Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Er det noen som vet hvordan de beregne feriepenger når man har både fastlønn og timeslønn?

Har en stillingsprosent fast på 13%.

Men jobber igjennomsnittlig 70-80% hver måned, så alt etter de 13% får jeg som timeslønn. 

Jeg skal heller ikke ha noe ferie i år. Vil jeg da få både lønn og feriepenger?

Anonymkode: 1170b...9d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feriepenger beregnes med 10,2% eller 12% av opptjent lønn foregående år. Hvor stor stillingsprosent du har har ingen betydning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja men jeg lurer på åssen det blir når man er både timelønn og har en fast månedslønn. For hvis man har fast lønn så får man feriepenger istedetfor lønn i juni. Men har man timeslønn så får man både feriepenger og lønn for de timene man har jobbet. Så hvordan beregner de da når jeg har begge deler? 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Er det noen som vet hvordan de beregne feriepenger når man har både fastlønn og timeslønn?

Har en stillingsprosent fast på 13%.

Men jobber igjennomsnittlig 70-80% hver måned, så alt etter de 13% får jeg som timeslønn. 

Jeg skal heller ikke ha noe ferie i år. Vil jeg da få både lønn og feriepenger?

Det skal stå på lønnslippen din feriepengegrunnlag. Feriepengene du får i år er det du har opptjent i fjor. Det er faktisk lovpålagt og ta ut ferie så lenge du har opparbeidet dette. 

Anonymkode: 15e16...c10

Skrevet

I juni vil du få feriepengene dine + den timelønnen du har opptjent i mai - trekk for de feriedagene som overstiger en måned ( i fastlønn).

I form av et regnestykke ser det slik ut: 

feriepenger+timelønn+fastlønn-trekk i fastlønn for 5 ferieuker ( eller 4 uker + 2 dag).

Siden du har litt mer enn en måneds ferie er trekket litt høyere enn en månedslønn.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal stå på lønnslippen din feriepengegrunnlag. Feriepengene du får i år er det du har opptjent i fjor. Det er faktisk lovpålagt og ta ut ferie så lenge du har opparbeidet dette. 

Anonymkode: 15e16...c10

Hva om en begynte i ny jobb 1. September og således ikke opparbeidet noe særlig feriepenger - og bedriften har feriestengt? 

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg begynte på den jobben faktisk i september, så har dermed ikke opparbeidet meg noe store sum, derfor kommer jeg til å jobbe hele sommeren.

men har hørt med jobben og de sa at jeg får feriepenger av både fastlønn og timelønn sammen med juni lønna. Men 5 ferieuken blir trekt av feriepengene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...