AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #1 Skrevet 1. juni 2017 Har ennå ikke lånt 5 ganger brutto inntekt - men er ikke langt unna. Så fremt en tjener sikkert og bra og er en god betaler - kan en da få låne inntil 5 ganger brutto årsinntekt? Ser at det kommer flere utgifter jeg kunne tenke meg lån til og vet jo at jeg kan betjene det - men så mye som 5 ganger inntekten, er det vanlig? Anonymkode: 8314a...b8b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #2 Skrevet 1. juni 2017 Ja, det er vanlig. Mener du at du skal refinansiere boliglånet opp til 85% for å bruke pengene på annet forbruk? Anonymkode: 7263e...ba3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #3 Skrevet 1. juni 2017 Bankene har strammet drastisk inn, så det er adskillig vanskeligere å få 5x egen inntekt nå enn tidligere. Og hvorfor du skulle ønske noe sånt kan jeg ikke begripe. Det skal være temmelig desperat situasjon for at jeg skulle tatt opp så høyt lån. Plutselig hopper renten, og så sitter du der med skjegget i postkassen. Anonymkode: 2f45c...dfc 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #4 Skrevet 1. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Bankene har strammet drastisk inn, så det er adskillig vanskeligere å få 5x egen inntekt nå enn tidligere. Og hvorfor du skulle ønske noe sånt kan jeg ikke begripe. Det skal være temmelig desperat situasjon for at jeg skulle tatt opp så høyt lån. Plutselig hopper renten, og så sitter du der med skjegget i postkassen. Anonymkode: 2f45c...dfc Er ikke nødvendigvis umulig å betjene lån på rentehopp, selv om man er høyt belånt. Kommer an på inntekten, og hvor mye som er betalt. Personlig måtte jeg låne max, men har også en inntekt som gjør at jeg kan tåle rentehopp på 6-7 prosent, fra dagens rente. Problemet var at jeg ikke hadde spart et øre. Anonymkode: 785c1...58a
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #5 Skrevet 2. juni 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke nødvendigvis umulig å betjene lån på rentehopp, selv om man er høyt belånt. Kommer an på inntekten, og hvor mye som er betalt. Personlig måtte jeg låne max, men har også en inntekt som gjør at jeg kan tåle rentehopp på 6-7 prosent, fra dagens rente. Problemet var at jeg ikke hadde spart et øre. Anonymkode: 785c1...58a Høyt lån er ikke noe problem så lenge man har tilsvarende høy inntekt. Men ts spesifiserer 5 x INNTEKT. Altså er det likegyldig hvor høy inntekten er, lånet er 5 ganger mer enn hun tjener åkke som. Og det er å ha veldig høyt lån i forhold til inntekt. Selv om nå inntekten er flere millioner, eller hjelpepleierlønn. Anonymkode: 2f45c...dfc
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #6 Skrevet 2. juni 2017 Skal godt gjøres å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo uten å måtte låne 5x inntekt. Vi har over det i lån, men er ikke bekymret. Anonymkode: e4258...4f2 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #7 Skrevet 2. juni 2017 Hørtes helt utrolig ut. Vi fikk bare 1.5x selv om vi tjener bra... kunne godt tenkt meg 5x, da kunne vi bodd sykkel/gang distanse fra jobb. Anonymkode: b04ad...c88 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #8 Skrevet 3. juni 2017 Vi har 3x inntekt og hadde aldri orket å betjene et lån på 5x inntekt. Det er faktisk ganske mye! Tenker at vi har lyst til å leve litt også Anonymkode: 4d5be...299
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #9 Skrevet 3. juni 2017 5x, nei det ville jeg absolutt ikke hatt. Fordi om banken og regler kanskje er tilrettelagt for at det kan være mulig, så er det ikke dermed sagt at man bør. Norges er et av de land som har høyest gjeldsgrad blant sin befolkning, og det er ikke bra i det hele tatt. Anonymkode: 8886c...d46
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #10 Skrevet 3. juni 2017 5x??? Trodde 3x inntenk har vært maks i flere år nå.. Men, det har kanskje endret seg nå med høyere krav til egenkapital? 5x inntekt høres jo helt horribelt ut ... Anonymkode: d70d4...6f5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #11 Skrevet 3. juni 2017 Når jeg leser slike tråder er jeg lykkelig over å bo et sted med mer levelige boligpriser... Men altså: 5 ganger inntekt er vel den totale lånebelastningen man kan ha, inkludert studielån, billån, forbrukslån og andre lån. Hadde jeg måttet, så hadde jeg jo tatt opp så høyt lån, men personlig ville jeg ikke følt meg mer bekvem med en total lånebelastning på mer enn 2-3 x inntekt. Anonymkode: e1c8f...2ad
melly666 Skrevet 3. juni 2017 #12 Skrevet 3. juni 2017 Vi fikk låne 5× da vi nylig fikk finansieringsbevis på boliglån. Selv med høy rente (som den var for ti år siden) sitter vi da igjen med minst 17 000 i mnd, etter at boliglånet er betalt. Men nå er vi unge førstegangskjøpere, som nettopp er kommet i gang med vår karriere. Med andre ord en gruppe som banken er villig til å strekke seg litt ekstra for. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #13 Skrevet 4. juni 2017 På 1.6.2017 den 7.57, AnonymBruker skrev: Bankene har strammet drastisk inn, så det er adskillig vanskeligere å få 5x egen inntekt nå enn tidligere. Og hvorfor du skulle ønske noe sånt kan jeg ikke begripe. Det skal være temmelig desperat situasjon for at jeg skulle tatt opp så høyt lån. Plutselig hopper renten, og så sitter du der med skjegget i postkassen. Anonymkode: 2f45c...dfc Eksempel: Jenny tjener kr 600.000,- og hun låner totalt kr 300.000.000,- Hennes enebolig er verdt kr 5.000.000,- på markedet, sa eiendomsmeglerne. Er dette vanlig? Anonymkode: 8314a...b8b
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #14 Skrevet 4. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Eksempel: Jenny tjener kr 600.000,- og hun låner totalt kr 300.000.000,- Hennes enebolig er verdt kr 5.000.000,- på markedet, sa eiendomsmeglerne. Er dette vanlig? Anonymkode: 8314a...b8b 3.000.000,- skulle det stå. Anonymkode: 8314a...b8b
asterix Skrevet 4. juni 2017 #15 Skrevet 4. juni 2017 På 2.6.2017 den 8.52, AnonymBruker skrev: Høyt lån er ikke noe problem så lenge man har tilsvarende høy inntekt. Men ts spesifiserer 5 x INNTEKT. Altså er det likegyldig hvor høy inntekten er, lånet er 5 ganger mer enn hun tjener åkke som. Og det er å ha veldig høyt lån i forhold til inntekt. Selv om nå inntekten er flere millioner, eller hjelpepleierlønn. Anonymkode: 2f45c...dfc Det er veldig stor forskjell på å låne 5 ganger inntekt om man har lav inntekt i forhold til høy. Om man har lav inntekt må man bruke det meste av inntekten til å overleve rett og slett, altså til helt nødvendige utgifter. Har man derimot høy inntekt behøver man i utgangspunktet ikke bruke mer på å overleve enn den med lav inntekt og man har mye man kan bruke fritt på f.eks å betale ned på lån. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå