AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #1 Skrevet 31. mai 2017 Jeg merker at hver gang jeg går inn i en sminkebutikk blir jeg sett på som dum. Jeg har veldig lys hud (rødhåret uten fregner) og normal hud. Har hatt problemer med å finne en foundation som er lys nok, og har inntil et par år siden blitt solgt feil farge for hundrevis av kroner. Alltid en eller to nyanser mørkere (tydelig skille og orange ansikt). For et par dager siden gikk jeg inn i en sminkebutikk (kicks) og sa nøyaktig hva jeg skulle ha. Også nå, som hver eneste gang jeg skal kjøpe sminke, blir jeg omtrent nektet å kjøpe den sminken jeg bruker. Jeg skulle ha en lys, tynn foundation med tilhørende pudder. Damen som skulle hjelpe meg spurte hvilken hudtype jeg har og jeg svarte normal hud. Da sa hun til meg at jeg ikke kunne bruke den type sminke fordi den ikke var ment for min hudtype, og hun anbefalte en annen. Jeg sa at den hadde jeg prøvd før, men likte bedre den jeg sa jeg skulle ha. Da sa hun at den jeg brukte ikke var ment for min hud og at den ble kakete. Jeg forklarte henne igjen at den funker bra for meg og huden min ser bra ut med den. Da sier hun "jeg vet ikke, jeg ... men det er ihverfall ikke sånn den skal fungere!). Jeg fikk til slutt den sminken jeg skulle ha, og spurte om tilhørende primer. Da sa hun at den primeren solgte de ikke til andre enn de som visste sin nøyaktige hudtype ... og hun anbefalte meg en spray for unge jenter som "ikke er så god på å sminke seg" (jeg er ingen jente, jeg er en dame). Vil foresten ligge til at en annen gang da jeg spurte om hvorfor ingen av kremene i et merke inneholdt solfaktor fikk jeg til svar at det ikke var plass til flere ingredienser i kremene. Kan tydligvis ikke ha både gulrot og potet i gryta ... Flere som blir behandlet som idioter i sminkebutikker? Anonymkode: 77fc2...228 16
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #2 Skrevet 31. mai 2017 Prøvde parfyme engang og fikk ikke kjøpe den jeg ville ha. Hun mente den ikke kledde meg Anonymkode: c7f93...bd5 6
Amy Pond Skrevet 31. mai 2017 #3 Skrevet 31. mai 2017 Vel, den eneste idioten i denne historien er i alle fall den butikkansatte! For et fjols. 18
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #4 Skrevet 31. mai 2017 Synes det er veldig dumt at de nesten krangler med deg om hvilken type sminke som passer for deg. Greit de kommer med tips og sin kunnskap, men til syvende og sist er det du som skal bruke sminken og de taper jo kanskje et salg hvis de nekter å selge deg det. Så ser ikke greia med å gjøre seg vanskelig som hun gjorde. Har brukt forklaringen at jeg handlet for ei veninne og fått en konkret handleliste av henne og hun VET hva hun skal ha. Har nemlig opplevd noe av det samme selv. Anonymkode: 5595e...b91 2
Gjest Cicero Skrevet 31. mai 2017 #5 Skrevet 31. mai 2017 Haha, ja, har opplevd det jeg og. Ei kjerring i en butikk med dårlig lys som har sett meg i cirka to sekunder vet plutselig bedre enn meg hva som fungerer for min hud og ikke, og blir sur og nedlatende hvis jeg protesterer. Spesielt kommentarer a la "denne passer bedre for folk som ikke er så erfaren med sminke :))))" er poppis, merker jeg.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #6 Skrevet 1. juni 2017 Japp, jeg har flere ganger gått ut av sminkebutikk med skikkelig knekk i selvtilliten og en følelse av at jeg må være verdens dårligste til å sminke meg. Jeg er jo åpenbart ingen makeupartist, men i løpet av årene har jeg funnet ut hva som passer meg, og jeg får ofte kommentarer på at jeg ser fint sminket ut. Ser jo også selv, på bilder, at jeg ser helt normal ut - ikke oversminket, ikke feil foundationfarge etc. Men noen ganger opplever jeg at betjeningen snakker til meg som om jeg aldri har tatt i en sminkekost før. Rett og slett litt nedlatende - får forslag av typen "denne er fin til nybegynnere" og beskjed om at jeg må ha andre farger (selv når jeg ikke har bedt om hjelp). Lurer på hvor de har lært kundebehandlingsferdighetene sine, når de synes det er god service å få kunden til å føle seg ubrukelig. Flere sminkebutikker jeg aldri går tilbake til av denne grunnen, og må innrømme at MAC/Kicks har utmerket seg spesielt negativt (selv om jeg liker produktene og handler fra dem på nett). Mulig jeg bare har vært uheldig, altså. Anonymkode: 2009f...6be 6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #7 Skrevet 1. juni 2017 Ja, opplevd det samme på MAC. Jeg sier hvilken farge jeg vil ha på pudder, lebestift, foundation så skal de diskutere med meg fordi de ikke er enig. Det er helt greit for meg at de sier sin mening, men når jeg sier jeg vil gå for det jeg vil ha så bør de akseptere det. Nå handler jeg mer og mer på nettet. De kan takke seg selv. Anonymkode: 25cef...ae8 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #8 Skrevet 1. juni 2017 Ikke ta imot hjelp av absolutt alle i slike butikker, spesielt om de er vriene og lite villig til å lytte/ behandle kunder pent. Noen er sånn. Jeg har opplevd det selv, en dame som ikke lot meg kjøpe den vanlige fundationen min, men ga meg en som var alt for mørk. sur var hun og. Anonymkode: 42a00...698 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #9 Skrevet 1. juni 2017 Jeg er også rødhåret uten fregner og med ganske lys hud. I tillegg har jeg grågrønne øyne. Jeg har stort sett møtt greie folk på parfymerier, men noen unntak er det jo. Var for noen år siden inne på et KICKS parfymeri her i byen og spurte etter hjelp til å finne en fin øyeskygge. Damen som skulle hjelpe meg var godt oppe i 50-åra, og hun ser på meg og sier: "Det er vanskelig å finne en fin øyeskygge når man har en skitten øyefarge, slik som din." Ble helt perpleks og kjøpte ingenting der. Har aldri hørt noen si skitten øyefarge før, men damen likte tydeligvis ikke mine grågrønne øyne da.. Tok det opp med daglig leder der ved en senere anledning som sa at den nevnte ekspeditøren var ganske spesiell. Ellers var jeg en annen gang sammen med en italiensk venninne på et annet KICKS parfymeri her i byen. Hun trengte ny foundation. Hun vet at selv om jeg sminker meg veldig lite til hverdags så kan jeg mye om sminke og sminketeknikker og farger, så hun ville ha min hjelp. På parfymeriet står det en ganske ung ekspeditør med latinamerikansk bakgrunn (hun sa det selv til min venninne). Min venninne er veldig lys i huden mtp at hun er italiener. Hun sa at hun trengte en foundation og også et pudder. Ekspeditøren kommer med to ulike nyanser i foundation. Min venninne prøver begge på huden på kjevebeinet, og den lyseste er den fineste og mest naturlige, noe hun også synes selv. Ekspeditøren begynner å holde foredrag for henne om hvilke farger hun må ha, og min venninne sier at hun vil ikke ha noe mer farge i ansiktet, men en foundation med god dekkevne. Ekspeditøren gir seg ikke og vil at hun skal ta den mørkeste. Så spør min venninne meg hva jeg mener, og jeg sier at den lyseste foundationen er den mest naturlige til hennes hudfarge, og min venninne sier at hun er helt enig. Da tørner det helt for ekspeditøren, og hun roper til meg: "Du må bare holde kjeften din. Du har faen meg ikkje peiling på sminke, så kom ikkje her og uttal deg. Eg jobber i parfymeri og vet ka eg snakker om, så ikkje bland deg i mine saker." Jeg fikk helt sjokk, men kvitterte følgende: "Ja, jeg bruker lite sminke til vanlig, men jeg har veldig god peiling på sminke og farger. I tillegg så er jeg mange år eldre enn deg og har brukt sminke siden du gikk med bleier, så et sånt utbrudd fra deg finner jeg meg ikke i. Dette kommer jeg til å klage inn for ledelsen." Ekspeditøren ble bare enda surere, og idet hun gikk bort i kassen for å ekspedere min venninne (som valgte å kjøpe foundationen jeg mente hun passet) knurret hun "jævla rasshøl" etter meg. Enden på historien ble at min venninne sa til henne at slik kunne hun ikke oppføre seg mot kunder, og på vei ut av butikken kommer ekspeditøren springende etter oss med en haug med gratisprøver og unnskyldte seg noe voldsomt for oppførselen sin. Hun sluttet heldigvis kort tid etterpå i det parfymeriet. Ellers har jeg flere ganger på diverse parfymerier opplevd at jeg kommer inn og sier at jeg ønsker en øyeskygge, leppestift, foundation, concealer etc i en bestemt nyanse, og da skal de ansatte holde foredrag for meg om hvilke farger jeg som rødhåret og med grågrønne øyne må bruke og hvilke farger de mener jeg ikke kan bruke. Dog har de gitt seg når jeg har stått på mitt og sagt at jeg vet at jeg passer den nyansen jeg ber om og at det er den jeg vil ha. Anonymkode: 093e4...ef9 2
Gjest Råkkenråll Skrevet 1. juni 2017 #10 Skrevet 1. juni 2017 Jeg har ganske dårlig erfaring med de aller fleste ansatte på parfymerier/sminkeforretninger. Noen veldig få har hjerneceller nok på plass til å kunne litt ingredienser/kjemi og ser hva som passer folk- og en gang fikk jeg overraskende bra hjelp av ei jeg tror var makeupartist/noe liknende. Men de er jo dessverre ofte både litt late, sure og inkompetente. Ja, arrogant utsagn- men det er jo ofte sånn.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #11 Skrevet 1. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også rødhåret uten fregner og med ganske lys hud. I tillegg har jeg grågrønne øyne. Jeg har stort sett møtt greie folk på parfymerier, men noen unntak er det jo. Var for noen år siden inne på et KICKS parfymeri her i byen og spurte etter hjelp til å finne en fin øyeskygge. Damen som skulle hjelpe meg var godt oppe i 50-åra, og hun ser på meg og sier: "Det er vanskelig å finne en fin øyeskygge når man har en skitten øyefarge, slik som din." Ble helt perpleks og kjøpte ingenting der. Har aldri hørt noen si skitten øyefarge før, men damen likte tydeligvis ikke mine grågrønne øyne da.. Tok det opp med daglig leder der ved en senere anledning som sa at den nevnte ekspeditøren var ganske spesiell. Ellers var jeg en annen gang sammen med en italiensk venninne på et annet KICKS parfymeri her i byen. Hun trengte ny foundation. Hun vet at selv om jeg sminker meg veldig lite til hverdags så kan jeg mye om sminke og sminketeknikker og farger, så hun ville ha min hjelp. På parfymeriet står det en ganske ung ekspeditør med latinamerikansk bakgrunn (hun sa det selv til min venninne). Min venninne er veldig lys i huden mtp at hun er italiener. Hun sa at hun trengte en foundation og også et pudder. Ekspeditøren kommer med to ulike nyanser i foundation. Min venninne prøver begge på huden på kjevebeinet, og den lyseste er den fineste og mest naturlige, noe hun også synes selv. Ekspeditøren begynner å holde foredrag for henne om hvilke farger hun må ha, og min venninne sier at hun vil ikke ha noe mer farge i ansiktet, men en foundation med god dekkevne. Ekspeditøren gir seg ikke og vil at hun skal ta den mørkeste. Så spør min venninne meg hva jeg mener, og jeg sier at den lyseste foundationen er den mest naturlige til hennes hudfarge, og min venninne sier at hun er helt enig. Da tørner det helt for ekspeditøren, og hun roper til meg: "Du må bare holde kjeften din. Du har faen meg ikkje peiling på sminke, så kom ikkje her og uttal deg. Eg jobber i parfymeri og vet ka eg snakker om, så ikkje bland deg i mine saker." Jeg fikk helt sjokk, men kvitterte følgende: "Ja, jeg bruker lite sminke til vanlig, men jeg har veldig god peiling på sminke og farger. I tillegg så er jeg mange år eldre enn deg og har brukt sminke siden du gikk med bleier, så et sånt utbrudd fra deg finner jeg meg ikke i. Dette kommer jeg til å klage inn for ledelsen." Ekspeditøren ble bare enda surere, og idet hun gikk bort i kassen for å ekspedere min venninne (som valgte å kjøpe foundationen jeg mente hun passet) knurret hun "jævla rasshøl" etter meg. Enden på historien ble at min venninne sa til henne at slik kunne hun ikke oppføre seg mot kunder, og på vei ut av butikken kommer ekspeditøren springende etter oss med en haug med gratisprøver og unnskyldte seg noe voldsomt for oppførselen sin. Hun sluttet heldigvis kort tid etterpå i det parfymeriet. Ellers har jeg flere ganger på diverse parfymerier opplevd at jeg kommer inn og sier at jeg ønsker en øyeskygge, leppestift, foundation, concealer etc i en bestemt nyanse, og da skal de ansatte holde foredrag for meg om hvilke farger jeg som rødhåret og med grågrønne øyne må bruke og hvilke farger de mener jeg ikke kan bruke. Dog har de gitt seg når jeg har stått på mitt og sagt at jeg vet at jeg passer den nyansen jeg ber om og at det er den jeg vil ha. Anonymkode: 093e4...ef9 Skitten øyenfarge *le* hun mente uklar håper jeg, altså verken grønn eller blå. Kunne uansett bare gitt deg noe jordfarger da, det ville passet selv deg og dine skitne øyne får inntrykk av de får litt kurs i sminke, farger og påføring før de blir sluppet løs med mantraen "jeg vet alltid best" Anonymkode: ed019...110 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #12 Skrevet 1. juni 2017 Synes de unge jentene er hyggeligere og mer hjelpsom, enn de eldre damene som jobber i slike butikker. Anonymkode: c4fe2...e3e 4
Spiteful Skrevet 1. juni 2017 #13 Skrevet 1. juni 2017 Oi, det du har opplevd syns jeg er drøyt. Har selv opplevd at de eldre damene gjerne ikke gidder å prøve og finne foundation og primer som passer huden min. De er liksom så stressa hele tiden og vil nærmest ha meg til å kjøpe noe med en gang, mens de yngre jentene gjerne sminker meg i butikken, viser meg forskjell på flere merker, gir meg flere alternativer og til og med tips. Jeg har altså lært å unngå sminkebutikker hvis det er eldre damer som jobber, og går heller tilbake hvis det er noen yngre jenter der. Forresten, er det flere enn jeg som lurer på hvorfor det er så sinnssykt dårlig belysning i sminkebutikker? Spesielt Kicks? Er jo helt på trynet, man trenger jo godt med lys for å kjøpe sminke som, så man skulle jo tro det er en måte å svindle kjøpere på slik at de må komme tilbake og kjøpe mer når de ute av butikken finner ut at sminken ikke var slik de så for seg... 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #14 Skrevet 1. juni 2017 Hva i alle dager, hadde noen selgere snakket slikt til meg hadde de fått come back! Hvordan kan dere akseptere at butikkmedarbeidere snakker slik til dere? Å komme med liste og late som at dere skal handle for en venninne? Jeg hadde bare sagt rett ut (hvis de begynte å kverulere) at jeg vet best hva som passer til min hud og er ikke interessert i å få tips da jeg VET hva jeg skal ha. Jeg hadde rett og slett ikke tolerert å bli satt på plass og få ufine kommentarer fra fremmede folk. Anonymkode: c79e0...117 5
Gjest Tigress Skrevet 1. juni 2017 #15 Skrevet 1. juni 2017 Kjære vene, kan de ikkje ta ting i beste meining? "Denne er fin for nybegynnere" treng ikkje å tyde anna enn at den er lett å leggje. Ta no i mot råd og tips for det dei er verdt, og sett pris på at dei har sett seg inn i produkta dei har. Og så er det jo slik at ein har eigne erfaringar også, men om ein ikkje høyrer på kva folk har å seie, så lærer ein jo aldri noko nytt heller. Eg blir alltid glad for tips, eg, og når dei er heilt på trynet, så smiler eg berre og seier at eg ikkje vil ha nett dei produkta. Bruk litt sosialt lube'a!
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #16 Skrevet 1. juni 2017 Kjøper på Vita jeg Tar det jeg vil ha, og de er så hyggelige som bare det! Jeg må også ha lysest foundation, men nå har jeg faktisk begynt å bli brun. Endelig Hjalp med en sydentur i fjor altså. Men jeg kjøper bareminerals. For den ligger lett på huden. Og dekker likevel godt. MÅ du ha fra de butikkene, ts? Anonymkode: ed687...638 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #17 Skrevet 1. juni 2017 TS her. Så "koslig" at jeg ikke er den eneste som blir behandlet på denne måten. Jeg bruker Dior og har ikke mange sminkebutikker i nærheten. Kjøper ikke sminke ofte heller, og denne gangen hastet det litt da jeg skal ut og reise, så hadde ikke tid til å bestille på nett. Jeg tar godt i mot et råd, er hyggelig og spør om både det ene og det andre. Det er tonen jeg får tilbake jeg ikke liker. Når de i tillegg nekter å selge meg det jeg vil ha ... Har blitt nektet fargen min før, og dama gav seg når hun fikk prøve den jeg ville ha. "Nei den er ALT for lys! Du kan ikke ha den! La meg vise deg! .... ja ... den var jo veldig fin til deg da ..." Jeg har ikke erfaring med eldre damer i sminkebutikk, bare unge jenter. De er fryktelig oversminket og orange i ansiktet. Jeg er interessert i et mer naturlig og "rent" utseende, så hva de anbefaler av egen erfaring tar jeg ikke til meg. Er bare utrolig lei av behandlingen jeg får i slike butikker og alle kronene jeg har kastet bort på sminke i to nyanser mørkere. Må omtrent planlegge en hel dag i den butikken for å få kjøpt noe. Anonymkode: 77fc2...228 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #18 Skrevet 1. juni 2017 Husker for noen årsiden, hadde de at du kunne bestille time for å bli sminket, det var en gammel kjerring som sminka meg som gammel kjerring, en på ca 15 år. Anonymkode: fe7ef...596
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #19 Skrevet 1. juni 2017 Stort sett synes jeg at jeg møter hjelpsomme og blide ansatte, men også jeg har negativ erfaring med en enkelt Kicks-ansatt. Den dama er så humørsyk og gjør så stor forskjell på kundene at det er helt påtakelig. Ved ett tilfelle var jeg der sammen med en venninne, og vi har tilfeldigvis samme hudtype og samme utfordringer med huden. Hun var smørblid mot min venninne, gav henne masse vareprøver og demonstrerte villig vekk, alt veldig henvendt til henne, til tross for at det var helt tydelig at vi begge var ute etter det samme og at vi kom i følge. Jeg fikk ingen ting, bortsett fra et nebbete svar hun så raust gav meg da jeg spurte om de hadde foundation med solfaktor for min hudtype. «Du må bruke solkrem likevel, altså!!!!» ble sagt med tidenes sureste tone og mest nedlatende blikk. (Ja, jeg vet det, men det var virkelig ikke det jeg spurte om!) Hun nektet å selge meg foundation med solfaktor. En annen gang ba jeg om mascaratips, og da hadde hun bestemt seg for at årsaken til at jeg opplever at noen mascaraer drysser, er at jeg stamper kosten i flasken. Noe jeg faktisk aldri i mine over 30 år som mascarabruker noensinne har gjort. Hun gav seg ikke og kom med formaninger om at når jeg sluttet med stampingen kom all mascara til å sitte som spikret. Dette mennesket har vært der i årevis, og jeg har aldri opplevd at hun smiler eller er blid mot meg. Jeg tror jeg er en noenlunde høflig og normal kunde De andre i denne butikken er veldig søte og greie, så hvis jeg har muligheten skygger jeg unna hvis jeg ser at det er «dragen» som er på jobb, eller jeg henvender meg til en av de andre hvis de er flere der samtidig. Anonymkode: e73be...5d3 2
Blod Skrevet 1. juni 2017 #20 Skrevet 1. juni 2017 Det er nok egentlig ment godt. Men det kan bli for mye innblanding. Og å nekte å selge et produkt til deg er jo helt på trynet! Hvis de mener at produktet du ønsker blir stygt, så er vel det opp til deg fordet vel 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå