Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har møtt opp til hver gymtime hele året og har fått beskjed om at jeg ligger på en solid treer. På grunn av magesmerter har jeg ikke greid å ha gym på to uker nå, og har fått legeerklæring på det. Kan læreren sette meg ned i karakter selv om jeg har legeerklæring? Skal prøve å møte opp til alle timene ut skoleåret nå for å være på den sikre siden, men det er veldig uforutsigbart når jeg er i stand til å ha gym og ikke, så jeg er litt nervøs.

Anonymkode: f91f2...3c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lærer kan ikke sette ned karakter med begrunnelse at du har fravær pga helsemessige grunner. 

Men det er jo viktig at læreren er klar over hvorfor du er borte. Ta med legeerklæring og ta en prat med læreren. 

• Liker 1
Skrevet

En lærer kan vel sette ned karakteren pga fravær - legeerklæring gjør bare slik at man får registrert gyldig fravær. Likevel kan timene tilrettelegges slik at man likevel kan delta, evt. gjøre mer teori og dermed styrke karakteren sin.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, TheGirlWhoWaited skrev:

En lærer kan vel sette ned karakteren pga fravær - legeerklæring gjør bare slik at man får registrert gyldig fravær. Likevel kan timene tilrettelegges slik at man likevel kan delta, evt. gjøre mer teori og dermed styrke karakteren sin.

Får ikke fravær uansett så lenge jeg møter opp, og jeg sa jeg kunne sitte der og se på, men læreren sa jeg kunne gå tilbake til skolen igjen siden jeg var dårlig. Synes jo det er litt urettferdig å bli satt ned i karakter når man har så vondt at man ikke er i stand til å ha gym da, er ikke så mye man får gjort med det akkurat. Det hadde jo selvsagt vært noe annet om jeg var en av de som nesten ikke har gym og dikter opp en ny unnskyldning hver uke, men saken er jo at jeg møter opp til hver time og har hatt gym hver gang helt frem til nå.

Skrevet
2 timer siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Nei. Ikke på grunn av fraværet. Lærer kan bruke det at en elev hadde fravær som en grunn til å sette ned karakter. Det er i strid med opplæringsloven. 

Fravær kan føre til manglende vurdering, men det er jo noe annet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, stan skrev:

Lærer kan ikke sette ned karakter med begrunnelse at du har fravær pga helsemessige grunner. 

Men det er jo viktig at læreren er klar over hvorfor du er borte. Ta med legeerklæring og ta en prat med læreren. 

Jo, i et fag som kroppsøving er hver time en vurderingssituasjon. Å gå glipp av vurderingssituasjoner er en gyldig grunn til å bli satt ned i karakter på grunn av mangelfullt vurderingsgrunnlag. Dette er også grunnlaget for at noen kan få karakterfritak i kroppsøving. 

Dette vil imidlertid ikke gjelde for TS da hun ligger på en solid 3'er og ikke har fravær ellers. Læreren har med andre ord mer enn nok grunnlag for å sette karakter. 

Anonymkode: b7079...42e

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, stan skrev:

Nei. Ikke på grunn av fraværet. Lærer kan bruke det at en elev hadde fravær som en grunn til å sette ned karakter. Det er i strid med opplæringsloven. 

Fravær kan føre til manglende vurdering, men det er jo noe annet. 

Har du en kilde til det? :) Greit å ha noe å vise læreren om han setter meg ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...