Vi hadde sukkermaur og måtte ty til skadedyrfolk, bekjempet på 1-2-3. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grovmel Skrevet 2. juni 2017 #11 Del Skrevet 2. juni 2017 13 timer siden, makkapakka skrev: Funlight uten blanding skal jeg prøve det tar visst knekken på de i form at de blir overbesukra. Dette tipset fant jeg på Dinside. Nei funlight har byttet søtningsmiddel. Altså det stoffet som tar knekken på maur er borte. Forsøkte selv for ett par uker siden med 3-4 liter funlight. Benyttet meg av ett billigmerke med saft som hadde dette stoffet enda, funket noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grovmel Skrevet 2. juni 2017 #12 Del Skrevet 2. juni 2017 Har jaktet maur her hjemme nå i 4-5 år (bor i skog) Sukkermaur kommer oftest inn utenfra om sommeren. Når de har funnet ut at det er digg å hente inne. De er små, så bare en liten smule med noe søtt er nok til å få en sverm. Du kan lage en barikade utvendig, med gift av div sorter. Dette funker ofte mot disse. Noen går så langt som å helle diesel rundt tomten eller rundt huset, dog er dette forbudt, giftig og diesel oksiderer ikke slik som bensin. Noe mengder med åte der de ferdes pleier også å funke. Dog stor forskjell på åte og type produkt. Noen maur tåler noe mens andre ikke. Når det gjelder kjerringråd, har desverre ingenting funker for min del. Ikke en gang bakepulver og melis. Sukkermaur, kan godt lage en kolloni i isopor. Dersom den er gammel og er det varme i den, ja da blir det fort fest. De klarer ikke å borre i treverk, selv ikke der det er råte med mindre treverket er i ferd med å gå i oppløsning. Vær glad du ikke har stokkmaur. Eller for den slags, skogsmaur som jeg sliter med for tiden. De er meget plagsomme inne og de ødlegger bærbusker her med å sitte på knoppene og skremme vekk polineringsdyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 3. juni 2017 #13 Del Skrevet 3. juni 2017 (endret) På jernvarehandlere eller hagesentere får du kjøpt såkalte maurbokser. Det er bokser som inneholder en gift maurene ikke tåler. Men maurene liker lukten av giften, tar den med seg til tua der de spiser av det og dør. Boksene plasseres rundt om på ruta til maurene, der de går. F.eks. der du mener de kommer inn og dit de går. Husker ikke hvor lenge vi hadde de maurboksene stående, men vi ble kvitt maurene iallfall til slutt. Maurboksene er av plast og har kun en liten åpning der maurene kommer seg inn. Middelet er beskyttet så ikke kjæledyr som f.eks katten kommer til. Endret 3. juni 2017 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå