AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #1 Skrevet 1. juni 2017 Jeg prøver å gå opp minst 5 kilo siden jeg har ingen former og til og med xs i stramme bukser er for stort. Har prøvd å spise ofte og å ta masse olje, majones og smør på maten min der det passer å bruke det. Jeg trodde jeg hadde gått opp i vekt men har gått ned 2 kilo, så nå begynner jeg å bli lei. Jeg blir veldig fort mett og viss jeg prøver å få i meg mer så brekker jeg meg. Derfor må jeg finne noe som heller har mye kalorier i seg enn å spise større porsjoner. Jeg vet at 1 spiseskje rapsolje har 120 kalorier i seg men er det noe som smaker litt bedre som inneholder like mye, eller mer kalorier enn det? Anonymkode: 2d7b4...9cc 1
Gjest Anthrax Skrevet 1. juni 2017 #2 Skrevet 1. juni 2017 Nøtter! Peanøtter er ca 600kcal per 100g, peanøttsmør likeså.
Pås Skrevet 1. juni 2017 #3 Skrevet 1. juni 2017 Akkurat nå, Anthrax skrev: Nøtter! Peanøtter er ca 600kcal per 100g, peanøttsmør likeså. Ja, det vet jeg alt om...
Gjest Anthrax Skrevet 1. juni 2017 #4 Skrevet 1. juni 2017 Akkurat nå, Pås skrev: Ja, det vet jeg alt om... Hæ?
Pås Skrevet 1. juni 2017 #5 Skrevet 1. juni 2017 Akkurat nå, Anthrax skrev: Hæ? Ha ha, jeg mente bare at jeg er så glad i peanøtter, men at det er fryktelig mye kalorier i det! Beklager hvis det ble en avsporing! 4
Gjest Anthrax Skrevet 1. juni 2017 #6 Skrevet 1. juni 2017 Akkurat nå, Pås skrev: Ha ha, jeg mente bare at jeg er så glad i peanøtter, men at det er fryktelig mye kalorier i det! Beklager hvis det ble en avsporing! Haha, skjønte ingenting jeg. Ja, peanøtter er farlig gode.. og farlig kaloririke!
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #7 Skrevet 1. juni 2017 Fyrstekake En slik firkantet kake i form (Rema 1000 har brukt å ha den), inneholder 1600 kcal. Avocado har ganske mye kcal, og det samme med bananer, mandler alt av nøtter. Anonymkode: 3b1ff...47b 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #8 Skrevet 1. juni 2017 Spis iskrem og sjokolade. En stor sjokoladeplate inneholder litt over 1000 kcal. Jeg var sterkt undervektig fra jeg var liten jentunge til jeg var rundt 40 år. Fra jeg var 18 til jeg var 40 veide jeg ca 42 kg. Det er omtrent 10 kg for lite i forhold til høyden min. Når jeg ser bilder av meg selv i ettertid, ser jeg ut som et vandrende skjelett. Jeg bestemte meg for å sette meg selv på fetekur, og mitt valg av kcal var iskrem. Spiste iskrem hver dag, noen ganger en hel litersboks med is. Elsker iskrem så det var lett. Spiste det ganske lenge. Men etterhvert ble magen min kranglete av alle disse melkeproduktene, og jeg fikk løs mage og diare hver gang jeg spiste is. Jeg måtte derfor bytte fra iskrem til sjokolade. Da jeg rundet 40, begynte vekten å stabilisere seg og øke av seg selv, antageligvis pga hormoner og stoffskifteendring. Så sluttet jeg å røyke da jeg var 43, og fra da av så rullet kiloene bare på av seg selv. I dag er jeg normalvektig. Kanskje til og med 2-3 kg for mye rundt livet :-) Uvant for en som hele sitt voksne liv ikke spiste et light-produkt fordi jeg ville ha mest mulig kcal i meg i alt jeg spiste. Spiste smør på brødskiva, drakk helmelk pga fett inholdet osv. Anonymkode: f4fd4...06a 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #9 Skrevet 1. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Avocado har ganske mye kcal, og det samme med bananer, mandler alt av nøtter. Anonymkode: 3b1ff...47b banan har kun 83kcal/100g så er ik mye i det hele tatt Anonymkode: 164a7...31f 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #10 Skrevet 1. juni 2017 1 ss meierismør eller olivenolje = 100kcal Jeg tar alltid 3-4 ss smør i sauser, og krydrer sausen litt ekstra så man ikke kjenner smørsmaken. Da er det 400kcal ekstra bare fra sausen pr måltid! 1/2 vaffel uten noe på = 100kcal Ta smør, krem og sukker på! 6 pepperkaker = 100kcal Disse kan du også dynke i krem 4 rosiner = 100kcal Spis som snacks, bruk i frokostblanding eller salater og gryter 1 stor banan = 100 kcal Spis i helhet eller del opp i skiver til brødskiva eller terninger i frokostblanding og salater 1,5 skive loff = 100kcal Bruk alltid meierismør, og pålegg som salami, bacon, og fetende ting 1,1 dl brunsaus = 100kcal 1/2 medisterkake = 100kcal 60g kalkun = 100kcal Det beste du kan gjøre er å spise kjøttmåltider med ris og pasta med fløtesauser! Tilsett alltid meierismør og fløte i saus og vekta vil skyte opp Til og med de posesausene på butikken man skal blande med vann, bruk heller 2/3 fløte og 1/3 vann! Drikk masse melk og juice aldri vann. Andre ting som tipses om som gull for vektøkning er quinoafrø, peanøttsmør, avocado, nøtter, egg (putt i supper, sauser, på brødet osv), kokosmelk, brie ost (ost kan du også smelte inn i sauser og supper man kjenner ikke smaken), fet fisk, tortilla lefse (til taco, som pizzabunn, som tynn brødskive wrap, salat wrap, vaffel), mango, popcorn, nugatti(mmm jeg spiser nesten en halv boks med skje som snop jeg og har en kremtopp flaske ved siden av jeg sprayer i munnen for å veksle på smaken), fløteis - gjerne med krem på og knust sjokoladebiter så blir det 300! Steke poteter i olje i stedet for å koke Spise mindre fiber for man er lenger mett på fiberrik mat og du skal være mest mulig sulten Du kan også kjøpe næringsdrikke på apoteket. De er litt dyre men med 300 kcal i en liten flaske på fem svelg er det verdt det! Du høres veldig undervektig ut om xs er for stort, har du sjekket BMIen din? Søk på bmikalkulator og se forhold til vekt og høyde hva din normalvekt bør være på. Er du mer enn 10 kg under din BMI gå til legen å forklar problemet. Det finnes medisiner som øker apetitten. Anonymkode: 641f3...6fc 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #11 Skrevet 1. juni 2017 Kanskje jeg skal kjøpe inn litt nøtter, har ikke tenkt over at det var mye kalorier i. Men det er så mye salt i de fleste, spesielt peanøtter uten skall. Anonymkode: 2d7b4...9cc
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #12 Skrevet 1. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1 ss meierismør eller olivenolje = 100kcal Jeg tar alltid 3-4 ss smør i sauser, og krydrer sausen litt ekstra så man ikke kjenner smørsmaken. Da er det 400kcal ekstra bare fra sausen pr måltid! 1/2 vaffel uten noe på = 100kcal Ta smør, krem og sukker på! 6 pepperkaker = 100kcal Disse kan du også dynke i krem 4 rosiner = 100kcal Spis som snacks, bruk i frokostblanding eller salater og gryter 1 stor banan = 100 kcal Spis i helhet eller del opp i skiver til brødskiva eller terninger i frokostblanding og salater 1,5 skive loff = 100kcal Bruk alltid meierismør, og pålegg som salami, bacon, og fetende ting 1,1 dl brunsaus = 100kcal 1/2 medisterkake = 100kcal 60g kalkun = 100kcal Det beste du kan gjøre er å spise kjøttmåltider med ris og pasta med fløtesauser! Tilsett alltid meierismør og fløte i saus og vekta vil skyte opp Til og med de posesausene på butikken man skal blande med vann, bruk heller 2/3 fløte og 1/3 vann! Drikk masse melk og juice aldri vann. Andre ting som tipses om som gull for vektøkning er quinoafrø, peanøttsmør, avocado, nøtter, egg (putt i supper, sauser, på brødet osv), kokosmelk, brie ost (ost kan du også smelte inn i sauser og supper man kjenner ikke smaken), fet fisk, tortilla lefse (til taco, som pizzabunn, som tynn brødskive wrap, salat wrap, vaffel), mango, popcorn, nugatti(mmm jeg spiser nesten en halv boks med skje som snop jeg og har en kremtopp flaske ved siden av jeg sprayer i munnen for å veksle på smaken), fløteis - gjerne med krem på og knust sjokoladebiter så blir det 300! Steke poteter i olje i stedet for å koke Spise mindre fiber for man er lenger mett på fiberrik mat og du skal være mest mulig sulten Du kan også kjøpe næringsdrikke på apoteket. De er litt dyre men med 300 kcal i en liten flaske på fem svelg er det verdt det! Du høres veldig undervektig ut om xs er for stort, har du sjekket BMIen din? Søk på bmikalkulator og se forhold til vekt og høyde hva din normalvekt bør være på. Er du mer enn 10 kg under din BMI gå til legen å forklar problemet. Det finnes medisiner som øker apetitten. Anonymkode: 641f3...6fc Er det 100 kalorier i 4 rosiner?? Jeg liker ikke rosiner men hadde klart å få det i meg om det er så mye kalorier i. Anonymkode: 2d7b4...9cc 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #13 Skrevet 1. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det 100 kalorier i 4 rosiner?? Jeg liker ikke rosiner men hadde klart å få det i meg om det er så mye kalorier i. Anonymkode: 2d7b4...9cc Hahaha..nei Anonymkode: c988e...660 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #14 Skrevet 1. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje jeg skal kjøpe inn litt nøtter, har ikke tenkt over at det var mye kalorier i. Men det er så mye salt i de fleste, spesielt peanøtter uten skall. Anonymkode: 2d7b4...9cc Finnes usaltede nøtter Anonymkode: 076b6...a7a 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #15 Skrevet 1. juni 2017 Eller sjokonøtter og yoghurtnøtter i løsvekt!! Anonymkode: 15e39...c6a
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #16 Skrevet 1. juni 2017 Hvis du spiser mindre enn dette til vanlig anbefaler jeg deg å følge en kostliste som ligner på dette: Kl 08: 2 skiver med smør og pålegg og 1 glass juice eller melk (ikke velg kalorifattige pålegg) eller en porsjon havregrøt med kanel og sukker Kl 10: 100 g yoghurt med 1 ts linfrø eller solsikkefrø Kl 11:30: 2 brødskiver med smør og pålegg Kl 14: 1 skive med smør og pålegg Kl 16:30: en hel porsjon middag Kl 18: 100 gram nøtter og en frukt Kl 20: 2 brødskiver med smør og variert pålegg og 1 glass juice eller melk Vei deg hver uke og for hver uke du går opp mindre enn 400 gram øker du kostlisten Anonymkode: 076b6...a7a 1
fitlife Skrevet 1. juni 2017 #17 Skrevet 1. juni 2017 Ser nøtter er nevnt mange ganger, men nøtter!!!! Mye energi, mesteparten sunt fett. Jeg ser for meg at et sunt, aprtittelig og næringsrikt måltid kan være smoothie! Bruk de forskjellige bærene og fruktene du liker, og bruk helmelk eller juice som væske. Bruk nøtter, tørket bær, rosiner eller kokosflak som topping! Hvis det viktigste er kcal og ikke næringsstoffer, kan du jo lage milkshake om du blir lei av å spise is. Ellers inneholder pasta myyyyeeeee energi. Det er mitt "go to" måltid om jeg skal ha en såkalt "refeed" dag. Legg til kjøttdeig og pastasaus så har du et komplett måltid med proteiner, karbohydrater og fett. Ellers ville jeg gått for fettkilder, fordi fett inneholder mer energi enn protein og karbohydrater. Det finnes fett i mye bearbeidet mat, feks mesteparten fra McDonalds. 2
Anjah Skrevet 1. juni 2017 #18 Skrevet 1. juni 2017 Jeg bare tenkte på en ting. Du skrev at du hadde gått ned ytterligere 2 kg, selv etter du hadde begynt å bruke mer smør, olje og majones. Hvordan står det til med karbohydratinntaket ditt? Kanskje du er en av de som har veldig høy forbrenning, og lett kommer i ketose? I såfall ville jeg anbefalt deg å oppjustere karbohydratinntaket og få i deg mer stivelse. Kos deg med pasta og ris, rotgrønsaker, gjærbakst osv 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #19 Skrevet 2. juni 2017 Jeg synes du skal være forsiktig med sukker og salt. Du skal opp i vekt, men du skal holde deg der også og for mye sukker og salt er ikke bra for deg. Ellers har du fått mange gode forslag. Anonymkode: 958a3...e8b 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #20 Skrevet 2. juni 2017 På 1.6.2017 den 15.58, AnonymBruker skrev: Er det 100 kalorier i 4 rosiner?? Jeg liker ikke rosiner men hadde klart å få det i meg om det er så mye kalorier i. Anonymkode: 2d7b4...9cc På 1.6.2017 den 15.59, AnonymBruker skrev: Hahaha..nei Anonymkode: c988e...660 Hei! Meg som skrev! Nå var jeg forberedt på å klaske beviset i bordet, for dette leste jeg på en profesjonell vektside. Men jeg fant igjen linken nå, og det er 4 ss det stod, ikke 4 stk!http://www.vg.no/forbruker/helse/vektklubb-no/laer-deg-aa-kjenne-igjen-100-kalorier/a/10011845/ Hahaha, huff og jeg som har tvunget i meg 8 rosiner hver kveld og trodd det har hjulpet på vektøkningen! Men sånn sett, så er det vel ca 4-5 rosiner i 1 spiseskje, så 20 rosiner da = 100kcal da ca, heller ikke så værst. Er jo en neve bare. Hjelper godt det om man knasker (ugh og venner seg til smaken) eller blander i frokostblandingen eller gryteretter Anonymkode: 641f3...6fc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå