Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier..Hvor vanlig er dette?

I en alder av 37 år traff jeg min drømmemann.Vi har nå vært sammen i 1 år,og ble nylig samboere.Forholdet er bra,og vi er begge enige om at vi ønsker oss barn.Siden samboerskapet er så ferskt,har vi ikke vært prøvere på alvor enda.Vi bruker imidlertid ingen prevensjon og unngår ikke sex i eggløsningsperioden.Vi er begge enige om at det som skjer får skje.Problemet er bare at han mener vi har så god tid.Vi skal riktignok ikke vente 5 år,sier han selv.Men han mener vi likevel har et par år til å vente før vi får barn,og spør hvorfor jeg er redd for å være 40 år og gravid.Jeg prøver å forklare ham at de fleste ikke blir gravide i den alderen,og at jeg nå som 38-åring kanskje er i slutten av min fertile del av livet for alt jeg vet..Har også sagt at mange prøver i årevis før de lykkes,uansett alder.Han svarer tilbake med å fortelle om vennepar som har fått barn i 40-årene,uten særlig prøving,og virker så ignorant ovenfor de ubestridte fakta som gjelder kvinners alder og fertilitet.Er det noen som har råd om hvordan jeg kan gå fram for å få ham til å bli klar over at vi ikke har masse av tid?  

Anonymkode: 39e4a...32f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan nok ikke ta det som en selvfølge at det skal bli lett å bli gravid når man nærmer seg 40. Men tror kanskje menn har lettere for å ha den tankegangen enn vi kvinner.

Min mann tenkte sånn når vi var 30. Så han fikk seg en liten vekker når det skulle vise seg å ta nesten 1 år før jeg ble gravid.. Så når vi skulle prøve på de neste barna, så var han enig i at det ikke var noe å vente med. Men da ble jeg gravid på første forsøk, siste gang i en alder av 38.

Anonymkode: 0d180...e52

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble veldig lett gravid da jeg var yngre, men da vi prøvde da jeg var 42 gikk det ikke.

Anonymkode: 10d48...cea

AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner som har forsøkt å få barn i den alderen har prøvd en stund før spiren sitter. De har også opplevd spontanaborter. Jeg er selv 36 og ønsker et barn til. Vet at jeg ikke har allverdens med tid ..

Anonymkode: 47832...f97

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke like lett å bli gravid når man nærmer seg 40, og det spiller ingen rolle hvor mange man kjenner som er blitt det.

Husk at de positive historiene florerer, de negative holder folk for seg selv. For hver kvinne på 38 som ble "gravid på første forsøk", sitter det flere som måtte gi opp. 

Anonymkode: c2501...251

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke like lett å bli gravid når man nærmer seg 40, og det spiller ingen rolle hvor mange man kjenner som er blitt det.

Husk at de positive historiene florerer, de negative holder folk for seg selv. For hver kvinne på 38 som ble "gravid på første forsøk", sitter det flere som måtte gi opp. 

Det er akkurat dette jeg også har nevnt til han også.Da kan han svare:"Men så lenge du har mensen er du jo fruktbar vel?!!" og "Tenk positivt,vi klarer dette fint".

Ikke enkelt å forklare en mann hvordan alt henger sammen biologisk sett..:rolleyes:

ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat dette jeg også har nevnt til han også.Da kan han svare:"Men så lenge du har mensen er du jo fruktbar vel?!!" og "Tenk positivt,vi klarer dette fint".

Ikke enkelt å forklare en mann hvordan alt henger sammen biologisk sett..:rolleyes:

ts

Er du alvorlig nå? Jeg hadde hatt kvaler om å etablere meg med en mann som var såpass lite informert. Er han mye yngre enn deg?

Greit nok at menn ikke har fullstendig oversikt over kvinners biologi, men de fleste vet mer enn som så. Kvinner har menstruasjon langt lengre enn de kan få barn, og de fleste oppegående menn vet dette.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du alvorlig nå? Jeg hadde hatt kvaler om å etablere meg med en mann som var såpass lite informert. Er han mye yngre enn deg?

Greit nok at menn ikke har fullstendig oversikt over kvinners biologi, men de fleste vet mer enn som så. Kvinner har menstruasjon langt lengre enn de kan få barn, og de fleste oppegående menn vet dette.

Nei han er over 40,har universitetsutdannelse på masternivå og er en ellers svært reflektert og oppegående person.Kunnskap om helse,biologi,og hvordan kroppen fungerer har han imidlertid ikke så mye av,og det er vel ikke tema som har interessert ham så mye heller.Han vet endel,men er tydeligvis veldig blank og lite informert som du skriver,på dette.Tror det er mange (både kvinner og menn) som går rundt i den tro at man er fruktbar så lenge man har mensen,desverre.

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener helt alvorlig at viss dere tar dere råd til å vente noen år i den alderen bør dere ikke klage på lang ventetid om dere trenger hjelp.

Anonymkode: 632b6...d79

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg mener helt alvorlig at viss dere tar dere råd til å vente noen år i den alderen bør dere ikke klage på lang ventetid om dere trenger hjelp.

Det er han som mener vi kan ta oss råd til å vente,ikke jeg.Jeg er veldig klar over fakta.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ts, var i dine sko da jeg var 40 (dvs traff mannen min da, ingen hadde barn). Det var ikke viktig for ham å få barn, men han ville være med meg så han stilte seg til disposisjon 😊 Vi fikk to da (er nå 45), men måtte stå på og jeg leste alt jeg kom over.

Fruktbarhet er så individuelt at du må bare ta en sjekk på deg selv. Få en spesialist (helst ikke vanlig gynekolog, men en som jobber med fertilitet og ivf - virker som kunnskapen var høyst variabel hos gynekologer som ikke jobbet med fruktbarhet hele tiden), til å ta ultralyd av eggstokkene dine i midten av syklusen for å vurdere størrelse, om du har EL, og hvor mange follikler du har på gang, samt ta blodprøve (måle fsh og østradiol, muligens også AMH). Det vil gi deg en pekepinn (men ingen fasit) på hvordan du ligger an i fht overgangsalder.

Ideelt bør din samboer få sjekket spermen sin også.

Selv om alt skulle være Ok, så kan man ha problemer som dårlige egg eller tette eggledere, og da trenger man ivf. Jeg vil derfor anbefale at dere i alle fall begynner å time sexen i fht eggløsning (ha sex annenhver dag uken i forkant av EL). 

Det kan hende det går knirkefritt, men mange par har ikke en syklus å miste. Typen trenger en wake up call! Lykke til!

Anonymkode: cbf27...c0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dessverre mange menn uansett alder, er på dette kunnskapsnivået..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er han som mener vi kan ta oss råd til å vente,ikke jeg.Jeg er veldig klar over fakta.

ts

Da må du gi han klinkende klar beskjed, finne en annen eller ta sjansen på at dette går bra :)

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De på 40 går til privat klinikk med lite kø - tror ikke en gang du har et offentlig tilbud når du er passert 38. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De på 40 går til privat klinikk med lite kø - tror ikke en gang du har et offentlig tilbud når du er passert 38. 

Det var egentlig godt å høre.

Skrevet

Men dere har jo sex allerede uten prevansjon.... Og dere er begge klare på å ta det som det kommer.

Da er det ikke verre enn at du kjøper inn et par eggløsningstester og sørger for å ha sex akkurat da. Er ikke verre

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var egentlig godt å høre.

Rart når man tenker over at folk før i tiden, så langt tilbake som det finnes, fikk barn til langt oppi alder - vi snakker om 45-55 år. Var folk mer fruktbare før? Mormoren min fikk barn da hun var 41 år, tippoldemoren min da hun var 45. Ei i slekta langt tilbake på 1500-tallet da hun var 64 år. Noen fikk kun et eneste barn da de var 47 år. Og så får man ørene proppet her at man er "for gammel" når man er 40. Noen studier viser at har man tatt mandlene og/eller blindtarmen er man mer fruktbar enn andre, og man skal se på mormorens fødealder. 

Anonymkode: 3fc4c...c91

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart når man tenker over at folk før i tiden, så langt tilbake som det finnes, fikk barn til langt oppi alder - vi snakker om 45-55 år. Var folk mer fruktbare før? Mormoren min fikk barn da hun var 41 år, tippoldemoren min da hun var 45. Ei i slekta langt tilbake på 1500-tallet da hun var 64 år. Noen fikk kun et eneste barn da de var 47 år. Og så får man ørene proppet her at man er "for gammel" når man er 40. Noen studier viser at har man tatt mandlene og/eller blindtarmen er man mer fruktbar enn andre, og man skal se på mormorens fødealder. 

Forstår ikke helt hva du mener her. Om du mener det er null problem å få barn over 40, så trenger de vel ikke stille seg i hjelpekø heller.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

DUST! Frykten hennes er høyst reell. Jeg tok selv blodprøver for å se hvordan jeg lå an da jeg var 37, viste seg at jeg alt da var prøverørsmateriale utelukkende med tanke på barn. Gynekologen sa at det var helt normalt, men at folk i dag fullstendig overvurderer sin egen fertilitet og tror det er vanlig å kunne få barn etter 40 bare fordi de hører om folk som er blitt det der de fleste av dem har tatt prøverør egentlig..

Anonymkode: 1bf5b...ecb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når han er 40 så synes jeg det er rart han har sååå god tid selv. Han er jo gammel! Trodde han var 30 med den holdningen. I tillegg er barn hvor far har høy alder utsatt for flere risiko enn når far er yngre. Tror du rett og slett må vekke han litt og si at du faktisk ikke har lyst til å ende opp barnløs og skal det bli dere to så må han innse at han er 40 og du er 37 og hva det medfører når det gjelder prøving.

Anonymkode: 544ed...0d8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...