Gå til innhold

Hvor skal dette ende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsmarkedet idag belager seg kun på innsparinger. Jeg skjønner jo at det skal spares, men til hvilken pris?

Selv jobber jeg kommunalt i helsevesenet, og der er det for tiden veldig populært å leie inn konsulenter for å få hjelp til hvordan arbeidet kan effektiviseres. Å konsulent betyr innsparing av ressurser. Konsulenten er en kontorrotte som kun forstår tall, og alt skal gå etter klokken. Han skjønner ikke at det er mennesker som utfører jobben og ikke maskiner. Han skjønner heller ikke at det er mennesker vi jobber med, eldre og syke mennesker.

Dagene kan være uforutsigbare, som at hvis det står på lista at Olga skal følges på toalettet kl 10.15, så kan det hende at Olga enten ikke vil eller må på toaletter da, men at hun derimot må kl. 11.40, men det har ikke konsulenten kalkulert med. Knut hadde kanskje en god dag idag der man rakk å stelle han på tilmålt tid, men imorgen kan han ha en dårlig dag der stell tar lenger tid. Dette har heller ikke konsulenten tatt hensyn til. Videre er arbeidslistene så tettpakket at det hverken er rom for de ansatte til å trekke pusten, det er ikke rom for å hente inn hjelp fra kollega, for kollega har like tettpakket arbeidsliste.

Må også nevne at som en konsekvens av denne konsulentbransjen med stoppeklokke, så har avdelingen mistet 2 ressurser på dagtid og 1 på kveld. Nå er man helgebemannet alle dagene, mens oppgavene ikke er færre. Personalet er heller ikke like. Noen jobber raskt og får unna mye på kort tid, men ikke alltid like nøye, mens andre igjen jobber litt saktere, men kanskje mer grundig.

Tid med beboere/ pasienter kan man bare glemme. De er nå redusert til tilmålt tid, 10 min her og 5 min der. Vi snakker om den generasjonen som bygde opp landet igjen etter krigen. Fortjener ikke de noe bedre? 

På sikt så vil denne løpingen med stoppeklokke slite ut de ansatte, ihvertfall de med høy stilling. Mange vil kanskje gå ofte sykemeldt, eller langtidssykemeldt, mens andre igjen vil ende opp med uføretrygd. Er dette så lønnsomt for samfunnet? 

Jeg antar at det er innsparinger over hele fjøla, og konsekvensene vil bli de samme. Kan ikke skjønne at samfunnet er tjent med alle disse innsparingene. Noe ja, men man må jo ikke drive rovdrift av de ansatte. 

Anonymkode: a14fa...acc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo riktig at den enkelte arbeidsplass og arbeidstaker prøver å finne måter å jobbe mer effektivt og med bedre kvalitet. Det er vi jo alle tjent med.

Problemet er hvordan måler man effektivitet og kvalitet,  og hvilke kriterier bruker man for effektivitet og kvalitet. Og hvordan skal balansen mellom kvalitet og effektivitet være.

Siden det er ofte lettere å måle effektivitet, antall per tid, enn kvalitet, blir det lett som at fokus blir på effektivitet, så håper man at kvaliteten ikke blir for dårlig.

I ytterste konsekvens kan dette føre til at folk blir syke av jobben sin. Dette er også en grunn til at det er rett at arbeidsgiver har kostnader med at folk er syke. Det skal ikke lønne seg å organisere arbeidet slik at folk blir syke.

For brukere og kunder er det normalt kvaliteten som er viktigst. Og det er jo i forhold til kvalitet klager oftest kommer, og at kunder blir misfornøyde.

Innleide konsulenter som bare har en overfladisk kjennskap til virksomheten, kan i beste fall komme med noen nye ideer, men evner sjelden å se de fulle konsekvensene av dem. 

Det fungerer derfor oftest mye bedre om de ansatte selv får komme med ideer for å gjøre arbeidet bedre, da blir resultatet gjerne både bedre effektivitet og bedre kvalitet uten at det går på bekostning av arbeidsmiljøet.

Utfordringen er at slikt arbeid tar tid, man burde ha begynt med det ifjor, og at leder med økonomiansvar helst vil har resultater nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om de innimellom ) vært ofte) glemmer at det er mennesker det handler om? Mennesker som brukere av tjeneste og mennesker som jobber i tjenesten.

Min mormor på 97 år hadde hjemmehjelp med stoppeklokken. Det var helt grusomt for begge to. Mormor fikk aldri den hjelpen hun skulle ha når hun måtte ha den. Ingen tid til medmenneskelighet. Vi klagde det inn gjenntatte ganger og nå får hun bedre hjelp. Man kan ikke behandle gamle mennesker med stoppeklokke. Det er bare trist og uverdig.

Anonymkode: c8825...e25

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...