AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #1 Skrevet 1. juni 2017 Hva er passelig tid å være på besøk på barsel? Sist hadde vi besøk hele tiden og syns det var grusomt. Da kom alle på rommet vårt. Denne gangen skal vi møtes ett annet sted så vi kan selv bestemme når nok er nok. Men hva er "bra nok"? Og hva med når vi kommer hjem de fleste ukene, hva er lenge nok? Er en god del som vil komme så orker ikke lenge. Forsøkte sist å si at vi var slitne men det ble så sure miner og " skal ikke vi som besteforeldre få lov til å se barnebarnet oftere", " stakkars lille som ikke får hilse på familien". Og da var de gjerne på besøk annen hver dag og også barsel. Endte med at de fikk komme når de ville for fikk så dårlig samvittighet. Så hva er bra nok med besøk hjemme? Anonymkode: 82134...71c
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #2 Skrevet 1. juni 2017 Det DERE orker. En liten visitt på en times tid om dere syns det er ok. Hvis folk blir fornærmet for at nybakte foreldre ikke orker masse besøk så tett på fødsel, så kan de ta seg en bolle! (Hjemme hos seg selv ) Dere kan jo si fra når dere snakker med folk i forveien for å avtale at det blir snakk om en kort visitt i starten. De fleste kjenner sin besøkelsestid, men ikke alle dessverre. Anonymkode: b98dd...b1e 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #3 Skrevet 1. juni 2017 Bra nok er det som er i orden for dere! Det er lov å sette foten ned og begrense besøkene til dere er klare for det. Annenhverdag med besøk hadde jeg klikket av iallfall! Det går kanskje an å prøve å få unnagjort flere besøk på barsel? Da slipper dere å være vertskap på en måte og kan styre tid og slikt mer selv? Vi hadde to besøk på barsel der vi møttes i en kantine, det ene besøket tok mannen seg av da jeg ikke orket å gå så langt rett etter ks. Det siste besøket var jeg med på og. Da vi kom hjem hadde folk respekt til å ikke renne ned dørene heldigvis, for vi (og spesielt jeg) hadde nok med oss selv. Første besøk kom en uke etter vi kom hjem fra barsel og det var et vennepar som hadde med seg middag til oss Håper det blir slik neste gang og (er gravid med nr 2). Anonymkode: 0d206...612
stan Skrevet 1. juni 2017 #4 Skrevet 1. juni 2017 Vi aksepterte kun korte besøk, 15 min, mens vi enda var på sykehuset. Bare de aller nærmeste familien (tre personer) fikk være lengre. Når vi var kommet hjem isolerte vi oss i fire uker. Det var veldig godt å bare kunne fokusere på oss selv og våre behov. Så hadde vi mye besøk til interessen var over. Det hjalp nok litt at alle besteforeldrene bodde i utlandet på den tiden.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #5 Skrevet 1. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er passelig tid å være på besøk på barsel? Sist hadde vi besøk hele tiden og syns det var grusomt. Da kom alle på rommet vårt. Denne gangen skal vi møtes ett annet sted så vi kan selv bestemme når nok er nok. Men hva er "bra nok"? Og hva med når vi kommer hjem de fleste ukene, hva er lenge nok? Er en god del som vil komme så orker ikke lenge. Forsøkte sist å si at vi var slitne men det ble så sure miner og " skal ikke vi som besteforeldre få lov til å se barnebarnet oftere", " stakkars lille som ikke får hilse på familien". Og da var de gjerne på besøk annen hver dag og også barsel. Endte med at de fikk komme når de ville for fikk så dårlig samvittighet. Så hva er bra nok med besøk hjemme? Anonymkode: 82134...71c Det har de resten av livet til. Gi faen. Dere sier når det er nok uten å ha dårlig samvittighet!! Anonymkode: 8abb2...16c 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #6 Skrevet 1. juni 2017 Ts Tusen takk! Det hjelper å høre at vi ikke er helt urimelige om vi følger det vi ønsker. Annenhver dag var forresten av flere. Vi hadde flere besøk hver dag og gjerne av flere samme dag. Siden det kom så mange på barsel og også flere ganger de samme, trodde vi vi skulle slippe unna da vi kom hjem. Men nei, det var besøk fra første dag. Og mas. Var så mye mas om besøk. Noen dukket bare opp, andre ringte og sendte meldinger flere ganger hver dag. Det ble jo til at vi ikke klarte slappe av da heller.. Har termin nå og må virkelig høre på det dere sier. Sist ble faktisk tiden ødelagt pga dette. Ammingen fikk jeg ikke til. Skal ikke bare skylde på besøk der, men det gjorde det på ingen måte lettere. Anonymkode: 82134...71c
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #7 Skrevet 1. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts Tusen takk! Det hjelper å høre at vi ikke er helt urimelige om vi følger det vi ønsker. Annenhver dag var forresten av flere. Vi hadde flere besøk hver dag og gjerne av flere samme dag. Siden det kom så mange på barsel og også flere ganger de samme, trodde vi vi skulle slippe unna da vi kom hjem. Men nei, det var besøk fra første dag. Og mas. Var så mye mas om besøk. Noen dukket bare opp, andre ringte og sendte meldinger flere ganger hver dag. Det ble jo til at vi ikke klarte slappe av da heller.. Har termin nå og må virkelig høre på det dere sier. Sist ble faktisk tiden ødelagt pga dette. Ammingen fikk jeg ikke til. Skal ikke bare skylde på besøk der, men det gjorde det på ingen måte lettere. Anonymkode: 82134...71c Det der er jo uholdbart! Dere bestemmer og det må dere bare gjøre klart og tydelig, så får de surmule så mye de vil med erfaringen fra forrige gang vet du hva du har i vente og kan gi beskjed før fødsel ang besøk. Anonymkode: 0d206...612
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #8 Skrevet 1. juni 2017 Det er dere som bestemmer. Regner med de fleste er utkjørte en god stund etter fødsel og hjemkomst og bare vil kose seg med ny baby. Det høres nesten ut som folk tror de har rett på babyen. Hvis de blir sure er ikke det deres problem, de får heller tåle å vente litt Har en venninne som fikk baby for en uke siden og de ville ikke ha besøk på sykehuset (mulig familien har vært der, er ikke sikker. Men skjønner det veldig godt.) Og de vil også ikke ha besøk av andre enn nærmeste familie nå i sommer, noe vi har respektert. Gleder meg til å møte babyen, men er ikke sånn at jeg MÅ renne ned leiligheten deres. Anonymkode: d6891...72b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #9 Skrevet 1. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er dere som bestemmer. Regner med de fleste er utkjørte en god stund etter fødsel og hjemkomst og bare vil kose seg med ny baby. Det høres nesten ut som folk tror de har rett på babyen. Hvis de blir sure er ikke det deres problem, de får heller tåle å vente litt Har en venninne som fikk baby for en uke siden og de ville ikke ha besøk på sykehuset (mulig familien har vært der, er ikke sikker. Men skjønner det veldig godt.) Og de vil også ikke ha besøk av andre enn nærmeste familie nå i sommer, noe vi har respektert. Gleder meg til å møte babyen, men er ikke sånn at jeg MÅ renne ned leiligheten deres. Anonymkode: d6891...72b Ts Det er jeg veldig enig i. De tror de har rett på babyen. Tror jeg er riktig bruk av ord! Det har vært sånn hele veien ned eldste også. De setter krav og vi har siste halvåret blitt flinkere til å sette grenser. Har rett og slett ikke orket mer og vi sliter med samvittigheten. Men når man har kanskje en dag i uka hvor det bare er vi. Mannen, barnet og meg. Så syns vi det er for slitsomt. Vi blir veldig tappet av det og det ødelegger faktisk hverdag, helg, og alle helligdager. For alle må jo være så og så mye med barnet hele tiden. Hvor de får disse grensene med at barnebarn osv skal sees så og så ofte det vet jeg ikke. Merker jeg blir veldig klar for å sette oss selv øverst når jeg leser svarene deres. Skjønner vi har lov. Og det verste som skjer er at de blir sure. Det blir de i grunn uansett. Aldri bra nok. Anonymkode: 82134...71c 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #10 Skrevet 1. juni 2017 Ts Sist gang så hadde vi en baby som sjelden sov lenge. Men det hendte han kunne sove helt opp til tre timer på dagen. Og siden vi hadde besøk såpass ofte så om de kom rett etter baby hadde sovnet. Så satt de og ventet i de tre timene og skulle da også være her en time eller to etterpå. For da var babyen våken. Der var så surt for da kunne vi egentlig sovet og slapper av vi foreldrene. Det fikk vi da selvsagt ikke mulighet til. Hva sier dere for å "kaste ut" folk? Anonymkode: 82134...71c
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #11 Skrevet 1. juni 2017 Nå vet jeg ikke hvor lenge det er siden du fødte forrige gang, men uansett blir det annerledes nå som dere har en storebror / -søster i hus. Dere må i større grad fortsette det normale livet, mht barnehage osv. Med nr to og tre valgte vi at pappaen ventet med å ta ut de to ukene fri til jeg og baby var hjemme fra sykehuset, han sov hjemme og fulgte og hentet i barnehage osv. Mine tips er at du sender alle sms-er videre til pappaen, som kan svare og fordele tidspunkt til besøk, inkludert henvendelser fra besteforeldre. For oss var det mye lettere at han var litt "overbeskyttende" og regulerte hyppighet og lengde på besøkene, enn at jeg skulle gjøre dette. Han kan svare "Hei - Eva er i lykkelig men altoppslukende ammetåke og har overlatt til meg å svare på hyggelige meldinger! Kom gjerne på barselbesøk på .." Å invitere så mange som mulig til en felles "visning" i kanitna / et fellesområde på barsel før dere reiser hjem er lurt. Da er dere der en time, før du og baby trekker dere tilbake, og mye er unnagjort. Han kan gjerne invitere de som vil komme til å "kom klokken 16 på lørdag og ta gjerne med pizza fra Peppes. Så går vi ut i parken og leker med storesøster / triller en tur med storebror etter en times tid, mens mor og baby blir igjen og hviler hjemme". Ofte er det bare en forventningsavklaring som skal til, hvis de som kommer ikke vet hva et barselbesøk er, og har satt av hele kvelden, så blir det dumt å kaste de ut med en gang. Hvis de vet at de skal innom tre kvarter, og kan gå ut og spise eller gå på kino etterpå, så er det mye greiere. Bruk besteforeldrene til å hente i barnehage osv. Det er storesøsknene som trenger oppmerksomheten! Anonymkode: 9af89...e1a 1
Simbyxor Skrevet 1. juni 2017 #12 Skrevet 1. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts Tusen takk! Det hjelper å høre at vi ikke er helt urimelige om vi følger det vi ønsker. Annenhver dag var forresten av flere. Vi hadde flere besøk hver dag og gjerne av flere samme dag. Siden det kom så mange på barsel og også flere ganger de samme, trodde vi vi skulle slippe unna da vi kom hjem. Men nei, det var besøk fra første dag. Og mas. Var så mye mas om besøk. Noen dukket bare opp, andre ringte og sendte meldinger flere ganger hver dag. Det ble jo til at vi ikke klarte slappe av da heller.. Har termin nå og må virkelig høre på det dere sier. Sist ble faktisk tiden ødelagt pga dette. Ammingen fikk jeg ikke til. Skal ikke bare skylde på besøk der, men det gjorde det på ingen måte lettere. Anonymkode: 82134...71c Sett ned foten. Hva kan du tenke deg er OK i forhold til besøk fra folk du kjenner? Si det til dem. Man er sliten nok som nybakte foreldre fra før av om man ikke i tillegg skal kjenne et press om å la alle få besøke når de vil. Nei, det går ikke.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #13 Skrevet 1. juni 2017 Hadde latt alle som ville/ nærmeste fått se / møte den nyfødte en gang. Siden gjort det klar, sagt ifra om , eller bare hvis noen spurte, at fra nå av , de neste par ukene (sett inn valgfri periode) så skal vi hvile og ha tid for oss selv en stund. Anonymkode: f7086...cf0
Vera Vinge Skrevet 1. juni 2017 #14 Skrevet 1. juni 2017 Det hørtes jo voldsomt intenst ut med så mye besøk i forrige barseltid, da. På sykehuset har vi hatt ett besøk av besteforeldrene og noen av barnas tanter og onkler. Det har vel vart en times tid i hallen i sykehusområdet, så vi har selv kunnet si at vi ville trekke oss tilbake når jeg merket at det holdt. Hjemme hadde vi noen besøk i starten, men ikke hver dag og ikke flere besøk om dagen. Nå har ikke de rundt oss noen problemer med å kjenne sin besøkelsestid heller, men det er jo veldig viktig at dere er tydelig hvis de rundt ikke forstår av seg selv. Si f.eks. at dere gjerne vil at besteforeldrene skal bli kjent med barnebarnet, men at du er sliten og har fått beskjed om å hvile mye. Si at de kan komme da og da, og at de kan bli så og så lenge. Hvis de bare sitter der og ikke vil dra, ville jeg etter hvert bare trukket meg tilbake til soverommet selv, med eller uten baby. Det er jo de som er unormale hvis de ikke forstår at nybakte mødre trenger ro. 1
Sirah Skrevet 1. juni 2017 #15 Skrevet 1. juni 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts Sist gang så hadde vi en baby som sjelden sov lenge. Men det hendte han kunne sove helt opp til tre timer på dagen. Og siden vi hadde besøk såpass ofte så om de kom rett etter baby hadde sovnet. Så satt de og ventet i de tre timene og skulle da også være her en time eller to etterpå. For da var babyen våken. Der var så surt for da kunne vi egentlig sovet og slapper av vi foreldrene. Det fikk vi da selvsagt ikke mulighet til. Hva sier dere for å "kaste ut" folk? Anonymkode: 82134...71c Merker jeg blir sliten bare av å lese dette TS 😳 JA du kan kaste ut folk! "Nå sover baby og vi foreldre skal unne oss en velfortjent hvil vi også. Kom tilbake en annen gang." Når jeg har vært på barselbesøk selv så prøver jeg så godt jeg kan å lese foreldrene. Noen ganger er jeg 10 min, andre 2 timer. Jeg sender også ALLTID melding til foreldrene og skriver: "Hei! Gratulerer med den lille! Jeg har veldig lyst til å hilse på, si ifra når det passer." På den måten sender jeg ballen videre og venter til JEG blir invitert.
alabaster Skrevet 1. juni 2017 #16 Skrevet 1. juni 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts Sist gang så hadde vi en baby som sjelden sov lenge. Men det hendte han kunne sove helt opp til tre timer på dagen. Og siden vi hadde besøk såpass ofte så om de kom rett etter baby hadde sovnet. Så satt de og ventet i de tre timene og skulle da også være her en time eller to etterpå. For da var babyen våken. Der var så surt for da kunne vi egentlig sovet og slapper av vi foreldrene. Det fikk vi da selvsagt ikke mulighet til. Hva sier dere for å "kaste ut" folk? Anonymkode: 82134...71c "Sånn, da var festen over. Hyggelig å hilse på dere. God tur hjem"
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #17 Skrevet 1. juni 2017 "Da må vi nok trekke oss tilbake / hvile litt..tusen takk for besøket, og dere får komme igjen når hverdagen stabiliserer seg litt også da " Anonymkode: f7086...cf0
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #18 Skrevet 1. juni 2017 Det må jo avgjøres av den enkelte. Hadde jo kanskje vært greit om besøket hilste på den nyfødte og så tok med eldstemann ut, slik at han fikk oppmerksomhet samtidlig som dere fikk litt hvile. Jeg syntes derimot at jeg fikk alt for lite besøk igjen, vantrivdes på barsel og gledet meg vilt til hvert besøk. Hadde besøk hver dag de første ukene etter vi kom hjem, men nå hadde jeg mer behov for å være sosial enn hvile (hadde baby som stort sett bare spiste og sov). Alle er vi forskjellige også på dette punktet. Anonymkode: 040be...b3e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå