AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #1 Del Skrevet 1. juni 2017 Hei :-) jeg og min samboer skal få oss hund, blanding av bordercolli og eurasier. Men jeg har ikke veldig mye erfaring med hund og trenger derfor litt råd. Kan noen skrive litt om denne rasen og ting som er viktig å vite, hvordan man lærer den opp osv :-D den er forresten bare 4 mnd Anonymkode: e5fb1...c42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #2 Del Skrevet 1. juni 2017 Meld dere opp på valpekurs. Anonymkode: dd1c1...567 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArtyFarty Skrevet 3. juni 2017 #3 Del Skrevet 3. juni 2017 På 1.6.2017 den 20.16, AnonymBruker skrev: Hei :-) jeg og min samboer skal få oss hund, blanding av bordercolli og eurasier. Men jeg har ikke veldig mye erfaring med hund og trenger derfor litt råd. Kan noen skrive litt om denne rasen og ting som er viktig å vite, hvordan man lærer den opp osv :-D den er forresten bare 4 mnd Anonymkode: e5fb1...c42 Du må lese deg opp på begge rasene, da de har forskjellige kvaliteter. Du kan ikke på forhånd vite hva du får når det er en blanding. Du kan være heldig å få det beste fra begge, eller være uheldig og få det verste fra begge. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #4 Del Skrevet 3. juni 2017 Det er ikke tilfeldigvis Amy dere skal overta? uansett. Har hatt både BC og har en eurasier nå. Veldig fine hunder begge to. BC er grei å trene, eurasier er smart den og, men BC er myyyyeeee mer aktiv enn eurasier. Første bud med BC er mye aktivitet. Får dere til det og går mye kurs (gjerne agility og LP) så kommer du langt. Lykke til med valp! Anonymkode: a7fe5...d8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #5 Del Skrevet 5. juni 2017 Du skal altså skaffe deg en hund. Men du har ikke lest deg opp på rasen og hva den krever. Lykke til. Skal følge med på finn fremover. Det forundrer meg ikke om den om et år omplasseres pga "allergi". Anonymkode: 3a0ee...3b4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #6 Del Skrevet 6. juni 2017 Det er veldig stor forskjell på de rasene, så det spørs jo hva du får, du kan få en som er mest det ene og mest det andre. Vi har eurasier, og han liker godt å finne på ting og trene, og vi driver med flere sporter, men han har "spisshundhjerne" og man kan ikke terpe på ting, repetere mye eller trene i evighet, for han blir lei og sliten. En bordercollie vil derimot elske å terpe masse, er påpåpå hele tiden og superklar for alt. De er høye (i betydningen aktive og klare for alt og lang utholdenhet) mens eurasiere er mer lave (i betydningen middels aktive, trenger pauser og kort utholdenhet). En snodig miks, vil anta noen har tenkt at de vil ha en mer aktiv eurasier, men ikke en som er så krevende som bordercollie, og dermed har valgt å blande inn det. Ville meldt på kurs, i alle fall, uansett hundens alder. Når den er 4 mnd er allerede den første påvirkningsfasen ferdig, så det er viktig med kurs der man kan få råd. Pass på at det er kurs som bruker oppdaterte, positive metoder. Vær tolmodig med hunden. En bordercollie vil gjerne gjete, og er avla til å kunne tenke selv og nærmest strategiplanlegge under gjeting, euraiseren er veldig knytta til flokken sin (menneskene) og jakter/gjeter/vokter ikke (eller i svært liten grad, vår jakter ekorn noen meter før han kommer igjen). Med to raser som er avla SÅ forskjellig kan du få hva som helst. Det er jo store forskjeller innad i rasene også, vi har en aktiv eurasier som går lange turer, trener flere hundesporter og trener litt hver dag, andre kan ha bordercollier som er fornøyde med kun turer. Begge rasene trenger mental stimuli, men en border krever mer. Pass på sosial trening, gå til nye steder, tren på ulikt underlag. Les følgende bøker: "100% positiv hverdagslydighet" "100% positiv problemløsning" "På talefot med hunden" "Ikke skyt hunden" "Control unleashed" (eller "Slipp kontrollen løs" på veldig dårlig oversatt norsk). VELDIG bra bok om hundetrening! Hva skal dere bruke hunden til? Anonymkode: b3f7f...eff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 6. juni 2017 #7 Del Skrevet 6. juni 2017 Border Collie, er ikke for nybegynnere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #8 Del Skrevet 6. juni 2017 Border collie er en ekstremt aktivt og intelligent rase som krever mye. Hvordan en blanding med eurasier er, vet jeg ikke, men jeg trodde eurasier også var noe intelligente? Det høres ut som om du har tatt på deg en veldig krevende hund, og det kan bli problematisk om du ikke kan mye om hund fra før av. Jeg har møtt så mange hyperaktive og understimulerte BC som er nesten ville. Mange som tabber seg ut når de skaffer en slik krevende rase fordi den er søt. Har du tenkt å ha hund som livsstil? Er du villig til å bruke minst 2 timer hver dag på lydighet og aktivitet? Jeg tror for din egen del bør du vurdere om dette er riktig hund for deg, spesielt om du skal ha den mest til kos og en liten slapp gåtur per dag Om du fortsatt vil ha den, les deg opp på begge rasene og deres behov. Kjøp hundebøker om du ikke har det, og meld deg på kurs Anonymkode: 030d2...9c7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #9 Del Skrevet 8. juni 2017 Det er som andre sier en valp som vil kreve mye. Den er fire måneder og allerede preget. Da tenker jeg på separasjonsangst. Jeg overtok en valp på samme alder. Det krevde mye tålmodighet. Valpen var heller ikke vant til barn. Det viste seg at den også var skeptisk til kvinner av en eller annen uforklarlig grunn, ikke til meg, jeg lot eksen overta den. Det var en tung avgjørelse, men det beste valget i ettertid. De gikk utrolig bra sammen. Noen ganger har jeg kalt han for hundehviskeren. Vi har litt kontakt i dag, og det går kjempebra med både han og hunden. Valpen var oppvokst på landet og født i et fjøs, satt på spissen. Det var også en krevende rase, en schæfer, som trenger mye stimuli både mentalt og fysisk. Heldigvis var han vant med hunder, hadde drevet med hundekjøring, og når jeg så hvor god kjemi de hadde. spurte jeg han om han kunne overta og det var han heldigvis villig til. Grunnen til at jeg valgte å gi fra meg min beste venn vil jeg ikke gå innpå. Jeg har hatt border collie. Det ga meg mye å trene den og vi vant ofte i lydighetskonkurranser. Alle hunder krever mental trening og utfordringer, men noen raser er roligere. Anonymkode: a9e6d...996 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå