Gå til innhold

Rotete hjem, av det ekstreme slaget

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du selv eller kjenner du noen som har det ekstremt rotete hjemme hos seg? Eller har du hatt det sånn selv? Typ sånn at gulvet på soverommet er dekket av skitne klær så man ikke lenger kan se gulvet, for eksempel? Skitten oppvask stablet på alle benker på kjøkkenet, gamle matrester flyter?

Jeg vokste opp med en venninne som hadde det fryktelig rotete og møkkete hjemme hos seg. Spørs om noen i det hele tatt gjorde noe husarbeid der hjemme noengang. En gang jeg satt i stua der, kikket jeg til siden på et lite lampebord som sto der, og det lå et brukt damebind på bordet... Venninnen min sov uten dynetrekk på dyna og putevar på puta, og uten laken, på en madrass like gørrskitten som puta og dyna. Hun brukte dyna som f.eks. sminkefjerner, og gned av eyeliner og rouge med dyna. Den så ikke særlig pen ut, for å si det sånn.... I tillegg hadde hun vegg til vegg teppe på rommet sitt. Det ble aldri støvsugd. Hun fikk visst lov å røyke på rommet sitt. En gang veltet hun askebegeret og sølte stinkende sneiper utover vegg til vegg teppet. Det tok månedsvis før den flekken med aske ble støvsugd bort.

På kjøkkenet deres var det en gåte for meg hvordan noen kunne lage mat uten at det var brannfare, for det lå et så tjukt lag av svidde matrester oppå komfyren at jeg var seriøst nysgjerrig på hvordan det hadde seg at det lot seg gjøre å få noen gryter i kontakt med platene.

Har du noen historier om urenslige og/eller veldig rotete folk som tilsynelatende aldri rydder?

Anonymkode: 56b2c...4f1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at den familien du forteller om, hadde andre og langt større problemer å slite med.  Slikt er ikke vanlig uten at noen er syke og trenger hjelp. 

• Liker 17
Skrevet

Jeg vet om to som har eller har hatt det sånn.. 

han ene bodde jeg med (kompis) i en periode sammen med eksen og da var det brukte tallerkner på den ene siden av senga, da gjerne med høye tårn av brukt snus oppå.. han hadde søppel under senga og klærne lå strødd ut over alt.. han hadde også et fjell med brukt snus i vinduskarmen..

han andre var deprimert, men der var det såpass mangel på hygiene at de gangene vi var på besøk så vasket vi opp ALT før vi begynte å lage mat, vasket også sofa og bord før vi satte oss ned + at vi vasket dosetet før besøk på toalettet.. DET var så jævlig ekkelt

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du selv eller kjenner du noen som har det ekstremt rotete hjemme hos seg? Eller har du hatt det sånn selv? Typ sånn at gulvet på soverommet er dekket av skitne klær så man ikke lenger kan se gulvet, for eksempel? Skitten oppvask stablet på alle benker på kjøkkenet, gamle matrester flyter?

Jeg vokste opp med en venninne som hadde det fryktelig rotete og møkkete hjemme hos seg. Spørs om noen i det hele tatt gjorde noe husarbeid der hjemme noengang. En gang jeg satt i stua der, kikket jeg til siden på et lite lampebord som sto der, og det lå et brukt damebind på bordet... Venninnen min sov uten dynetrekk på dyna og putevar på puta, og uten laken, på en madrass like gørrskitten som puta og dyna. Hun brukte dyna som f.eks. sminkefjerner, og gned av eyeliner og rouge med dyna. Den så ikke særlig pen ut, for å si det sånn.... I tillegg hadde hun vegg til vegg teppe på rommet sitt. Det ble aldri støvsugd. Hun fikk visst lov å røyke på rommet sitt. En gang veltet hun askebegeret og sølte stinkende sneiper utover vegg til vegg teppet. Det tok månedsvis før den flekken med aske ble støvsugd bort.

På kjøkkenet deres var det en gåte for meg hvordan noen kunne lage mat uten at det var brannfare, for det lå et så tjukt lag av svidde matrester oppå komfyren at jeg var seriøst nysgjerrig på hvordan det hadde seg at det lot seg gjøre å få noen gryter i kontakt med platene.

Har du noen historier om urenslige og/eller veldig rotete folk som tilsynelatende aldri rydder?

Å henge ut venninnen din på denne måten til offentlig spott og spe gjør ikke situasjonen hennes noe bedre. Tor du ikke hun selv lett vil kjenne seg igjen og føle seg skamfull over å ha en venninne som nå behandler henne på denne måten? 

Anonymkode: 7bf10...d78

• Liker 5
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike ting kan tyde på at vedkommende sliter, for eksempel psykisk. Hjelp vedkommende istedenfor å henge henne ut. Håper du hjalp henne med å rydde og stelle, istedenfor å klage den gangen. Og håper det går bra med henne i dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slike hjem finnes overalt, det er helt forferdelig at de kan la det få såpass langt.

Jeg har en venninne som kommer fra et veldig rotete og skittent hjem, hun har nå flyttet for seg selv. Leiligheten hun leier ser ikke ut, det er mugg på kopper og tallerkner i vasken, og det stinker røyk der inne. Jeg har astma og drar aldri på besøk til henne, nå som jeg er gravid må jeg faktisk holde meg litt unna siden hun røyker så mye overalt. Hun steller seg og dusjer, så når du møter henne ute kan man ikke avsløre hvordan hun har det hjemme. Tipper guttene hun dater får panikk, jeg og vennene har prøvd å fortelle henne at hun ikke kan leve slik, men hun vil ikke høre på oss.

Anonymkode: a151c...7b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Glemte og si at noen i venneflokken har vært å vasket hos henne, men hun klarere ikke vedlikeholde renholdet. Det er ikke mer vi kan gjøre nå, hun må rett å slett finne ut av dette selv eller søke hjelp.

Anonymkode: a151c...7b7

• Liker 2
Skrevet

Min mor gjorde aldri husarbeide, men vi barna gjorde det. Det sier seg selv at alt ikke var på g da vi ordnet opp. Eldre søsken forsvant da jeg var ni så da ble hele eneboligen mitt ansvar.

Mor hadde i tillegg til å være grapsen og fæl kjøpe/samlemani. Hun dro hjem på uendelig med ting, og bare satte det fra seg, så jeg stua bare all dritten ned i kjelleren og på soverommet hennes.. en gang i blandt måtte jeg uansett ordne der fordi når det ble fullt der så begynte hun å sove i stua. 

Når hun fant ut at vi faktisk var huslige så krevde hun mer eller mindre at vi ordnet alt hjemme. 

Etter mitt vett så burde min mor aldri fått lov til å ha barn. Hun har mer eller mindre frarøvet oss barndommen ved å tynge oss med alle hennes egne plikter.

Pga dette så har jeg blitt stigmatisert av andre barns foreldre og lærere men ingen brydde seg nok til å kontakte barnevernet..

Jeg slet i en periode, noen år før og etter jeg flytta hjemmefra med såkalt støv på hjernen. Aaalt var på g, jeg hadde tellekant på trusene mine, strøk dem til og med.. 😂

Fikk etterhvert roet meg men jeg sliter med mindreverdighets komplekser og jeg bare må kommentere om vi får besøk og jeg ikke har støvsugd på noen dager... jeg klarer ikke å la være :klaske:

Årsaken til det sistnevnte er kanskje fordi at noe av det jeg frykter mest er at folk skal tro at jeg er like ekkel som min mor.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Og DU velger å henge henne ut? Enten så er dette en trolletråd ellers så vil jeg si at du er ti ganger verre enn henne som har samvittighet til å henge henne ut på den måten. Hun har det vanskelig nok med seg selv. Ta deg selv i nakkeskinnet, virkelig.

Anonymkode: 3581e...888

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Zienna skrev:

Jeg vil tro at den familien du forteller om, hadde andre og langt større problemer å slite med.  Slikt er ikke vanlig uten at noen er syke og trenger hjelp. 

De er overhodet ikke psykisk syke. Begge foreldrene var i jobb, og ingen alkoholisme eller rus inne i bildet. De var helt normale foreldre...bortsett fra at de knapt gjorde husarbeid hjemme.

Det er 30 år siden nå.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å henge ut venninnen din på denne måten til offentlig spott og spe gjør ikke situasjonen hennes noe bedre. Tor du ikke hun selv lett vil kjenne seg igjen og føle seg skamfull over å ha en venninne som nå behandler henne på denne måten? 

Anonymkode: 7bf10...d78

Det er så anonymisert at det skulle nok gå greit :-)

Hun ble uansett kjempeflink huslig når hun flyttet for seg selv. Hun ble stikk motsatt av sin mor og far. Vasket og ryddet daglig, og ikke en flekk på kjøkkenet. Hun kjøpte seg og brukte til og med sengetøy ;-)

10 timer siden, Silje Lien skrev:

Slike ting kan tyde på at vedkommende sliter, for eksempel psykisk. Hjelp vedkommende istedenfor å henge henne ut. Håper du hjalp henne med å rydde og stelle, istedenfor å klage den gangen. Og håper det går bra med henne i dag.

Det var jo ikke venninnen min og søsknene hennes som skulle vaske og rydde, det var foreldrene hennes som skulle holdt orden og f.eks. sørget for at barna brukte sengetøy og lært dem opp til å rydde osv.

Venninnen min klarte seg fint senere, da hun flyttet hjemmefra. Hun ble stikk motsatt av sin mor, og hadde et prikkfritt hjem i alle år siden. Dette er uansett 30 år siden opplevelsene jeg fortalte om i HI. Det har gått bra med alle siden.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og DU velger å henge henne ut? Enten så er dette en trolletråd ellers så vil jeg si at du er ti ganger verre enn henne som har samvittighet til å henge henne ut på den måten. Hun har det vanskelig nok med seg selv. Ta deg selv i nakkeskinnet, virkelig.

Anonymkode: 3581e...888

Det måtte vel bare komme et sånt innlegg også....

Det er ingen trolletråd, hvorfor skulle det være det? Det finnes nok av grisete, urenslige og rotete folk der ute, tro det eller ei. Du er iallfall naiv om du ikke tror det finnes mange av dem.

Som nevnt ovenfor, min venninne er voksen i dag og har bodd hjemmefra i mange, mange år nå. Hun valgte å bli stikk motsatt av sin mor og far, og lærte seg selv å vaske og rydde og holdt det prikkfritt og pent hjemme hos seg selv, etter at hun flyttet hjemmefra. Det var en viss stolthet i det, tror jeg, å stelle SITT EGET hjem og holde det pent, rent og ryddig.

Hun (venninnen i Hovedinnlegget) har familie og barn i dag, og har alltid hatt et rent og fint hus.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg understreker at venninnen i hovedinnlegget hadde det sånn da vi vokste opp. Altså hjemme hos sine foreldre. Det var ikke hjemme hos henne som voksen, men da vi var barn, tenåringer.

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo omsorgsvikt!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner mange som har hatt det slik. Det går over når de henter seg dame i Thailand 😉

Anonymkode: 5547f...45f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som er slik. Det var ikke så ille hjemme hos henne i ungdommen, men veldig rotete i forhold til standard. Tror aldri hun lærte seg hvordan husarbeid måtte gjøres for å holde et hjem rent og pent.

Hun bor nå i egen leilighet, og det er så skittent og rotete der. Hun er min beste venninne, og jeg vet det skyldes depresjoner og psykiske problemer. Jeg har vasket ut for henne flere ganger, hjulpet henne å rydde ut alt og starte på scratch flere ganger. Det tar likevel bare en ukes tid før alt ser likt ut. Jeg skjønner at det er tungt å starte hele vaske og ryddeprosessen når alt har forfalt i lang tid. Har derfor tenkt at det hjelper å gjøre den jobben for/med henne, slik at hun kun behøver å vedlikeholde det etterpå (hive søppel, ta oppvask, støvsuge kjapt over gulvet en gang i uka osv.). Men det hjelper ingenting, har derfor gitt opp å hjelpe henne mer fram til hun kommer dit at hun kan nyttiggjøre seg hjelpen.

Anonymkode: c1252...4fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet om ei som fikk besøk av helserådet(?). Til og med kattedrit lå rundt omkring. Hun hadde barn som levde oppi dette, og var sykepleier!

Anonymkode: 67c20...690

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vært borti at det er så skittent, men rotete hjem var/er det mange som hadde/har. Som barn kom jeg hjem og fortalte til foreldrene mine at «Hos Hege har de det kjemperotete på kjøkkenet» etter første gang jeg var med Hege hjem etter skolen. Når en 6-7-åring legger merke til slikt, så sier det seg selv at det er litt utover normalen. Jeg hang en del med akkurat henne opp gjennom oppveksten, og det var virkelig aldri skittent og ekkelt der, men de var en sånn familie som klarte å få et kjøkken til å se totalt bomba ut bare de skulle koke et egg ;)  

En annen venninne, som kommer fra et veldig striglet hjem, ble kroneksempelet på en rotekopp uten system i ting da hun selv ble voksen. Der er det ytterst få ting som har sin faste plass, og hver gang hun leter etter noe blir resultatet enda mer rotete. Bilen hennes er et kapittel for seg: det flyter av tomme Pepsi Max-flasker (vi snakker minst 20 stk til enhver tid), pledd, papirsøppel, utstyr til tur- og hobbybruk og poser med uidentifisert innhold. Hun byr gjerne andre på skyss, men alle må rydde seg plass når hun dukker opp... Utrolig nok, så klarer hun å holde det rent oppi alt kaoset! Det måtte jo vært mye enklere og kjappere å renholde, og tidsbesparende i hverdagen, hvis hun kunne rydde skikkelig en gang for alle og la alt få fast plass og system. 

Anonymkode: 4bc20...a93

AnonymBruker
Skrevet

Har vært borti to forskjellige tilfeller som student da jeg bodde i diverse studentkollektiv/bofellesskap i årevis, og i begge tilfellene var det en person som var alvorlig psykisk syk viste det seg etter hvert. Altså, mange var ekstremt rotete og late og hyblene og fellesområdene så ikke ut i starten, men alle andre forstod når det hadde gått over styr, var flaue over det og var med på et skippertak i ny og ne, gjorde etter hvert det mest nødvendige og vi lagde systemer med vaskelister og fellesløft og alle både lærte og ønsket å ha det bedre rundt seg for sin egen trivsel. Disse to forstod ikke nødvendigheten, innså ikke problemet med muggen mat osv, nektet for at det var så ille som det var og ble sinte når det ble påpekt. Begge har fått tunge diagnoser og er mye innlagt i voksen alder også. Det er bare triste historier.

Anonymkode: de3b4...1fe

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager tar du opp dette nå? Hvorfor grave i fortiden ved å henge ut barndomsvenninne og familien?

Skaff deg et liv sier nå jeg. 

Anonymkode: d7b07...316

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ett vennepar som hadde det utrolig rotete og skittent hjemme. Det lå leker strødd over alt, gamle matrester på kjøkken, bad og stue. Kleshauger fra gulv til tak. Kjøkkenet var overfylt av oppvask. Smuler, støv, hundehår overalt. 

Vi kunne finne inntørkede tallerker fulle av mugg. Det var helt grusomt. Det stinket, alltid maur og fluer. Det er så vanskelig å beskrive hvor jævlig det var. Oppi dette hadde de et barn og et spedbarn.. Jeg ringte bv tilsutt. Det ble heldigvis bedre! 

Anonymkode: c5661...ecb

AnonymBruker
Skrevet
På 1.6.2017 den 13.28, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager tar du opp dette nå? Hvorfor grave i fortiden ved å henge ut barndomsvenninne og familien?

Skaff deg et liv sier nå jeg. 

Anonymkode: d7b07...316

Hvorfor sier dette til TS? De andre har jo også sagt ting de har opplevd? Hvorfor kommentere om du ikke svarer på det trådstarter spør om ?

Anonymkode: e555b...bf8

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...