AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #1 Skrevet 1. juni 2017 Kommer til å tjene 47 000 kroner brutto i sommer, og til høsten begynner jeg som lærling og kommer til å tjene litt over 9000 brutto i måneden. Må jeg da skatte for alt sammen, eller kan jeg ha frikort på de 47 000 jeg tjener i sommer, og så begynne å betale skatt til høsten? Anonymkode: 7712b...8a7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #2 Skrevet 1. juni 2017 Det går i prinsippet ut på ett. Den totale summen du skal betale i skatt for 2017 blir den samme uansett hvordan man snur og vender på det, men ulempen ved å vente til høsten er at du får en mye høyere skatteprosent på skattekortet ditt slik at de månedlige utbetalingene blir mindre. Men på den annen side: klarer du å spare det du tjener på sommerjobben, så har du jo penger å ta av. Anonymkode: 05f53...137
reAction Skrevet 1. juni 2017 #3 Skrevet 1. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det går i prinsippet ut på ett. Den totale summen du skal betale i skatt for 2017 blir den samme uansett hvordan man snur og vender på det, men ulempen ved å vente til høsten er at du får en mye høyere skatteprosent på skattekortet ditt slik at de månedlige utbetalingene blir mindre. Men på den annen side: klarer du å spare det du tjener på sommerjobben, så har du jo penger å ta av. Anonymkode: 05f53...137 Er det tabelltrekk så regnes skattetrekket av den faktiske lønn som skal utbetales. Dette medfører for TS at med frikort så nullskatt i sommer, normalt trekk på høsten, og en skattesmell som vil svi når oppgjøret kommer 2018. Så rådet er skatte av sommerjobben, og nyte ferien neste år.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #4 Skrevet 1. juni 2017 Altså: vil du skatte 10% hele året eller 20% halve? Lett forklart Anonymkode: 252bf...d32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå