Gå til innhold

Erstatning av benk på badet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal nå flytte ut av en leilighet jeg har leid i halvannet år. På badet har det vært en benkeplate/hylle i tre, den virker litt hjemmesnekret uten at jeg er sikker. Ved første øyekast kan det se ut som at treverket er behandlet, men når man tar på det så kjennes det ikke ut som at det er behandlet (godt nok), og jeg ser at treverket suger inn vann som havner på benken.

Benken er ikke i umiddelbar nærhet til vasken, men det er ikke til å unngå at det kommer noe vannsprut på den, da tørker jeg det opp. Likevel har jer vært litt uforsiktig, og det har kommet vann på plata som jeg ikke har tørket opp, og som har blitt liggende. Den har nå fått skader av dette.

Utleier mener at jeg skal betale en sum tilsvarende en ny benk/hylle fra butikk (og da selvsagt vil de ha en skikkelig benk som faktisk tåler å være på et bad). Er det riktig at jeg skal betale prisen for en ny benk, og ikke den faktiske verdien til benken som står på badet (verdien den hadde før jeg flyttet inn og skadet den)? Det er jo ikke min feil at de har satt inn en benk der som ikke tåler vann?

Anonymkode: 0e976...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mener du at huseier skal kjøpe en gammel, brukt benk fordi du har vært mindre nøye med vanbsøl, eller at du bare skal erstatte 50 % av innkjøpsprisen? Slik fungerer det nemlig ikke i Husleieloven. Skader du noe, nnår du bor til leie så må du pent erstatte innkjp av ny, tilsvarende, uskadet vare. 

Men, huseier kan ikke gjøre en vesentlig oppgradering av standard og hevde at dette er nødvendig og greit fordi leieboeren betaler. Standarden (og dermed prisen) på ny vare må være tilnærmet lik den skadede delen som skiftes ut. ,en finner han bedre kvalitet på salg/tilbud og til tilsvarende pris som den som er i eiendommen, så er dette greit. 

Anonymkode: 8d545...60a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener ikke at utleier skal kjøpe en gammel, brukt benk. Jeg mener at jeg vil erstatte det benken var verdt før jeg flyttet inn. Den er sannsynligvis ikke verdt så mye, ettersom det nettopp er en gammel, godt brukt og ubehandlet benk/hylle. Han som eier leiligheten vil derimot ha en benk som har langt høyere verdi enn dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke at utleier skal kjøpe en gammel, brukt benk. Jeg mener at jeg vil erstatte det benken var verdt før jeg flyttet inn. Den er sannsynligvis ikke verdt så mye, ettersom det nettopp er en gammel, godt brukt og ubehandlet benk/hylle. Han som eier leiligheten vil derimot ha en benk som har langt høyere verdi enn dette

Loven fungerer ikke slik, så hva du mener er irrelevant her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må erstatte det som du har ødelagt med en ny vare, ja. 

Anonymkode: ed372...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Loven fungerer ikke slik, så hva du mener er irrelevant her. 

Hvordan loven fungerer tror jeg neppe du skal redegjøre for. Det vil bære galt av sted.

TS: 

Problemstillingen reiser noen spørsmål. 

1. Er skaden på benken av en karakter som tilsier at det er snakk om vanlig bruksslitasje?

2. I tilfellet skaden ikke skyldes slitasje, og du skulle være erstatningspliktig, vil det bli et spørsmål om utleier må ta på seg deler av skylden på grunn av plasseringen. Det er lite aktsomt av utleieren å plassere en trebenk på badet og samtidig forvente at den ikke påvirkes av vann.

3. I tilfellet hvor du må erstatte benken, skal erstatningen utmåles etter benkens verdi minus standardoppgradering. Utleier har altså ikke krav på å sitte igjen med mer-verdi. Han skal i tilfellet ha erstattet tapet, ikke tjene på det. Dette er vanlige prinsipper for utmåling av erstatning i norsk rett.

Jeg vil råde deg til å ta disse punktene opp med utleier. Argumenter først for punkt 1, kommer du ingen vei, argumenter for punkt 2 og deretter punkt 3. 

Ønsker du ikke å argumentere overfor utleier om annet enn punkt 1, så kan du nekte erstatningsansvar og la utleier ta saken for husleietvistutvalget. Der vil saken avgjøres etter kontraktens bestemmelser om vedlikehold. Sier kontrakten ingenting spesifikt om benken, så er det husleieloven og objektive standarder som vil avgjøre saken. Og etter mitt syn har du en god sak.

Anonymkode: e6250...8f0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må erstatte det som du har ødelagt med en ny vare, ja. 

Anonymkode: ed372...b80

Nei det må hun ikke. 

Erstatningsregler i norsk rett handler om erstatning for økonomiske tap. Det vil si at erstatning alltid skal utmåles i kroner og øre. Ikke i fysisk gjenstand. Dermed er erstatningsutmålingen heller ikke begrenset at tingens fysiske beskaffenhet, men heller utmåles etter rettslige regler og prinsipper.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det må hun ikke. 

Erstatningsregler i norsk rett handler om erstatning for økonomiske tap. Det vil si at erstatning alltid skal utmåles i kroner og øre. Ikke i fysisk gjenstand. Dermed er erstatningsutmålingen heller ikke begrenset at tingens fysiske beskaffenhet, men heller utmåles etter rettslige regler og prinsipper.

Hjelpes, her har vi en som leker advokat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Lurer litt på hva summen utleier krever er,og hva du mener du bør betale?

Tror jeg ville betalt det som jeg hadde skadet i leiligheten uten å diskutere,men det kommer jo litt an på om summen utleier krevde var helt horribel. Du skrev jo selv at det er på grunn av uforsiktige. Så da må det jo erstattes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leker?

Hyller deg, er jurist selv. 

Og stiller meg forsåvidt bak det opprinnelige svaret ditt :) 

TS: Du må erstatte med tilsvarende objekt. Huseier kan selvsagt ikke forvente at han nå skal få en benk i marmor, men han skal stilles som om skaden ikke hadde skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe sier meg at du er et veldig negativt menneske?

Hva får du egentlig ut av å rakke ned på andre menneskers kunnskap?

Anonymkode: 68c86...33f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...