Gå til innhold

Tips til en nybegynner ? Jogging!

Anbefalte innlegg

Gjest Helicase
Skrevet

Hei! Jeg har lyst til å begynne å jogge , men har ikke drevet aktivt med dette , og kunne tenkt meg noen tips! Kjør på!:) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sett på C25K (couch to 5 K)? Det er et løpeprogram som tar utgangspunkt i at du er stillesittende, og får deg til å løpe 5 kilometer etter 12 uker. Jeg startet der, og synes det er et godt sted å starte om man ikke helt vet hvor man skal begynne. Liker du det, kan du fortsette med andre program.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på utgangspunktet ditt. Men mitt viktigste råd til en nybegynner er å jogge rolig i starten. Mange gjør den feilen at de løper med en gang, og vil da ikke klare å holde ut i mer en noen minutter. Ta det heelt rolig, 8-9 km/t, og jogg så lenge du klarer. Stopp for å gå litt om du trenger det og begynn å jogge på ny. Fortsett med dette i noen uker og du vil klare å jogge lengre og lengre. 

Trenger ikke gjøre det mer avansert enn dette :)

Anonymkode: 58168...c4e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på utgangspunktet ditt. Men mitt viktigste råd til en nybegynner er å jogge rolig i starten. Mange gjør den feilen at de løper med en gang, og vil da ikke klare å holde ut i mer en noen minutter. Ta det heelt rolig, 8-9 km/t, og jogg så lenge du klarer. Stopp for å gå litt om du trenger det og begynn å jogge på ny. Fortsett med dette i noen uker og du vil klare å jogge lengre og lengre. 

Trenger ikke gjøre det mer avansert enn dette :)

Anonymkode: 58168...c4e

Da jeg var helt utrent, var 8-9 km/t veldig fort. Så det er veldig dumt å generalisere på denne måten. Det er derfor programmer som c25k er så bra, der går det i liten grad på fart, og mye mer på det å holde distansen, som er det de fleste nybegynnere trenger. 

Anonymkode: 81542...bef

• Liker 5
Skrevet

Enig i at 8-9 km/t er fort når man er utrent. Det jeg gjorde var at jeg begynte med å jogge 10 km, det gikk sent men det gikk. For noen er det kanskje enklere å starte med 5 km. Lastet også ned den gratis appen Runkeeper. 

Intervalltrening skal være mer effektivt, jeg bare gjør det ikke for det er ikke noe jeg liker.

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler c25k, jeg også! Myk og fin start!

Har prøvd å begynne med løping på egenhånd flere ganger, men har alltid endt med beinhinnebetennelse fordi jeg ikke klarer å styre meg (haha), men når jeg fulgte programmet gikk det helt fint. Kommer til å hoppe på uke 5-6 etter fødselen for å trene meg opp igjen. Har pga bekkenet ikke kunnet løpe siden uke 28.. Gleder meg allerede! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...