Gå til innhold

Må man ta foreldrepermisjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere!

Noen som er oppdatert på regelverket rundt det å ta foreldrepermisjon? Er dette et krav, eller kan man gå rett tilbake til jobb om ønskelig?

Anonymkode: 55c15...b37

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du å gjøre med barnet isåfall? Overlate det til andre? 

Barnet trenger mors(og fars) nærhet i starten 

Anonymkode: 4b6df...2e9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Permisjonen er delt inn i mødrekvote, fedrekvote og felleskvote. Hvis man ikke tar ut noe av den, mister man den. Men ingen TVINGER deg, tror jeg. Tror neppe jobben din godtar fødsel med egenmelding eller ordinær sykemelding, så en ukes tid bør du nok ta ut. Men det er jo mange som ikke har permisjonsrettigheter, og da får man engangsstønad og det er det. Eller bare far er berettiget. Men samtidig MÅ mor ta tre uker før fødsel, og seks uker etter, ellers mister man dem (far kan ikke ta disse).

Juridisk sett innebærer tredeling at det innføres en mødrekvote som er like lang som dagens fedrekvote. Mor får altså rett til å ta ut tolv uker etter fødsel. Hun får også plikt til å ta ut tolv uker i den forstand at ukene faller bort dersom hun ikke benytter seg av dem.

Departementet understreker at innføring av mødrekvote og tredeling av perioden kun vil være aktuelt der begge foreldre har opptjent rett til foreldre-penger. Hvis bare far har opptjent rett til foreldrepenger, er det ingen fedrekvote. På samme måte vil det ikke være noen mødrekvote hvis bare mor har opptjent rett til foreldrepenger. Hvis bare mor har opptjent rett, kan hun, som i dag, ta ut hele perioden. Hvis mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger, får hun heller ingen mødrekvote; hun får engangsstønad som i dag.

Anonymkode: cb21a...0c2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jobb som jeg gjerne kan gjøre selv med baby i hus, det innebærer kun 3-4 timer borte fra baby om dagen (hvor øvrig familie tar vare på ungen) samt ellers hjemmearbeid og en god del fritid. Jeg ønsker å være i jobb så lenge jeg kan fram til fødsel, samt gå tilbake så fort det er helsemessig forsvarlig. Slik jeg har forstårr innlegget over, så kan jeg i teorien gå tilbake på jobb rett etter fødselen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sette barn til verden hvis du ikke gidder å ta vare på det? Da får du heller vente til du får bedre tid. 

Anonymkode: e2de6...a5b

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

I teorien kan du nok gå tilbake til så fort som mulig. Men jeg vil ikke anbefale det. Er dette førstemann? En fødsel og barseltid er psykisk og fysisk tøft for kroppen. Du kan være i toppform, og du kan ha en perfekt sovebaby og det kan allikevel være beintøft! 

Du bør snakke med Nav om gradert permisjon, sånn at du ikke plutselig sitter etter fødsel med en baby du vil være hjemme med. 

Du tjener i tillegg det samme i permisjon, så ser ikke helt hvorfor du vil gå tilbake til jobb så kjapt? 

Anonymkode: afbfc...dca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tjener i tillegg det samme i permisjon..

Anonymkode: afbfc...dca

Bare hvis man har rett på permisjon(sstønad), og bare hvis du tjener mindre enn 6 g (hvis ikke arbeidsgiver sponser mellomlegget). Og mange kvinner kan vel ha samme begrunnelse for lite permisjon som mange menn har: KAN bare ikke, har kunder, mister oppdrag, er helt uunnværlig, taper penger....

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en jobb som jeg gjerne kan gjøre selv med baby i hus, det innebærer kun 3-4 timer borte fra baby om dagen (hvor øvrig familie tar vare på ungen) samt ellers hjemmearbeid og en god del fritid. Jeg ønsker å være i jobb så lenge jeg kan fram til fødsel, samt gå tilbake så fort det er helsemessig forsvarlig. Slik jeg har forstårr innlegget over, så kan jeg i teorien gå tilbake på jobb rett etter fødselen?

Men 3-4 timer bortearbeid+hjemmearbeid er jo som å ha en fulltidsjobb med fleksibelt hjemmekontor?

Barn trenger en forelder som er tilstede, ikke "generelt øvrig familie". Om dette er snakk om familie som skal fungere som primær omsorgsperson er det jo noe annet, selvsagt. Altså at dere bor sammen og h*n fungerer som en erstatning for pappa.

Det høres ikke ut som du har tid eller rom i livet ditt for barn nå.

Når du ikke har en far tilstede som kan ta felleskvoten så blir jo dette ikke greit.

Anonymkode: 9d92d...da1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noe sier meg at dette barnet ikke var planlagt. Vordende mødre bruker som regel å ha fokus på hva som er det beste for barnet, mens TS har null fokus på det. 

Patetisk!

Anonymkode: bb5d5...b82

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Permisjonen kan fordeles over tre år, så noe kan du jo bruke til å forlenge ferie. 

Men 3-4 timer daglig er mye for en baby å være hos "øvrig familie", jeg vil i allecfall anbefale at det er snakk om en enkelt person. 

Synes du har det litt vel travelt med komme deg tilbake i jobb (her tok far over fire måneder, endel mer enn pappakvoten, så det er ikke det at jeg ikke skjønner behovet). Du får aldri den tiden tilbake, og det er kun en kort periode om du ser livet under ett. 

Anonymkode: 16681...60b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tør jeg spørre hvorfor du ikke ønsker å være sammen med barnet ditt? Alle babyer er ekstremt nært knyttet til mor den første tiden etter fødsel. Nå regner jeg med at du ikke har noen planer om å amme selv om det er det beste for barnet, da jobb ser ut til å være viktigere enn barnet. Barnet er kanskje et resultat av overgrep eller hva vet jeg, du virker å nære svært negative følelser til den lille. Jeg håper du endrer deg når barnet kommer. Ellers er jeg stygt redd for at du og barnet ikke kommer til å få et godt forhold til hverandre. 

Anonymkode: 02a37...5c4

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Permisjonen er delt inn i mødrekvote, fedrekvote og felleskvote. Hvis man ikke tar ut noe av den, mister man den. Men ingen TVINGER deg, tror jeg. Tror neppe jobben din godtar fødsel med egenmelding eller ordinær sykemelding, så en ukes tid bør du nok ta ut. Men det er jo mange som ikke har permisjonsrettigheter, og da får man engangsstønad og det er det. Eller bare far er berettiget. Men samtidig MÅ mor ta tre uker før fødsel, og seks uker etter, ellers mister man dem (far kan ikke ta disse).

Juridisk sett innebærer tredeling at det innføres en mødrekvote som er like lang som dagens fedrekvote. Mor får altså rett til å ta ut tolv uker etter fødsel. Hun får også plikt til å ta ut tolv uker i den forstand at ukene faller bort dersom hun ikke benytter seg av dem.

Departementet understreker at innføring av mødrekvote og tredeling av perioden kun vil være aktuelt der begge foreldre har opptjent rett til foreldre-penger. Hvis bare far har opptjent rett til foreldrepenger, er det ingen fedrekvote. På samme måte vil det ikke være noen mødrekvote hvis bare mor har opptjent rett til foreldrepenger. Hvis bare mor har opptjent rett, kan hun, som i dag, ta ut hele perioden. Hvis mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger, får hun heller ingen mødrekvote; hun får engangsstønad som i dag.

Har du den siterte teksten fra en proposisjon fra regjeringen til Stortinget i 2011?

Jeg tror det blir enklere om vi forholder oss til lover som er vedtatt og gjelder i dag.

I dag sier reglene 3 uker til mor før fødsel. 10 uker mødrekvote, 10 uker fedrekvote, 26 uker fellesperiode (3+10+10+26), eventuelt 36 uker felles ved 80% uttak.

Søker man ikke foreldrepenger får man heller ikke foreldrepenger. Fravær avtales med arbeidsgiver. Ville da anbefalt å søke engangsstønad. Fri fra jobb et par dager må jo de fleste tror jeg, selv om jeg ikke har vært gjennom en fødsel selv :klo:

Ville heller ikke undervurdert ønsket om å være sammen med barnet når det er her, men den problemstillingen tar jo resten av innleggene her for seg...

Det er også mulig å søke i ettertid om du skulle ombestemme deg (men ikke har søkt engangsstønad). Du kan få etterbetalt opp til tre måneder tilbake i tid, og må da sende søknad senest tre måneder etter du ville startet permisjonen. Men tre uker før og seks uker etter fødsel må tas ut da og kan ikke flyttes på.

AnonymBruker
Skrevet

Adopsjon virker som det rette alternativet for TS.

Anonymkode: 97aaa...96a

• Liker 2
Skrevet

Foreldrepermisjon er et velferdsgode som du kan velge bort. Så der har du svar på spørsmålet ditt. 

Hvilken intensjon Ts har med foreldretilværelsen kan vi andre hoppe og drite i. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror kanskje du bør lese litt om tilknytningsomsorg.

Anonymkode: f0968...d30

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...