Gå til innhold

Vold i nær relasjon, hva nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Det har seg slik at jeg har havnet i en vanskelig situasjon med min far. Jeg er 19 år gammel og har bodd hjemmefra siden jeg var 15. For 2 måneder siden flyttet jeg tilbake til han på grunn av økonomi og sparing da jeg skal studere til høsten. 

Min mor døde da jeg var 12 år, etter at hun døde begynte pappa å drikke. Dette utviklet seg, og han har i senere tid også fått masse tabletter av legen pga depresjon ol. Han blander nå piller med alkohol og reagerer deretter. Dette skjønte jeg ikke før, og nå når jeg er "heldig" å få bo gratis hjemme har jeg valgt å ikke blande meg opp i det. 

Jeg har vært et krevende barn, i den forstand man er ekstra krevende når man mister sin mor i en alder av 12 år. Jeg har alltid vært veldig snill og hyggelig med alle rundt meg, men fordi min far har gjort meg så usikker har vi mye historie om krangling. De første årene var det kun krangling, men etterhvert utviklet det seg til skriking, slag, stygge ord og lugging. Jeg flyttet på hybel når jeg ble 15 år og bodde der i tre år. Da gikk det alltid fint å være hjemme på besøk, og vi hadde det hyggelig selv om han fortsatt drakk. 

Da jeg flyttet ut hadde jeg i utgangspunktet bestemt meg for å aldri flytte hjem igjen, men fordi vi har hatt det fint de siste tre årene trodde jeg det skulle gå greit. Som sagt i det første innlegget har jeg nå flyttet hjem for sommeren da jeg mistet jobben og har det trangt økonomisk. Jeg har kommet mye nærmere hverdagslivet til pappa, og han drikker mye mer enn jeg først trodde. I tillegg til dette har han et voldsomt temperament, og han tenner på alle plugger av den minste ting, da ender det opp med skriking og om jeg prøver å forsvare meg blir han utragerende og voldelig. 

Han dyttet meg inn i vegger, lugget og truet, men han har ikke slått før i går. Da gikk rullegardina ned og han slo og slo og slo. Han sa gjentatte ganger at jeg var et helt forferdelig menneske, drittunge, utakknemlig ++++. Jeg sitter igjen med store blåmerker på armene etter han har holdt meg hardt fast og har også vondt i hodet etter gjentatte slag med knyttneve mot hodet. Han ble sur for at jeg ikke hadde tatt ned klær fra tørkestativet (som var våte..) og sa at om jeg ikke gjorde det med en gang skulle han drepe meg. I dag later han som ingenting, og jeg er usikker på om han i det hele tatt husker hva som har skjedd. 

Selve drapstrusselen er jeg ikke redd for, men jeg begynner jo å lure når han slår og er voldelig ellers. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre eller hvem jeg skal kontakte. Er enebarn, har ikke kontakt med besteforeldre og min mor er som sagt død.. Har også nettopp flyttet hjem så har ingen venninner jeg kan bo hos, og har ikke økonomi til å leie noe eget. 

Skal jeg bare leve med det, og håpe det ikke skjer igjen? Eller skal jeg anmelde, og hva vil jeg eventuelt få ut av det? Finnes det noen institusjoner jeg kan få hjelp fra om jeg velger å gjøre dette? Hvordan er i så fall den prosessen? Hvordan kan jeg bevise vold tilbake i tid, og vil det få noen som helst konsekvenser for han? Jeg ønsker at han skal få hjelp, ikke nødvendigvis straff. Hvem kontakter jeg og koster det penger?

Er helt fortvilet her, håper noen kan komme med noen støttende ord eller tanker om hva du ville gjort i en slik situasjon. 

Anonymkode: 06b95...965

Videoannonse
Annonse
Gjest ricecrispies
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Det har seg slik at jeg har havnet i en vanskelig situasjon med min far. Jeg er 19 år gammel og har bodd hjemmefra siden jeg var 15. For 2 måneder siden flyttet jeg tilbake til han på grunn av økonomi og sparing da jeg skal studere til høsten. 

Min mor døde da jeg var 12 år, etter at hun døde begynte pappa å drikke. Dette utviklet seg, og han har i senere tid også fått masse tabletter av legen pga depresjon ol. Han blander nå piller med alkohol og reagerer deretter. Dette skjønte jeg ikke før, og nå når jeg er "heldig" å få bo gratis hjemme har jeg valgt å ikke blande meg opp i det. 

Jeg har vært et krevende barn, i den forstand man er ekstra krevende når man mister sin mor i en alder av 12 år. Jeg har alltid vært veldig snill og hyggelig med alle rundt meg, men fordi min far har gjort meg så usikker har vi mye historie om krangling. De første årene var det kun krangling, men etterhvert utviklet det seg til skriking, slag, stygge ord og lugging. Jeg flyttet på hybel når jeg ble 15 år og bodde der i tre år. Da gikk det alltid fint å være hjemme på besøk, og vi hadde det hyggelig selv om han fortsatt drakk. 

Da jeg flyttet ut hadde jeg i utgangspunktet bestemt meg for å aldri flytte hjem igjen, men fordi vi har hatt det fint de siste tre årene trodde jeg det skulle gå greit. Som sagt i det første innlegget har jeg nå flyttet hjem for sommeren da jeg mistet jobben og har det trangt økonomisk. Jeg har kommet mye nærmere hverdagslivet til pappa, og han drikker mye mer enn jeg først trodde. I tillegg til dette har han et voldsomt temperament, og han tenner på alle plugger av den minste ting, da ender det opp med skriking og om jeg prøver å forsvare meg blir han utragerende og voldelig. 

Han dyttet meg inn i vegger, lugget og truet, men han har ikke slått før i går. Da gikk rullegardina ned og han slo og slo og slo. Han sa gjentatte ganger at jeg var et helt forferdelig menneske, drittunge, utakknemlig ++++. Jeg sitter igjen med store blåmerker på armene etter han har holdt meg hardt fast og har også vondt i hodet etter gjentatte slag med knyttneve mot hodet. Han ble sur for at jeg ikke hadde tatt ned klær fra tørkestativet (som var våte..) og sa at om jeg ikke gjorde det med en gang skulle han drepe meg. I dag later han som ingenting, og jeg er usikker på om han i det hele tatt husker hva som har skjedd. 

Selve drapstrusselen er jeg ikke redd for, men jeg begynner jo å lure når han slår og er voldelig ellers. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre eller hvem jeg skal kontakte. Er enebarn, har ikke kontakt med besteforeldre og min mor er som sagt død.. Har også nettopp flyttet hjem så har ingen venninner jeg kan bo hos, og har ikke økonomi til å leie noe eget. 

Skal jeg bare leve med det, og håpe det ikke skjer igjen? Eller skal jeg anmelde, og hva vil jeg eventuelt få ut av det? Finnes det noen institusjoner jeg kan få hjelp fra om jeg velger å gjøre dette? Hvordan er i så fall den prosessen? Hvordan kan jeg bevise vold tilbake i tid, og vil det få noen som helst konsekvenser for han? Jeg ønsker at han skal få hjelp, ikke nødvendigvis straff. Hvem kontakter jeg og koster det penger?

Er helt fortvilet her, håper noen kan komme med noen støttende ord eller tanker om hva du ville gjort i en slik situasjon. 

Ring nærmeste krisesenter- de kan hjelpe deg! Ikke bli der du er nå.

klem

AnonymBruker
Skrevet

Først drar du på krisesenter. Etter hvert kan du finne deg et sted å bo, du får støtte til husleie av NAV.

Faren din kan du dessverre ikke gjøre noe med så lenge han ikke selv vil ha hjelp.

Anonymkode: a7efa...274

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uff, det er det mest tragiske jeg har lest på veldig lenge. Kom til meg, HI, du kan bo her! Jeg skjønner at det må ligge mye bak for faren din, men det er ikke - og kan ikke være - ditt ansvar.

Du må ut. Jeg har ingen svar på hva du skal gjøre for å finne en plass å bo, men dersom du skal studere finnes det sikkert rimelige studentboliger i tilknytning til universitetet. Hør med dem, hør med nav, hør med Lånekassen, hør med krisesentre. Dere burde få hjelp begge to.

God klem.

Anonymkode: fb575...15b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Du bør ta deg en tur innom din lokale politistasjon. Fortell at du vil anmelde "vold i nær relasjon".

Du har ennå merker fra slagene og de kan du vise til når det spørres om du kan vise til noe synlig.

Politiet vil nok ikke kunne gjøre så mye grunnet bevisets stilling - men de vil kunne få dette registrert og de kan ta en prat med din far og vise ham at "de følger med". Det kan gjøre din situasjon mye bedre og tryggere. 

Anonymkode: 4f512...11c

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ta deg en tur innom din lokale politistasjon. Fortell at du vil anmelde "vold i nær relasjon".

Du har ennå merker fra slagene og de kan du vise til når det spørres om du kan vise til noe synlig.

Politiet vil nok ikke kunne gjøre så mye grunnet bevisets stilling - men de vil kunne få dette registrert og de kan ta en prat med din far og vise ham at "de følger med". Det kan gjøre din situasjon mye bedre og tryggere. 

Anonymkode: 4f512...11c

Endret av kathrine93
Gjest NotNaomi
Skrevet

Ts,du kan ikke bo hos faren din. Kontakt krisesenteret,og de vil hjelpe deg videre. Dette er noe av det verste jeg har lest. 

Skrevet

Hei. 

1. Dette skal du IKKE godta. Du skal ikke fortsette å bo hos han

2. Du MÅ anmelde dette. 

3. Kontakt krisesenteret

4. Vær så snill og hør på alle her. Du kan ikke utsette deg selv for dette, og godta og bli slått og mishandlet. Du kan få hjelp, både med bo og økonomi.

Hilsen ei som har blitt utsatt for vold og trakassering og som godtok dette altfor lenge.

• Liker 1
Skrevet

Hei igjen

Du kan ikke si at du var ett krevende barn, og skylde på dette. Typisk voldsutsatte kvinner og gi skylden til seg selv. Det er INGEN unnskyldning på vold. Heller ikke piller og alkohol. 

Du må anmelde dette til politiet nå.

klem til deg ☺️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier må du bort. Ta kontakt med hjelpeapparatet for vold i nære relasjoner. Jeg vet at det er forferdelig å skulle anmelde din far, men for både din og hans del bør du det. 

Jeg har selv anmeldt vold. Da utført av ektemann, som lenge hadde slitt psykisk, men som ikke tok imot hjelp. Da jeg anmeldte måtte han ta imot hjelp, og ble også frisk etterhvert. Hadde jeg ikke anmeldt vet jeg ikke hvordan det ville ha gått med ham, for ble stadig verre. Jeg tviler på at han hadde vært i live i dag dersom han ikke ble tvunget til å ta imot hjelp. 

Begynn uansett med å ringe hjelpetelefon, så guider de deg videre. Du kan ikke bli, og leve i redsel!

Anonymkode: e58fe...072

• Liker 1
Skrevet

Kjære deg, dette var forferdelig lesning. Ring ditt lokale krisesenter og få hjelp til å komme deg bort. Med den historien faren din har, er det ganske sannsynlig at han vil slå igjen, og dette høres ordentlig farlig ut, og kan hvertfall bli det. På krisesenteret er det vant til å snakke med folk i slike situasjoner som du er i, og du kan bruke dem som en diskusjonspartner når det gjelder om du vil anmelde og hva du generelt skal gjøre videre.

Dette er hvertfall ikke din feil, og det håper jeg du egentlig vet, selv om du skriver at du har vært et krevende barn. Han er den voksne og den som utover vold, så problemet og ansvaret ligger helt klart hos ham. Jeg sender deg en :klem: og håper du kommer deg unna.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...