Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kommer til å tjene 47 000 kroner brutto i sommer, og til høsten begynner jeg som lærling og kommer til å tjene litt over 9000 brutto i måneden. Må jeg da skatte for alt sammen, eller kan jeg ha frikort på de 47 000 jeg tjener i sommer, og så begynne å betale skatt til høsten?

Anonymkode: 7712b...8a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går i prinsippet ut på ett. Den totale summen du skal betale i skatt for 2017 blir den samme uansett hvordan man snur og vender på det, men ulempen ved å vente til høsten er at du får en mye høyere skatteprosent på skattekortet ditt slik at de månedlige utbetalingene blir mindre. Men på den annen side: klarer du å spare det du tjener på sommerjobben, så har du jo penger å ta av. 

Anonymkode: 05f53...137

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det går i prinsippet ut på ett. Den totale summen du skal betale i skatt for 2017 blir den samme uansett hvordan man snur og vender på det, men ulempen ved å vente til høsten er at du får en mye høyere skatteprosent på skattekortet ditt slik at de månedlige utbetalingene blir mindre. Men på den annen side: klarer du å spare det du tjener på sommerjobben, så har du jo penger å ta av. 

Anonymkode: 05f53...137

Er det tabelltrekk så regnes skattetrekket av den faktiske lønn som skal utbetales. 

Dette medfører for TS at med frikort så nullskatt i sommer, normalt trekk på høsten, og en skattesmell som vil svi når oppgjøret kommer 2018.

Så rådet er skatte av sommerjobben, og nyte ferien neste år.

AnonymBruker
Skrevet

Altså: vil du skatte 10% hele året eller 20% halve? Lett forklart 

Anonymkode: 252bf...d32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...