Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn på 10 som har en diagnose. Hun har selektiv mutisme, en form for sosial angst som gjør at hun kun snakker med nær familie og andre hun kjenner godt men ikke med andre. Det er angst, hun vil men det låser seg helt for henne. Nå skal vi (etter en pause) i gang med en ny runde møter som involverer skole, helsesøster, ppt og bup. Problemet er at jeg jobber 100% og det gjør faren også. Jeg husker styret med arbeidsgiveren min forrige gang jeg var borte mye pga dette. Helst skulle jeg likt å jobbe redusert og hatt mer tid til barna og hatt møtene når jeg hadde fri, men det har vi rett og slett ikke økonomi til. 

Noen som vet om jeg har rett på noe når jeg har et barn med en diagnose? Har hørt om både velferdsstønad og hjelpestønad, men vet ikke om jeg har rett på dette? 

Det blir fort 2-3 timer vekke fra jobb annenhver uke. I tillegg kommer jeg noen dager for sent fordi jeg sliter med å få jenta på skolen. Hun liker seg ikke på skolen (forståelig nok når hun er utenfor sosialt) og enkelte dager vil hun ikke stå opp/kle på seg og bare gråter. Ja, jeg har en forpliktelse overfor jobben, men familien og barna mine vil alltid komme i første rekke og jeg kan ikke bare gå fra et barn som er helt fra seg heller. Jeg kan selvfølgelig jobbe inn igjen tiden jeg er vekke fra jobb, men det er ikke alltid like lett når man har andre barn man også må ta hensyn til. Jeg er allerede ute av huset fra 7-17 pga pendling og levering/henting av barn. Til høsten er det ikke sfo og da må hun gå på skolen selv (vi andre drar fra huset i 7-tiden, hun må gå rundt 8). Jeg er veldig spent på om det går. Hva skjer om hun vegrer seg og ikke går til skolen, hva gjør jeg da?

Noen som har vært i lignende situasjon? Hva gjorde dere? 

Anonymkode: bad16...d72

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke om dere har noen rettigheter, det må du nesten forhøre deg på Nav om.

Ellers må det bli at dere senker kravene sånn at dere kan klare dere økonomisk ved at du jobber redusert i en periode. Man MÅ ikke ha alt for å klare seg, og hvis familien betyr alt, så bør man klare å senke kravene i en periode. 

Anonymkode: 46836...80a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kontaktet nav, og hørt hva som fantes av tilbud i din kommune. 

Jeg slet med selektiv mutisme og sosial angst selv i stort sett hele barndommen, og føler virkelig med både deg og datteren din. 

Anonymkode: dec8a...0a4

Skrevet

Jeg vet at ved noen diagnoser kan foreldre ha rett på 20 dager sykt barn hver (altså dobbelte av hva som er normale på 10 dager hver?). Kan du prøve å søke på det? Er for at foreldre skal kunne være med barna i behandling å sånn. 

Skrevet
På 1.6.2017 den 12.56, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg ikke om dere har noen rettigheter, det må du nesten forhøre deg på Nav om.

Ellers må det bli at dere senker kravene sånn at dere kan klare dere økonomisk ved at du jobber redusert i en periode. Man MÅ ikke ha alt for å klare seg, og hvis familien betyr alt, så bør man klare å senke kravene i en periode. 

Jeg skjønner hva du mener, men vi er ikke en familie som sløser og bruker masse penger. Saken er den at omtrent hele lønna til mannen min går vekk i lån (bolig, bil, studielån). Så må vi i tillegg betale strøm, forsikringer, kommunale avgifter osv som alle andre. Vi sløser ikke. Vi bor på 120 kvm og vi er 6 stk, de yngste barna arver etter de eldste og de får kun nye ting til bursdag og jul. Sommerferiene gjøres billig og vi voksne kjøper heller ikke ting med mindre det er veldig nødvendig (f eks går jeg maks til frisøren en gang hver 18 mnd). Jeg føler ikke vi sløser i det hele tatt, det eneste vi kanskje kunne spart på er mat. Men så kan jeg heller ikke kutte 5000 i matbudsjettet i måneden for at jeg skal jobbe 80%. Så mye slingringsmonn i matbudsjettet har vi nok ikke desverre. Det er en god tanke, men jeg tror desverre ikke vi har så mye å gå på økonomisk..

ts

AnonymBruker
Skrevet
På 2.6.2017 den 14.41, hopeful skrev:

Jeg vet at ved noen diagnoser kan foreldre ha rett på 20 dager sykt barn hver (altså dobbelte av hva som er normale på 10 dager hver?). Kan du prøve å søke på det? Er for at foreldre skal kunne være med barna i behandling å sånn. 

Skal sjekke opp dette

ts

Anonymkode: bad16...d72

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Bollevolla skrev:

Jeg skjønner hva du mener, men vi er ikke en familie som sløser og bruker masse penger. Saken er den at omtrent hele lønna til mannen min går vekk i lån (bolig, bil, studielån). Så må vi i tillegg betale strøm, forsikringer, kommunale avgifter osv som alle andre. Vi sløser ikke. Vi bor på 120 kvm og vi er 6 stk, de yngste barna arver etter de eldste og de får kun nye ting til bursdag og jul. Sommerferiene gjøres billig og vi voksne kjøper heller ikke ting med mindre det er veldig nødvendig (f eks går jeg maks til frisøren en gang hver 18 mnd). Jeg føler ikke vi sløser i det hele tatt, det eneste vi kanskje kunne spart på er mat. Men så kan jeg heller ikke kutte 5000 i matbudsjettet i måneden for at jeg skal jobbe 80%. Så mye slingringsmonn i matbudsjettet har vi nok ikke desverre. Det er en god tanke, men jeg tror desverre ikke vi har så mye å gå på økonomisk..

ts

Skjønner at det da ikke er så mye igjen å gå på. Hva med å søke Nav om ekstra omsorgsdager? Min datter har en kronisk sykdom, og jeg fikk innvilget ekstra omsorgsdager fram til hun var 18. Når hun eller skolen ringte meg så visste både arbeidsgiver og kolleger at jeg måtte dra fra jobb, og ingen sa noe på det. Nå ble det ikke behov for så mange dager som jeg fikk, og så lenge jeg ikke utnyttet de dagene var det ingen sure miner når jeg først brukte av de dagene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...