AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #1 Skrevet 1. juni 2017 Jeg er voksen i bor alene. Jeg sliter med dårlig matlyst, og har rett og slett ikke lyst på mat. Men mat må man ha. Er jeg hos foreldrene mine spiser jeg litt, men da får jeg jo middag servert. Hos meg selv må jeg lage middag selv, og når jeg i utgangspunktet ikke har lyst på mat, så ender jeg opp med å ikke lage mat. Bare spise et knekkebrød eller noe. Men dette går jo ikke i lengden. Er det flere som har det sånn? Har dere forslag til middag som er enkel å lage, med få ingredienser? Noe som er lett å spise for en med dårlig matlyst Anonymkode: c14d0...aa7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #2 Skrevet 1. juni 2017 Har det likt. Tenker ikke så mye over det, man må jo ikke spise middag hver dag. Bare få i deg litt frukt og grønt utenom knekkebrødet. Anonymkode: ba5df...556 1
stan Skrevet 1. juni 2017 #3 Skrevet 1. juni 2017 Når jeg bodde alene bestemte jeg meg tidlig å være nøye med å lage skikkelig middag flere ganger i uka. Det var jo ikke bestandig jeg hadde så stor matlyst, men mens jeg lagde maten kom ofte appetitten. Jeg brukte ofte mye lengre tid på å lage maten enn å spise den Dagen etter ble det da ofte rester til middag. 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #4 Skrevet 1. juni 2017 Har perioder med dårlig matlyst. Spiser potetgull og annen junk til matlysten kommer tilbake Anonymkode: 2d156...2b0 1
Pringle Skrevet 1. juni 2017 #5 Skrevet 1. juni 2017 (endret) Jeg hadde det sånn før, men jeg hadde også mange rare forestillinger om hva jeg burde og ikke burde spise, og hva man fortjener som enslig. Veldig mye ordnet seg da jeg utfordret de tankene. Dårlig matlyst henger sammen med dårlig kosthold. Når du spiser kjip mat, får du ikke lyst på mat. Når du bare ser for deg kjip mat, får du ikke lyst til å lage mat. Når du spiser dårlig, får du ikke mye overskudd til å lage mat. Når du ikke er vant til å lage mat, kan det føles uoverkommelig. Det hele blir en ond sirkel. Så du må ta samlet tak i hvis du vil endre på det. Og du må gjøre det selv. Når du lager mat selv, kan du spise akkurat hva du har lyst på. Så tenk over hva du har lyst på. Prøv å huske hva du pleier å like. Bla gjennom noen kokebøker eller søk på nettet hvis du trenger påminnelse. Les restaurantmenyer. Det trenger ikke være så komplisert. En middag kan du feks lage av et kjøttstykke, litt ris og frosne erter. Gryteretter er også i utgangspunktet ukompliserte. Du kan bruke oppskrifter, enten følge dem helt, eller bare bruke dem som inspirasjon. Ingen ingredienser er obligatoriske. Mange prosedyrer kan forenkles. Matlaging er en kunst, men ikke noen heksekunst. Kanskje er det aller mest et håndverk. Endret 1. juni 2017 av Pringle hm... heksekunst, ikke helsekunst... 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #6 Skrevet 1. juni 2017 1 minutt siden, Pringle skrev: Jeg hadde det sånn før, men jeg hadde også mange rare forestillinger om hva jeg burde og ikke burde spise, og hva man fortjener som enslig. Veldig mye ordnet seg da jeg utfordret de tankene. Kommer nok an på personen. For meg handler det bare om at jeg i perioder enten er kvalm eller stresset og da mister jeg matlysten. Siden jeg ellers er normalvektig, så spiser jeg junk til jeg får tilbake matlysten. Når den kommer tilbake foretrekker jeg automatisk å spise mer næringsrik mat og synes det smaker bedre. Spiser bra til vanlig og er normalvektig Anonymkode: 2d156...2b0
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #7 Skrevet 1. juni 2017 1. Lag enkle retter og dobbelt opp, tar ikke l her tid, men da har du for to dager eller så, kanskje mer om du fryser det, og slipper lage middag så ofte. Etterhvert har du kanskje litt i frysen du bare kan ta opp. 2.Går fint å droppe noen dager, få i deg da nok fra annet i tillegg til knekkebrød , fra frukt , avokado , nøtter etc. 3. Ha middagsavtaler en gang i uken eller mer om du vil. Avtal å lage middag sammen med familie/ venner hjemme hos noen. Eller ut å spise. 4. Bestill matkasse med enkle retter eller helt ferdige om det finnes . Eller bestill mat på døren iblant. Anonymkode: 4ee0d...f71 3
Gjest Emera Skrevet 1. juni 2017 #8 Skrevet 1. juni 2017 7 timer siden, Pringle skrev: Jeg hadde det sånn før, men jeg hadde også mange rare forestillinger om hva jeg burde og ikke burde spise, og hva man fortjener som enslig. Veldig mye ordnet seg da jeg utfordret de tankene. Dårlig matlyst henger sammen med dårlig kosthold. Når du spiser kjip mat, får du ikke lyst på mat. Når du bare ser for deg kjip mat, får du ikke lyst til å lage mat. Når du spiser dårlig, får du ikke mye overskudd til å lage mat. Når du ikke er vant til å lage mat, kan det føles uoverkommelig. Det hele blir en ond sirkel. Så du må ta samlet tak i hvis du vil endre på det. Og du må gjøre det selv. Når du lager mat selv, kan du spise akkurat hva du har lyst på. Så tenk over hva du har lyst på. Prøv å huske hva du pleier å like. Bla gjennom noen kokebøker eller søk på nettet hvis du trenger påminnelse. Les restaurantmenyer. Det trenger ikke være så komplisert. En middag kan du feks lage av et kjøttstykke, litt ris og frosne erter. Gryteretter er også i utgangspunktet ukompliserte. Du kan bruke oppskrifter, enten følge dem helt, eller bare bruke dem som inspirasjon. Ingen ingredienser er obligatoriske. Mange prosedyrer kan forenkles. Matlaging er en kunst, men ikke noen helsekunst. Kanskje er det aller mest et håndverk. Det var da svært så bastant. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i dette. Dårlig matlyst er noe jeg selv tidvis sliter med, men det har absolutt ingenting med dårlig kosthold eller hva jeg fortjener å gjøre. Jeg har flere års utdannelse innen kosthold og helse, og jeg har (nå voksne) barn og har dermed laget mye mat gjennom årene. Det siste avsnittet ditt er jeg imidlertid mye enig i. Man må jo selv bare ta tak og begynne. Gjerne med noe enkelt. Og man trenger ikke lage middag hver eneste dag.
Pringle Skrevet 1. juni 2017 #9 Skrevet 1. juni 2017 (endret) 1 time siden, Emera skrev: Det var da svært så bastant. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i dette. Dårlig matlyst er noe jeg selv tidvis sliter med, men det har absolutt ingenting med dårlig kosthold eller hva jeg fortjener å gjøre. Jeg har flere års utdannelse innen kosthold og helse, og jeg har (nå voksne) barn og har dermed laget mye mat gjennom årene. Det siste avsnittet ditt er jeg imidlertid mye enig i. Man må jo selv bare ta tak og begynne. Gjerne med noe enkelt. Og man trenger ikke lage middag hver eneste dag. Hver enkelt må jo ta til seg det som gjelder en selv. Jeg kom med noen generelle betraktninger, og noen egne erfaringer. Takk forresten for at du brukte ordet "bastant". Det er dét jeg har vært på jakt etter for å beskrive Helsedirektoratets kostholdsanbefalinger - hovedkilden for mine rare oppfatninger og gjennomgripende matangst. Ingen åpninger for individuelle tolkninger der. Endret 1. juni 2017 av Pringle 2
Drakan Skrevet 1. juni 2017 #10 Skrevet 1. juni 2017 (endret) Går av og til igjennom sulte episoder når jeg sliter. Skal faktisk tvangsfore meg selv akkurat nå... ._. Endret 1. juni 2017 av Drakan
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #11 Skrevet 1. juni 2017 Foreslå at dine foreldre foreslå at dere lager mat sammen. Noe du har lyst på, som kan lages i større porsjon, som du så tar med hjem og fryser. Linsegryte, Tikka Masala med kylling, pizza, tomat-saus for pasta, supper, andre gryter. Et eller annet du kan ta opp ved en senere anledning, slenge oppi en gryte på lav varme og vente i 20-30 min med å forsyne deg av. Poenget er når du faktisk føler for å lage mat, lag mat for mange, og spar. Kutt opp grønnsaker en dag du får det over deg. Putt det i kjøleskapet, så kan du kjøpe skinke på boks, eller noe annet og blande med allerede kuttet opp grønnsaker du har stående i kjøleskapet. Lagre grønnsakene i en lukket beholder med et fuktet tørkepapir oppå. Anonymkode: 09c3a...16d 2
happiest Skrevet 1. juni 2017 #12 Skrevet 1. juni 2017 Før jeg ble sammen med min kjæreste så følte jeg det litt som deg. Liker bedre å spise med andre og lage mat til flere, ikke bare meg selv. Men jeg brukte å gjøre det enkelt. Kjøpte godt pålegg (laks, egg, reker, roastbiff) og rundstykker. Ikke akkurat middag, men det er bedre enn knekkebrød med skinke. Ellers lagde jeg ting som ikke krever for mye eller lagde flere porsjoner og frøs inn. Feks lapskaus, stekt ris (med amerikansk grønnsaksblanding og kjøtt/reker), ferdige fiskegratenger, omelett, spagetti med saus. Kjøpte en del halvfabrikat også, men la til litt ekstra, Feks bacon i blomkålsuppe og pølse/kjøtt i grønnsakssuppe osv. 2
Gjest Emera Skrevet 1. juni 2017 #13 Skrevet 1. juni 2017 1 time siden, Pringle skrev: Hver enkelt må jo ta til seg det som gjelder en selv. Jeg kom med noen generelle betraktninger, og noen egne erfaringer. Takk forresten for at du brukte ordet "bastant". Det er dét jeg har vært på jakt etter for å beskrive Helsedirektoratets kostholdsanbefalinger - hovedkilden for mine rare oppfatninger og gjennomgripende matangst. Ingen åpninger for individuelle tolkninger der. Å, vi er der, ja... Det er mulig jeg misforstod deg, i så fall beklager jeg det. Men jeg sliter ennå med å se at det du skrev kan oppfatttes generelt. Ingen kostholdsråd gir etter min mening "åpninger for individuelle tolkninger." Hvis det er noe som er bastant over hele linja så er det kostholdsanbefalinger. Det er noe nesten sekterisk over dem alle. Og mange av dem er styrt av penger, intet annet. Men dette var ikke trådens tema, så jeg skal ikke avspore mer.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #14 Skrevet 1. juni 2017 Jeg er generelt flink til å lage middag hver dag, men selv jeg kan ha slike dager som deg. Da sverger jeg til retter jeg har fryst og bare kan varme opp. Eller så lager jeg noe enkel ovnsbakt mat som lager seg selv. Anonymkode: 10c83...8d4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #15 Skrevet 4. juni 2017 På 1.6.2017 den 9.25, AnonymBruker skrev: Jeg er voksen i bor alene. Jeg sliter med dårlig matlyst, og har rett og slett ikke lyst på mat. Men mat må man ha. Er jeg hos foreldrene mine spiser jeg litt, men da får jeg jo middag servert. Hos meg selv må jeg lage middag selv, og når jeg i utgangspunktet ikke har lyst på mat, så ender jeg opp med å ikke lage mat. Bare spise et knekkebrød eller noe. Men dette går jo ikke i lengden. Er det flere som har det sånn? Har dere forslag til middag som er enkel å lage, med få ingredienser? Noe som er lett å spise for en med dårlig matlyst Anonymkode: c14d0...aa7 Spørsmålet er jo også hvorfor du har dårlig matlyst? Dersom du har dette pga sykdom/stress/e.l så er det jo først og fremst her du må ta tak - straks grunnen til den manglende matlysten er fjernet så ordner resten seg selv. Det jeg gjør når jeg har dårlig matlyst er å gjøre det enkelt for meg selv. Hva glir ned lett? Nøtter? Joghurt? Grøt? Brød? Knekkebrød? Pasta? Alle enkle å gripe til og OK på både kaloriinnhold og næring. Så da kjøper jeg inn dette og har det klart. Så kjøper jeg inn frukt og grønt og heller enn å stappe det inn i kjøleskapet så vasker jeg det og kapper det jeg kan spise de neste 2-3 dagene. Så funker det å legge lista lav (1 knekkebrød er helt OK) og heller spise flere ganger. Og fordi spising alene når en ikke har lyst på mat er kjedelig så spiser jeg til en lydbok eller YouTube. For meg funker det å se på folk som spiser. Du kan jo teste det ut. Sånn ellers så lager jeg heller 1 stor porsjon og spiser det mange dager enn å lage mat hver dag. Men jeg liker middag bedre enn skive - om du liker skive bedre enn middag så er det ikke noe galt ernæringsmessig i å spise skive. Bare ha grønnsaker på/til. Anonymkode: 1b174...d15
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #16 Skrevet 4. juni 2017 Man må ikke spise varm middag hver dag. Middag kan like gjerne være en digg baguette eller en god salat, for å nevne to av de mange alternativene. Anonymkode: 5f164...1d4
melly666 Skrevet 4. juni 2017 #17 Skrevet 4. juni 2017 Det jeg liker å lage når jeg har lav matlyst, men ikke ønsker å spise potetgull&sjokolade, er wok. Strimlet kjøtt, de grønnsakene du liker, og eventuelt en saus til. Kan varieres i vanskelighetsgrad basert på dagsformen, og så får man iallefall en del av næringsstoffene man trenger.
Rødtoppen Skrevet 6. juni 2017 #18 Skrevet 6. juni 2017 Eit tips som har funka for meg er å lage middagar som kan frysast i porsjoner - lett å hente frå frysen dagen før og varme opp Middager som lager seg sjølv er og gull verdt, ting som berre er til å hive i omnen/gryta. Dei fleste kjøtt kan steikast i omnen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå