AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #1 Skrevet 31. mai 2017 Er det i det hele tatt lov? Jeg har smittet samboer med influensa her i huset.. Han har sin første dag i ny jobb imorgen, hadde siste dag i sin jobb gjennom 7 år i dag. Ville dere ha dratt syk første dagen eller komt på fredag/eventuelt tirsdag (er jo helligdag på mandag). Samboer som lurer.. jeg foreslo at han burde dra dit imorgen og dra igjen etter noen timer. Men er det egentlig så OK av han å dukke opp med influensa som smitter? Skikkelig dilemma her nå. Anonymkode: a10c7...6fa
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #2 Skrevet 31. mai 2017 Tenker at det kommer litt an på hvor syk han er og hvor han jobber. Anonymkode: 5afb3...4b9
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #4 Skrevet 31. mai 2017 Han ringer inn og sier han er syk, så må han få sykemelding. Han har ikke opparbeidet seg rettighet til egenmeldinger enda. Og nei, det er ikke ok å dra på jobb og smitte dem! Anonymkode: 4e64a...030 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #5 Skrevet 31. mai 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han ringer inn og sier han er syk, så må han få sykemelding. Han har ikke opparbeidet seg rettighet til egenmeldinger enda. Og nei, det er ikke ok å dra på jobb og smitte dem! Anonymkode: 4e64a...030 Må man ha sykemelding? Han bryr seg ikke om pengene for den ene dagen, men må man det når man er syk og ikke har rett på egenmelding enda? Anonymkode: a10c7...6fa
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #6 Skrevet 31. mai 2017 Jeg ville absolutt ha dratt. I verste fall kan han dra etter noen timer. Anonymkode: 803af...f09 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #7 Skrevet 31. mai 2017 Altså, som kollega hadde jeg bare ansett det som skikkelig uflaks og tenkt at personen bør holde seg hjemme. Hadde jeg vært i samme båt som mannen din hadde jeg nok hevet innpå med febernedsettende, osv. og i alle fall vært der noen timer(evt. med munnbind, kommer an på hva han jobber med). Men det kommer jo også an på hans form. Om han virkelig er dårlig så må han jo bare få seg sykemelding. Anonymkode: 2c6a0...f25 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #8 Skrevet 31. mai 2017 Herregud, smittet med influensa så skal han ikke dra på jobb? Det skal være en meget kraftig influensa i så fall. Jeg hadde dratt på jobb uten å mukke. Anonymkode: 65263...218 2
Gjest Cicero Skrevet 31. mai 2017 #9 Skrevet 31. mai 2017 Hvis han har influensa bør han holde seg hjemme for å ikke smitte folk, med mindre han jobber veldig skjermet fra andre.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #10 Skrevet 31. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, smittet med influensa så skal han ikke dra på jobb? Det skal være en meget kraftig influensa i så fall. Jeg hadde dratt på jobb uten å mukke. Anonymkode: 65263...218 Slike som deg gjør at influensa sprer seg videre. Jeg tenker selvfølgelig ikke gå på jobb syk, hadde en nyansatt kommet kjempe syk på jobb hadde jeg heller reagert de kom på jobb. Det er ikke alle som bør få influensa av ulike årsaker, sier ikke vi alltid skal ta hensyn til alle men kjempe syk på jobb burde voksne folk vite å holde seg hjemme. Ikke gjør han et bra inntrykk heller, har han skikkelig influensa innebærer jo det at han er syk syk som regel. Anonymkode: 57f77...b4c 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #11 Skrevet 31. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, smittet med influensa så skal han ikke dra på jobb? Det skal være en meget kraftig influensa i så fall. Jeg hadde dratt på jobb uten å mukke. Anonymkode: 65263...218 Samme her. Jeg har dårlig immunforsvar (og ikke bare sånn som noen sier fordi de er ofte syk, men jeg har for lite nøytofile granulocytter) og går ofte på jobb med feber og sånn fordi jeg kan bare ikke være hjemme hele tiden. Hvis man kan sitte mye i ro og kontrollere hvor man nyser og vasker hendene ofte er det null problem. Anonymkode: 2d649...e96
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #12 Skrevet 31. mai 2017 6 minutter siden, Cicero skrev: Hvis han har influensa bør han holde seg hjemme for å ikke smitte folk, med mindre han jobber veldig skjermet fra andre. Man kan ikke smitte andre med influensa sånn uten videre. Det er ikke luftsmitte, det er dråpesmitte. Anonymkode: 2d649...e96
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #13 Skrevet 31. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slike som deg gjør at influensa sprer seg videre. Jeg tenker selvfølgelig ikke gå på jobb syk, hadde en nyansatt kommet kjempe syk på jobb hadde jeg heller reagert de kom på jobb. Det er ikke alle som bør få influensa av ulike årsaker, sier ikke vi alltid skal ta hensyn til alle men kjempe syk på jobb burde voksne folk vite å holde seg hjemme. Ikke gjør han et bra inntrykk heller, har han skikkelig influensa innebærer jo det at han er syk syk som regel. Anonymkode: 57f77...b4c De som ikke bør få influensa av ulike årsaker bør ta vaksine. Minner om at man fortsatt kan smitte selv om man ikke har symptomer. Det å ha influensa er vel heller ikke "kjempesyk" etter min definisjon. Det er imidlertid grunn til å være hjemme fra jobb. Anonymkode: 803af...f09
cerruti Skrevet 31. mai 2017 #14 Skrevet 31. mai 2017 Det er ikke bare kraftig forkjølelse da? Veldig mange syke nå... Jeg hadde tatt alt som kan tas av medisiner og dratt. Alternativet er sykemelding, og det er vel ikke en god start. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #15 Skrevet 31. mai 2017 Er det influensa, så er han ikke klar for jobb på fredag. Har man influensa er man SYK . En kraftig forkjølelse, derimot: den ignorerer man og går på jobb, såfremt man ikke har høy feber, eller at man jobber et sted der smitte er veldig alvorlig. Er man sykepleier og jobber med dødssyke pasienter med immunsvikt, så holder man seg unna, for å si det slik. Er man profesjonell sanger, og har mistet stemmen totalt, så er det heller ingen vits i å gå. Anonymkode: ec94b...3be 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #16 Skrevet 31. mai 2017 Influensa? Nå? Hvor bor dere, ts? Sikker på at det ikke bare er en forkjølelse? (Og ja, jeg irriterer meg kraftig over folk som påberoper seg å ha influensa omtrent hver gang de nyser....) Anonymkode: af142...39b 11
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #17 Skrevet 31. mai 2017 Jeg dro, snakket med sjefen, reiste til legen og fikk sykemelding og resept. Hadde bihulebetennelse første uka i ny jobb, det satte seg fast så var sykemeldt og helt slått ut de to første ukene. Dette gikk fint. Det var ingen som mistrodde dette. Men jeg skulle aldri møtt opp, så ut som et spøkelse. Ring dem i morgen. Sykemelding må til. Anonymkode: 9cd09...c8e
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #18 Skrevet 31. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Herregud, smittet med influensa så skal han ikke dra på jobb? Det skal være en meget kraftig influensa i så fall. Jeg hadde dratt på jobb uten å mukke. Anonymkode: 65263...218 Som du ser her TS er det mange som blander influensa med forkjølelse. Inkludert ab 218. Har man influensa KLARER man ikke gå på jobb. Man føler seg "dausjuk", og vanligvis sliter man bare med å komme seg på do eller få laget mat. Ergo tror jeg aldri ab 218 har hatt influensa, og jeg tror heller ikke din samboer har det, eller at du har hatt det, for da hadde dere ikke vurdert engang at han skulle på jobb. Har man influensa er man sengeliggende, man har ikke noe valg om å dra på jobb da. Så igjen, han er nok bare forkjølet, og joda, man kan føle seg dårlig og ha feber da også. Men det kan man fint kurere med paracet, mye drikke, søvn og nesespray. Og da kan han også dra på jobb. Anonymkode: 370e5...ad1 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #19 Skrevet 31. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som du ser her TS er det mange som blander influensa med forkjølelse. Inkludert ab 218. Har man influensa KLARER man ikke gå på jobb. Man føler seg "dausjuk", og vanligvis sliter man bare med å komme seg på do eller få laget mat. Ergo tror jeg aldri ab 218 har hatt influensa, og jeg tror heller ikke din samboer har det, eller at du har hatt det, for da hadde dere ikke vurdert engang at han skulle på jobb. Har man influensa er man sengeliggende, man har ikke noe valg om å dra på jobb da. Så igjen, han er nok bare forkjølet, og joda, man kan føle seg dårlig og ha feber da også. Men det kan man fint kurere med paracet, mye drikke, søvn og nesespray. Og da kan han også dra på jobb. Anonymkode: 370e5...ad1 Fordi det er hans første dag på jobb? Da må man jo nesten vurdere det. Er ikke hvilken som helst dag. Han er kjempedårlig, men vil jo ikke gå glipp av første dag på en ny jobb (på kontor, ikke i helsevesenet) som han har gledet seg til. Jeg har selv vært sengeliggende i flere dager nå, med høy feber, men har eksamen i morgen så joda, selv om man er syk med influensa (er nok ikke forkjølelse) så må man vurdere å komme seg ut. Anonymkode: a10c7...6fa
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #20 Skrevet 31. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er hans første dag på jobb? Da må man jo nesten vurdere det. Er ikke hvilken som helst dag. Han er kjempedårlig, men vil jo ikke gå glipp av første dag på en ny jobb (på kontor, ikke i helsevesenet) som han har gledet seg til. Jeg har selv vært sengeliggende i flere dager nå, med høy feber, men har eksamen i morgen så joda, selv om man er syk med influensa (er nok ikke forkjølelse) så må man vurdere å komme seg ut. Anonymkode: a10c7...6fa Man klarer ikke å dra på jobb om man er syk med influensa, derfor kan man ikke vurdere det. Det går ikke influensa nå, det er ikke sesong for det. Det er derimot sesong for forkjølelser. Man kan ha feber selv ved forkjølelse, men influensa er det ikke når man faktisk vurderer å gå ut Anonymkode: 370e5...ad1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå