AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #1 Skrevet 1. juni 2017 Jeg har jobbet i serviceyrke i 15 år, har 3 barn, utdannet både hudpleier og helsesekretær ( voksenopplæring ). Kam jeg ha mulighet til å komme inn på sykepleien uten generell studiekompetanse? Hvem er det som vurderer det? Jeg tenker å søke nese skoleår, men er nødt for å finne it nå om jeg har mulighet med realkompetanse eller om jeg må ta generell studiekompetanse? Setter stor pris på svar!:) Anonymkode: db384...a98
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #2 Skrevet 1. juni 2017 Realkompetanse vurderes av Fylkekommunen. Kontakt dem der du bor og be om hjelp til hvor du skal henvende deg. Anonymkode: ccae2...76e
reAction Skrevet 1. juni 2017 #3 Skrevet 1. juni 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet i serviceyrke i 15 år, har 3 barn, utdannet både hudpleier og helsesekretær ( voksenopplæring ). Kam jeg ha mulighet til å komme inn på sykepleien uten generell studiekompetanse? Hvem er det som vurderer det? Jeg tenker å søke nese skoleår, men er nødt for å finne it nå om jeg har mulighet med realkompetanse eller om jeg må ta generell studiekompetanse? Setter stor pris på svar!:) Anonymkode: db384...a98 https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/realkompetanse Sitat Dersom du er over 25 år, har fullført grunnskole, men ikke videregående opplæring, har du rett til gratis videregående opplæring og realkompetansevurdering ( voksenrett). Godkjent realkompetanse dokumenteres med kompetansebevis eller vitnemål. Det er utdanningsavdelingen i fylket ditt som har ansvaret for å gi deg videregående opplæring. I mange fylker søker du realkompetansevurdering via vigo.no. Dersom du er voksen uten rett til videregående opplæring, har du krav på å få vurdert realkompetansen din dersom du blir henvist av kommunen eller NAV. Da betaler de for vurderingen. Fylkeskommunen kan også ta seg betalt for vurderingen. Voksne uten rett til videregående opplæring og ungdom, kan likevel få tilbud om opplæring dersom det er kapasitet. Dersom du er over 25 år og ikke har formelt opptaksgrunnlag fra før, for eksempel generell studiekompetanse, kan realkompetansevurdering gi opptak til høgskoler og universitet. Hvert enkelt lærested har egne regler for hva som kvalifiserer som realkompetanse til deres studier. Flere stedet å få råd og veiledning. Ser ut til at første steg på veien er realkompetansevurdering, som nevnt i forrige innlegg.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #4 Skrevet 1. juni 2017 Ja, det vil jeg tro. Søsteren min gjorde det. Anonymkode: e185d...167
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #5 Skrevet 1. juni 2017 Du kan søke om realkompetansevurdering av lærestedet du søker opptak til. Det er i allefall viktig å ha studiekompetansefagene norsk og matematikk, mulig også engelsk? Dette må du høre med universitetet/høgskolen om. Så kan du evt. melde deg opp som privatist i de fagene du mangler? Anonymkode: 700d2...f07
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #6 Skrevet 1. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan søke om realkompetansevurdering av lærestedet du søker opptak til. Det er i allefall viktig å ha studiekompetansefagene norsk og matematikk, mulig også engelsk? Dette må du høre med universitetet/høgskolen om. Så kan du evt. melde deg opp som privatist i de fagene du mangler? Anonymkode: 700d2...f07 Naturfag er også egentlig viktig. Tror ikke jeg hadde tatt den grunnleggende anatomien så lett hvis jeg ikke hadde hatt generell studiekompetanse, for anatomi er jo det man begynner rett på med. Anonymkode: 03e24...2b2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #7 Skrevet 1. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det vil jeg tro. Søsteren min gjorde det. Anonymkode: e185d...167 Nå ble jeg litt mer optimist her. Hvilken yrkesbakgrunn har henne og hvilken skole studerte hun på?:) Anonymkode: db384...a98
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #8 Skrevet 1. juni 2017 Jeg kom inn på vernepleie med realkompetanse. Er også hudpleier fsktisk. men hadde jobbet med utviklingshemmede i ca 7 år da jeg kom inn. Anonymkode: e6c52...d42
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #9 Skrevet 1. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kom inn på vernepleie med realkompetanse. Er også hudpleier fsktisk. men hadde jobbet med utviklingshemmede i ca 7 år da jeg kom inn. Anonymkode: e6c52...d42 Jeg håper jo st utdanningen som helsesekretær kam gi meg en fordel. Ikke veldig fristende å begynne med generell studiekompetanse nå, veldig demotiverende å tenke på. Er/var du fornøyd med studiet? Hva jobber du med nå om du er ferdig utdannet? Anonymkode: db384...a98
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #10 Skrevet 1. juni 2017 Jeg begynte å ta opp fag, men det var vanskelig uten undervisning. Gav litt opp. Men søkte realkompetanse noen år senere og kom inn i 2015 😃 Kom ikke inn første gang jeg søkte, i 2011. Studiet er spennende! Men litt misfornøyd med foreleserne og at vi er så mange. Blir for upersonlig syns jeg. Har jobb å komme tilbake til, i avlastning/bolig for barn med funksjonsnedsettelser. Stortrives der!! 😃😃 Anonymkode: e6c52...d42
Virilja Skrevet 1. juni 2017 #11 Skrevet 1. juni 2017 Jeg er ikke sikker på dette altså, men venninnen min som er nyutdannet helsesekretær, sa at man kan komme inn på realkompetanse som helsefagarbeider, men ikke helsesekretær. Men at det også er "rett rundt hjørnet"
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #12 Skrevet 1. juni 2017 Det er en ny ordning nå der barn- og ungdomsarbeider og helsefagarbeider kan ta sykepleie/vernepleie/bvpedagog med et ekstra sommerkurs bare Google det. Ta det jeg sier litt med en klype salt. Husker ikke nøyaktig. Anonymkode: e6c52...d42
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #13 Skrevet 1. juni 2017 https://sykepleien.no/2017/01/starter-sykepleierutdanning-helsefagarbeidere Anonymkode: e6c52...d42
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #14 Skrevet 1. juni 2017 Jeg er helsesekretær og kom inn på sykepleien med realkompetanse i 2015. Anonymkode: ba3e4...00e
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #15 Skrevet 1. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er helsesekretær og kom inn på sykepleien med realkompetanse i 2015. Anonymkode: ba3e4...00e Hvem skole? Hvordan foregikk vurderingen? Kontaktet du skolen direkte? Anonymkode: db384...a98
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #16 Skrevet 1. juni 2017 Du søker på vanlig måte, men krysser av for at du vil søke med realkompetanse. Man må skrive et motivasjonsbrev, pluss legge ved arbeidsattester og vitnemål. Jeg hadde ikke kontakt med skolen i forkant. Anonymkode: ba3e4...00e
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #17 Skrevet 1. juni 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du søker på vanlig måte, men krysser av for at du vil søke med realkompetanse. Man må skrive et motivasjonsbrev, pluss legge ved arbeidsattester og vitnemål. Jeg hadde ikke kontakt med skolen i forkant. Anonymkode: ba3e4...00e Ok. Jeg ønsker å søke på Kjeller:) Er ikke tilfeldigvis der du studerer? Noen som hr hørt noe om høyskolen i Kongsvinger? Anonymkode: db384...a98
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #18 Skrevet 2. juni 2017 Jeg studerer på kjeller, fin skole. Kom som sagt inn på vernepleie med realkompetanse. Husk å krysse av for tidlig opptak, hvis du er i full jobb. Jeg fikk svar ca 15 mai pga det! Anonymkode: e6c52...d42
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #19 Skrevet 2. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg studerer på kjeller, fin skole. Kom som sagt inn på vernepleie med realkompetanse. Husk å krysse av for tidlig opptak, hvis du er i full jobb. Jeg fikk svar ca 15 mai pga det! Anonymkode: e6c52...d42 Ok, takk for svar:) Kan hende jeg søker vernepleie da jeg også har vurdert det. Anonymkode: db384...a98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå