Gå til innhold

Skal flytte til trondheim, hvordan skaffe økonomi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Skal flytte til og bo der med noen kompiser. Leia er ikke noe dyr, men jeg er usikker på hvordan jeg får kjøpt inn mat osv. Tips? Søke jobb, eller finnes det andre alternativer?

Anonymkode: a4097...9f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal flytte til Trondheim med noen kompiser bare for å gjøre det uten at du hverken skal studere eller jobbe?

Hva gjør du nå da? 

Anonymkode: 3aaf8...c1c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal flytte til Trondheim med noen kompiser bare for å gjøre det uten at du hverken skal studere eller jobbe?

Hva gjør du nå da? 

Anonymkode: 3aaf8...c1c

Skal studere neste år.

Men hva anbefaler du meg å gjøre?

AnonymBruker
Skrevet

.. få deg jobb?? Altså.. hva skal du ellers gjøre? Om du ikke studerer? Du må jo ha penger for å leve? Om du ikke får stipend/studielån, må du jobbe for pengene, som alle vi andre gjør. 

Anonymkode: f5bf5...615

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.. få deg jobb?? Altså.. hva skal du ellers gjøre? Om du ikke studerer? Du må jo ha penger for å leve? Om du ikke får stipend/studielån, må du jobbe for pengene, som alle vi andre gjør. 

Får jeg jobb med engang da? Om jeg stikker dit 1.juli, så bør jeg helst ha skaffa jobb før 10.juli..

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Får jeg jobb med engang da? Om jeg stikker dit 1.juli, så bør jeg helst ha skaffa jobb før 10.juli..

Nei, men du burde søke på jobb så fort du har satt deg til rette, gjerne før du flytter dersom noe spennende søkes ut. Har du spart opp en buffer du kan leve av inntil du får jobb? 

Anonymkode: fd058...e2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det får du nok ikke, nei, men du burde jo tenkt på dette litt før? Hvordan får du penger til livets opphold i dag, da? Bor du hjemme? Om du ikke har penger til å flytte ut, så må du jo bare fortsette å bo hjemme og håpe du får lov til det. 

Du kan selvsagt ikke flytte uten at du har penger til å forsørge deg selv!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

om du ikke klarer tenke selv at du faktisk må jobbe for å ha råd til mat og leie, så minker nok sjansene for jobb. De fleste vil ha oppegående personer... 
100% stillinger kan ha flere hundre søkere, det er også rift om deltidsjobbene da dette er en studieby. 

Anonymkode: ae899...a80

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men du burde søke på jobb så fort du har satt deg til rette, gjerne før du flytter dersom noe spennende søkes ut. Har du spart opp en buffer du kan leve av inntil du får jobb? 

Altså jeg har råd til å betale leie første mnd. Og til litt mat, men det er det. Har rundt 10.000kr

AnonymBruker
Skrevet

om du ikke klarer tenke selv at du faktisk må jobbe for å ha råd til mat og leie, så minker nok sjansene for jobb. De fleste vil ha oppegående personer... 
100% stillinger kan ha flere hundre søkere, det er også rift om deltidsjobbene da dette er en studieby. 

Anonymkode: ae899...a80

Joda men tr.heim er en ganske stor by da, så sjansene er større enn i andre små byer.

Burde jeg søke deltid eller heltid forresten?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså jeg har råd til å betale leie første mnd. Og til litt mat, men det er det. Har rundt 10.000kr

Har du mulighet til å få sommerjobb til du flytter? 10 000 i buffer høres litt lite ut i tilfelle du sliter med å få deg jobb. Har du noen kontakter i Trondheim som kan hjelpe deg med jobb, har du erfaring fra arbeidsmarkedet? 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis det er så at du skal studere fra høsten av, så kan du iallfall spe på inntekten din med studielån fra høsten av. Men det er veldig magert og vanskelig å leve på kun studielån alene, så en deltidsjobb ved siden av studiene er det du trenger. Har du søkt om studielån før, eller er det første gangen?

Som nevnt ovenfor her, er jo Trondheim en studentby, det er tusenvis av studenter der som er på jakt etter nøyaktig det samme som deg; en deltidsjobb for å få noe å leve av ved siden av studiene. Så forbered deg på at det kan bli tøft og vanskelig å få seg noe sånt.

Broren min var arbeidsledig en periode. Han sa at det var kjempelett å få deltidsjobb på sykehjem (for eldre) som mann, fordi de sa at de gjerne ville ha sterke karer som kunne løfte og ta i et tak i jobbene der. Så dette er kanskje noe du kunne prøve, selv om det ikke er ditt drømmeyrke...?

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nav vel? Hva har man velferdstaten til?

Bruk dem og utnytt det snille systemet vi har i Norge

Anonymkode: 4e734...b84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du mulighet til å få sommerjobb til du flytter? 10 000 i buffer høres litt lite ut i tilfelle du sliter med å få deg jobb. Har du noen kontakter i Trondheim som kan hjelpe deg med jobb, har du erfaring fra arbeidsmarkedet? 

10.000 er da endel. Leia er rundt 4k. Maten bruker jeg maks 1k pr mnd, skal dele mat med de andre. Men ja, jeg skal spørre de jeg flytter inn med om de har noe jobb. Har ikke noe særlig erfaring nei.

Men altså, si jeg søker på 20 jobber, at jeg blir tatt ut til intervju til en av dem, må da være mulig?

AnonymBruker
Skrevet

Nav vel? Hva har man velferdstaten til?

Bruk dem og utnytt det snille systemet vi har i Norge

Anonymkode: 4e734...b84

Jeg går ikke på nav og er generelt kritisk til mye av det jeg ser i nyhetene, men så lett er det altså ikke å få støtte 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du søker på absolutt alle jobber du kan tenke deg at du har kompetanse til. Her kan du ikke være "sær" på type jobb. 

Du må begynne å jobbe så fort som mulig, søk på jobber allerede nå og skriv i søknaden når du flytter oppover. 

Anonymkode: e9331...28e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Million skrev:

Hvis det er så at du skal studere fra høsten av, så kan du iallfall spe på inntekten din med studielån fra høsten av. Men det er veldig magert og vanskelig å leve på kun studielån alene, så en deltidsjobb ved siden av studiene er det du trenger. Har du søkt om studielån før, eller er det første gangen?

Som nevnt ovenfor her, er jo Trondheim en studentby, det er tusenvis av studenter der som er på jakt etter nøyaktig det samme som deg; en deltidsjobb for å få noe å leve av ved siden av studiene. Så forbered deg på at det kan bli tøft og vanskelig å få seg noe sånt.

Broren min var arbeidsledig en periode. Han sa at det var kjempelett å få deltidsjobb på sykehjem (for eldre) som mann, fordi de sa at de gjerne ville ha sterke karer som kunne løfte og ta i et tak i jobbene der. Så dette er kanskje noe du kunne prøve, selv om det ikke er ditt drømmeyrke...?

Skal studere høsten 2018, neste år.

Ja eldrehjem hadde funka bra det! Men hvordan får jeg søkt der da haha? Er ikke sånn at de har lagt ut annonser på finn eller nav.

Skrevet

4k. Maten bruker jeg maks 1k pr mnd, skal dele mat med de andre.

Tror du seriøst at du vil klare deg med tusen kroner i måneden på mat....? Har du noengang bodd for deg selv eller forsørget deg selv tidligere? Det virker ikke sånn.

Tusen kr i mnd er altfor lite på lang sikt.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

10.000 er da endel. Leia er rundt 4k. Maten bruker jeg maks 1k pr mnd, skal dele mat med de andre. Men ja, jeg skal spørre de jeg flytter inn med om de har noe jobb. Har ikke noe særlig erfaring nei.

Men altså, si jeg søker på 20 jobber, at jeg blir tatt ut til intervju til en av dem, må da være mulig?

Du søker på alt! Ikke bare et visst antall. Altså...

AnonymBruker
Skrevet

Send åpne søknader til bedrifter. Har du aldri jobbet? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...