Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Mistet bank kortet mitt igår, dette var jeg ikke en gang klar over da ei jente ringte meg og sa hun hadde funnet kortet mitt. Jeg hadde mistet det da jeg handlet for ca en time siden. 

Sa selvfølgelig tusen takk til denne jenta da jeg hentet det, men da jeg fortalte mannen min dette så lurte han på hva jeg hadde gitt i finnerlønn. Han syntes det var hårreisende da jeg sa jeg ikke hadde gitt noe! 

Må man virkelig gi finnerlønn? Er ikke det at man gjør noe bra lønn nok i seg selv? 

Anonymkode: 0f185...25a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man mister kontanter er det vel vanlig å gi 10% i finnerlønn. Vet ikke om jeg ville kommet på å gi finnerlønn for et bankkort, for alt de vet kan du ha minussaldo på kortet🙊

Så lenge du hentet kortet og jenta ikke måtte kjøre til deg/ta bussen og styre på for å få levert det til deg er det kanskje innafor å ikke gi finnerlønn.

Anonymkode: 59de2...1f3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke forventet finnerlønn hvis jeg fant noens telefon/lommebok/bankkort. Ville bare vært glade på deres vegne, å håpet at noen ville hjelpe meg en annen gang 😊

Anonymkode: d06d2...354

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man har normalt ikke krav på finnerlønn for gjenstander som er funnet på tog, trikk, buss, butikk, arbeidsplass, forsamlingslokale, kino, konsertsal, skole e.l. Den som finner noe slike steder plikter å levere det til personalet som skal ta vare på det. Hvis eieren ikke har meldt seg og hentet tingen innen rimelig tid, skal hittegodset leveres videre til politiet.

Anonymkode: db357...be8

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Mistet bank kortet mitt igår, dette var jeg ikke en gang klar over da ei jente ringte meg og sa hun hadde funnet kortet mitt. Jeg hadde mistet det da jeg handlet for ca en time siden. 

Sa selvfølgelig tusen takk til denne jenta da jeg hentet det, men da jeg fortalte mannen min dette så lurte han på hva jeg hadde gitt i finnerlønn. Han syntes det var hårreisende da jeg sa jeg ikke hadde gitt noe! 

Må man virkelig gi finnerlønn? Er ikke det at man gjør noe bra lønn nok i seg selv? 

Ja ville gitt en 50 lapp hvertfall. Hun tok jo faktisk vare på noe som er viktig og ditt som du mistet! Tenk om det havnet i id tyvers hender for eksempel? 

Anonymkode: e9225...ecc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man har normalt ikke krav på finnerlønn for gjenstander som er funnet på tog, trikk, buss, butikk, arbeidsplass, forsamlingslokale, kino, konsertsal, skole e.l. Den som finner noe slike steder plikter å levere det til personalet som skal ta vare på det. Hvis eieren ikke har meldt seg og hentet tingen innen rimelig tid, skal hittegodset leveres videre til politiet.

https://snl.no/finnerlønn Glemte link.

Skrevet

Hvis en finner noe til en verdi over 200 kr (hvis ikke beløpet har blitt hevet) så har finneren krav på 10 %. Hvordan det er med verdipapirer som bankkort og pass vet jeg ikke. 

Ville vel selv gitt finneren noe.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Husker at jeg fant en lommebok en gang og leverte den til eieren. Da jeg stod på døra så fikk jeg nærmest kjeft fordi jeg ikke hadde levert den til personalet (jeg fant den på trikken...), og hun hadde ringt og ringt uten at de hadde funnet lommeboken hennes. Noen mennesker altså :frkk:

Anonymkode: 0960c...8a4

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, emilie123 skrev:

Hvis en finner noe til en verdi over 200 kr (hvis ikke beløpet har blitt hevet) så har finneren krav på 10 %. Hvordan det er med verdipapirer som bankkort og pass vet jeg ikke. 

Ville vel selv gitt finneren noe.

Finneren av min veske var visst klar over dette. Vedkommende forsynte seg nemlig av alle kontantene mine før han/hun la veska i postkassa mi. Fy faen for en idiot. Først stjeler de alt som er av sedler og mynt i lommeboka mi og for å lette på samvittigheta leverer de veska i postkassa mi

Anonymkode: 3f7d4...543

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker at jeg fant en lommebok en gang og leverte den til eieren. Da jeg stod på døra så fikk jeg nærmest kjeft fordi jeg ikke hadde levert den til personalet (jeg fant den på trikken...), og hun hadde ringt og ringt uten at de hadde funnet lommeboken hennes. Noen mennesker altså :frkk:

Haha, omtrent samme som svogeren min det. Husker ikke om det var mobil eller lommebok han fant, men han brukte hvertfall mye tid og energi på å få tak i eieren og gi beskjed. Fikk til slutt kontakt med han og de avtalte møtested. Svogeren min sa at når eieren dukket opp hadde han bare sagt takk og gått sin vei:tongue:

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Finneren av min veske var visst klar over dette. Vedkommende forsynte seg nemlig av alle kontantene mine før han/hun la veska i postkassa mi. Fy faen for en idiot. Først stjeler de alt som er av sedler og mynt i lommeboka mi og for å lette på samvittigheta leverer de veska i postkassa mi

De har nok funnet vesken ribbet for penger.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er vel klar over at den som stjal pengene, sannsynligvis slengte fra seg veska etterpå, slik at den ble funnet av en ny person... som i sin tur leverte vesken tilbake til eier? Tviler på at det er den som tok pengene som gadd det. Den ble nok levert av en annen.

Anonymkode: 88156...250

Gjest Springfjær
Skrevet

Visste ikke at det var vanlig med finnerlønn på bankkort? 

Fikk finnerlønn når jeg fant en lommebok en gang (hele 300 kr) fordi han hadde ting av større verdi i den lommeboka, så såppas skulle jeg ha 😅

Skrevet

Personlig hadde jeg nok gitt en liten finnerlønn (rundt 200kr), men jeg hadde ikke tenkt over det engang om jeg ikke hadde fått det selv om jeg hadde funnet noe.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har funnet både vesker og lommebøker. De har blitt innlevert til politiet eller levert til rettmessige eier, men aldri har noen tatt seg bry med å gi finnerlønn eller takke. 

Litt dårlig gjort? Ja, jeg synes det. 

Anonymkode: 66cc7...79f

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om finnerlønn. Gir ikke, forventer ikke.

En gang fant jeg og noen andre 1000 kr, leverte til politiet. Tipper de fikk seg et par, tre stk fine flasker vin ;)

Skrevet

Er det virkelig slik at man skal ha betalt for hver eneste anstrengelse man gjør for andre? Jeg ble oppdratt til at slike ting er en selvfølge, og at jeg ikke må ta betalt for å være et anstendig menneske. Jeg er enig i at det stiller seg annerledes hvis vedkommende kjører langt eller noe, men en enkel telefon eller sms om at "hei, jeg har funnet noe som tilhører deg" syns jeg virkelig ikke det er naturlig å knytte finnerlønn til.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde ikke falt meg inn verke å gi eller ta imot finnerlønn. Med mindre jeg hadde hatt et voldsomt kav med å få gitt eiendelen tilbake til dens rettmessige eier, men da hadde jeg ikke forventet annet enn kompensasjon for egne utlegg. 

Jeg hadde takket nei og blitt flau om noen tilbød meg finnerlønn for noe sånt som ts beskriver. Det er normal folkeskikk og hjelpsomhet. Man skal da ikke tjene penger på sånt. 

Anonymkode: 9fd80...e48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, 365vinter skrev:

Er det virkelig slik at man skal ha betalt for hver eneste anstrengelse man gjør for andre? Jeg ble oppdratt til at slike ting er en selvfølge, og at jeg ikke må ta betalt for å være et anstendig menneske. Jeg er enig i at det stiller seg annerledes hvis vedkommende kjører langt eller noe, men en enkel telefon eller sms om at "hei, jeg har funnet noe som tilhører deg" syns jeg virkelig ikke det er naturlig å knytte finnerlønn til.

Samme her, men eieren av lommeboka/bankkortet/pengene skal være takknemlig selv om det er en selvfølge å gi eiendelen tilbake til eieren. 
Finnerlønn er en bonus og kan utbetales i form at 200 kr, 20 kr, eller en nybakt bolle. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg syns ikke man må gi finnerlønn, men det er jo en fin måte å si takk på. Mistet selv bankkortet mitt i går, men finneren (tyven) prøvde å kjøpe noe for 1200 kr med kortet mitt...Det er jo sjeldent man finner et bankkort, så syns det er en selvfølge å levere kortet iallfall. Enten til banken, politiet eller eieren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...