Gå til innhold

Yrkesfag, voksen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det mulig/vits i å ringe en vgs nå og spørre om muligheter for å ta programfag på en yrkesfaglig linje (har fellesfag) dersom de har plass? Er 22 år gammel, men kunne tenkt meg utdanning som fagarbeider, så hadde vært kjekt å kunne begynne på TIP faktisk. 

Hva skjer i så fall med de andre fagene jeg egentlig har som 1. år dersom jeg tar disse nye fagene? 

Anonymkode: 784f4...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan søke fritak fra fellesfagene, altså matte, naturfag osv. Tror du også får fritak fra gym og norsk om du vil. Andreåret kan du søke fritak fra engelsk og samfunnsfag, for de har du ikke på vg1 TIP. 

Anonymkode: 06179...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har akkurat fullført 2 åe på yrkesfag og er i midten av 20-åra. Ring skolen, spør om de har ledig plass på den aktuelle linjen. Si at du er interessert i å gå der. Er det fult, be se sette deg opp på venteliste. Har du ikke fått hørt noe før 1. Skoledag, møt opp og gå opp på kontoret og si at du tar gjerne plassen om noen ikke har møtt opp på angitt linje.

Jeg sendte mail til skolen og spurte om de hadde plass, fikk svar dagen etter, og dagen etter der igjen startet jeg. Men det beste er nok å møte opp den morgenen skolen starter.

Ang fritak fra fellesfag, det tar du etter oppstart med rådgiver. Og det er ikke noe problem å få så lenge du har bestått alle fagene du søker fritak i.

Anonymkode: ee304...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat fullført 2 åe på yrkesfag og er i midten av 20-åra. Ring skolen, spør om de har ledig plass på den aktuelle linjen. Si at du er interessert i å gå der. Er det fult, be se sette deg opp på venteliste. Har du ikke fått hørt noe før 1. Skoledag, møt opp og gå opp på kontoret og si at du tar gjerne plassen om noen ikke har møtt opp på angitt linje.

Jeg sendte mail til skolen og spurte om de hadde plass, fikk svar dagen etter, og dagen etter der igjen startet jeg. Men det beste er nok å møte opp den morgenen skolen starter.

Ang fritak fra fellesfag, det tar du etter oppstart med rådgiver. Og det er ikke noe problem å få så lenge du har bestått alle fagene du søker fritak i.

Takk for infoen, kan jeg ringe nå eller bør jeg vente mer mot slutten av sommeren?

Hvilken linje tok du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for infoen, kan jeg ringe nå eller bør jeg vente mer mot slutten av sommeren?

Hvilken linje tok du? :)

Du kan ringe nå og høre. For å planlegge. For kan være de ikke har hatt nok søkere til å fylle opp 👍 startet 1. Året helse og oppvokst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ringe nå og høre. For å planlegge. For kan være de ikke har hatt nok søkere til å fylle opp 👍 startet 1. Året helse og oppvokst

Hovedinntaket er jo ikke klart ennå...

Anonymkode: 99be8...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når stenger/åpner skolene slik at jeg kan ringe og høre? Må kanskje ringe rundt til flere Vgs og høre for å få plass uten ungdomsrett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke skolene du må ringe, men fylkeskommunen i ditt fylke. Det er de som styrer og ordner med inntak. De enkelte videregående skolene kan ikke si eller bestemme noe.

Anonymkode: 4945b...77e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke skolene du må ringe, men fylkeskommunen i ditt fylke. Det er de som styrer og ordner med inntak. De enkelte videregående skolene kan ikke si eller bestemme noe.

Anonymkode: 4945b...77e

Jeg ringte til videregående skolen direkte. De vet om de har plass etter at allr har møtt opp ihvertfall. Var ikke noe problem det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...