Gå til innhold

"Det kledde deg så mye bedre!" Det er så jævla overfaldisk!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om noen forandrer totalt hårfarge, frisyre, stil eller hva det måtte være, så hører jeg jo hele tiden folk komme med denne kommentaren. Noen kledde ikke engang sin nye stil, syntes det ikke selv heller. Men folk skal alltid skryte av hvor fin den nye stilen er. Jeg føler det bare er høffelighetsfraser. F.eks med meg selv, jeg mislikte så det nye håret mitt for noen år siden, mamma og mine nærmeste tør si hva de mener. De vr ærlige på at min forrige frisyre passet meg bedre. Men alle kolleger, de som er litt mer på avstand igjen " herregud dette var fint!" "Så fiin". Men nien kan jeg bare høre ikke mener det. Hvorfor er folk slik? Det er bare fordi det er nytt. Det er som med gaver. Man synes gaven er intressant med en gang, mens den blir like uintressant og kanskje til og med mindre intressant enn noen du hadde fra før. 

Anonymkode: 534e1...fd0

Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Det hadde helt sikkert blitt feil om de sa at du virkelig ikke var fin og kledde deg også. Høflighet kalles det,og folk prøver å være hyggelige og positive. Men du all del,kall det gjerne overfladisk! ... Tror det er ganske vanlig at de nære er mer ærlige. Skjønner ikke hva du ikke forstår egentlig.

Skrevet

Alle har ikke samme smak som deg. Kanskje de faktisk syntes den forrige frisyren din var fæl og likte den nye.

• Liker 4
Skrevet

Synes det er bra at folk får skryt for endringer på hår/klær

AnonymBruker
Skrevet

Man merker jo fort om komplimentet er ekte eller ikke, er min erfaring.

Men , JA, kjipt med uærlige folk.

Anonymkode: 8108c...5b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk blir lært opp til at de burde kommentere utseende til kvinner, og at de alltid burde forsøke finne noe pent å si om dem

Anonymkode: 8b45e...4b2

Gjest Margit Spat
Skrevet

Altså: man må jo ikke ta absolutt ALT i verste mening absolutt HELE tiden. Denne problemstillingen synes jeg blir direkte søkt! Tenk heller på det slik: man gir komplimenter fordi man synes det er fortjent. Og de som IKKE synes at den nye sveisen (eller buksa) er fin, de holder trolig bare kjeft.

Det ville jo vært mye verre om de hadde kommentert ting som «Du kledde den gamle sveisen MYE bedre. Dessuten ser rumpa di for stor ut i den nye buksa. Du kler bedre å bruke skjørt.» Folk som ufiltrert sier akkurat det de mener om absolutt alt hele tiden, får gjerne diagnoser knyttet til seg ;) 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man merker jo fort om komplimentet er ekte eller ikke, er min erfaring.

Men , JA, kjipt med uærlige folk.

Anonymkode: 8108c...5b5

Ja, jeg har merket det. Særlig om de ikke sier det med engasjement i tonen og ikke ser på deg når de sier det en gang. Det var en gang jeg ble klippet mer enn jeg skulle og var så vond etterpå. Likte ikke håret mitt i det hele tatt. Fikk likevel høre at det var fin lengde på det... eh, nei. Mamma sabat jeg kler lebgre bedre og at dette ikke var det heldigste.

Anonymkode: 534e1...fd0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet sammen med en som ikke var sånn. Hun sa rett ut til kollegaene at den skjorta der var ikke noe fin. Ruter er så stygt. Du har slitt hår osv osv. 

Man blir ikke akkurat gode venner med sånne folk. Så da er det bedre om de sier at skjorta var fin eller at du har fin sveis selv om det er overfladisk. 

Du kan jo prøve selv, se hvor mange venner du får.
Hun som var sånn hos oss skøv hvertfall alle bort, og folk unngikk henne.

Anonymkode: 9412d...cbc

Gjest Margit Spat
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet sammen med en som ikke var sånn. Hun sa rett ut til kollegaene at den skjorta der var ikke noe fin. Ruter er så stygt. Du har slitt hår osv osv. 

Man blir ikke akkurat gode venner med sånne folk. Så da er det bedre om de sier at skjorta var fin eller at du har fin sveis selv om det er overfladisk. 

Du kan jo prøve selv, se hvor mange venner du får.
Hun som var sånn hos oss skøv hvertfall alle bort, og folk unngikk henne.

Jeg hadde også en sånn kollega. Han kunne si ting til andre som: «Hva skal du med nytt kamera? Du er jo ikke noe flink til å ta bilder, engang.» Min kollega er diagnostisert med asperger, og jeg har alltid tenkt at de som er så til de grader ufiltrerte, og ikke forstår eller bryr seg om sosiale koder, og tar absolutt alt helt bokstavelig, som regel har (eller skulle hatt) en diagnose. 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Margit Spat skrev:

Jeg hadde også en sånn kollega. Han kunne si ting til andre som: «Hva skal du med nytt kamera? Du er jo ikke noe flink til å ta bilder, engang.» Min kollega er diagnostisert med asperger, og jeg har alltid tenkt at de som er så til de grader ufiltrerte, og ikke forstår eller bryr seg om sosiale koder, og tar absolutt alt helt bokstavelig, som regel har (eller skulle hatt) en diagnose. 

Det var en tanke flere av oss på jobben hadde.. at hun nok kanskje burde vært på en utredning. Ikke bare pga dette, men andre ting også. 

Gjest C.Tramell
Skrevet

For et problem. Jeg for min del er takknemlig for at de jeg omgås er høflige og omtenksomme nok til å ikke si det hvis de synes den nye frisyren min er ukledelig eller gaven jeg har kjøpt er uinteressant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...