AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #1 Skrevet 31. mai 2017 Noen her som har erfaringer rundt det? Er det lurt å ta opp studielån? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: dc953...19f
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #2 Skrevet 31. mai 2017 Studielån er det beste lånet du kan ha. Hvis du ikke har mulighet til å jobbe veldig mye ved siden av studier vil jeg anbefale studielån fremfor noe annet Anonymkode: 4cade...eaa
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #3 Skrevet 31. mai 2017 Studielånet er antagelig det snilleste lånet som finnes i Norge. Lånekassen er veldig fleksible ang nedbetaling, med opptil 3 års utsettelse, rentefritak dersom diverse økonomiske vanskeligheter, og lånet dør med deg. Studenter som velger forbrukslån foran studielån er hjernedøde! Anonymkode: 158fb...5c2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #4 Skrevet 31. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Studielånet er antagelig det snilleste lånet som finnes i Norge. Lånekassen er veldig fleksible ang nedbetaling, med opptil 3 års utsettelse, rentefritak dersom diverse økonomiske vanskeligheter, og lånet dør med deg. Studenter som velger forbrukslån foran studielån er hjernedøde! Anonymkode: 158fb...5c2 Hva med studielån foran boliglån? Bør jeg motta studielån og bruke det til å betale ned boliglån? Jeg trenger ikke lånet til forbruk for jeg jobber ved siden av. Anonymkode: d2680...165
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #5 Skrevet 31. mai 2017 Det er helt fritt hva du velger å bruke studielånet ditt til. Å betale boliglånet med studielån kan jo ses på samme måte som om en student betaler hybelleie med studielånet. Anonymkode: 158fb...5c2 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #6 Skrevet 31. mai 2017 Ny tanke: det er trolig ikke smart å betale boliglån med studielån, fordi du betaler jo boliglånet med renter. Når tiden kommer for å betale ned studielånet må du også betale rentene der. Dermed kan det bli dobbelt opp med renter dersom hovedhensikten med studielånet er å betale boliglånet. Anonymkode: 158fb...5c2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #7 Skrevet 31. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ny tanke: det er trolig ikke smart å betale boliglån med studielån, fordi du betaler jo boliglånet med renter. Når tiden kommer for å betale ned studielånet må du også betale rentene der. Dermed kan det bli dobbelt opp med renter dersom hovedhensikten med studielånet er å betale boliglånet. Anonymkode: 158fb...5c2 Det er langt mer gunstig å betale ned boliglånet fort. Studielånet er jo rentefritt mens man er i utdanning. Anonymkode: da043...d08 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #8 Skrevet 1. juni 2017 Jeg ville absolutt tatt opp studielån. De tre årene jeg har studert nå har jeg av ulike årsaker bodd hjemme (gratis) og har derfor kunnet spare nesten alt. Så nå sitter jeg igjen med 200 000 kr i egenkapital etter endt studie. Veldig kjekt det altså. Anonymkode: 1e5b5...57a
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #9 Skrevet 1. juni 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville absolutt tatt opp studielån. De tre årene jeg har studert nå har jeg av ulike årsaker bodd hjemme (gratis) og har derfor kunnet spare nesten alt. Så nå sitter jeg igjen med 200 000 kr i egenkapital etter endt studie. Veldig kjekt det altså. Anonymkode: 1e5b5...57a Hva skal du med de pengene? Du må jo betale de tilbake så snart utdanning er ferdig? Og da kommer det renter? Er 17 så kan ikke dette her Anonymkode: 58962...7d5 1
reAction Skrevet 1. juni 2017 #10 Skrevet 1. juni 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er langt mer gunstig å betale ned boliglånet fort. Studielånet er jo rentefritt mens man er i utdanning. Anonymkode: da043...d08 Nå er det vel rentefritt enn så lenge man mottar studielån, straks man ikke mottar løper rentene.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #11 Skrevet 1. juni 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville absolutt tatt opp studielån. De tre årene jeg har studert nå har jeg av ulike årsaker bodd hjemme (gratis) og har derfor kunnet spare nesten alt. Så nå sitter jeg igjen med 200 000 kr i egenkapital etter endt studie. Veldig kjekt det altså. Anonymkode: 1e5b5...57a Tenker også å gjøre dette ettersom jeg kan studere i byen jeg bor i og bor med kjæresten. Men er det lurt uansett? Man må jo betale ned studielånet og da har man jo boliglån oppi det hele. Men uansett så er det vel vanlig med studielån og de fleste skal ha boliglån også, så det er kanskje bare greit å ta studielån uansett om man egentlig ikke trenger det? Anonymkode: 1db6d...6f9
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #12 Skrevet 1. juni 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: rentefritak dersom diverse økonomiske vanskeligheter Pluss man slipper å betale på lånet hvis inntekten er lav nok/man går på AAP osv. Veldig gunstig! Anonymkode: 50836...495
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #13 Skrevet 1. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva skal du med de pengene? Du må jo betale de tilbake så snart utdanning er ferdig? Og da kommer det renter? Er 17 så kan ikke dette her Anonymkode: 58962...7d5 40% av lånet blir omgjort til stipend, altså de pengene betaler du ikke tilbake. De resterende 60% er rentefri i løpet av studietiden, og du kan til og med utsette det i noen år til etter endt studieløp. Det som må betales tilbake kan du la sitte på en konto og tjene innskuddsrenter i mellomtiden mens du studerer (men det må sies at dette var mye bedre før, da innskuddsrenter var mye høyere enn nå). Anonymkode: c29a8...2e9
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #14 Skrevet 2. juni 2017 På 31.5.2017 den 17.57, AnonymBruker skrev: Dette er ikke et sitat, det har bare klikket litt her. Å bruke studielån til å betale på boliglån, er bare gunstig hvis man vet at man veldig snart skal kjøpe bolig. Ellers løper jo rentene (etter at man er ferdig med utdannelsen.) Enkelte boliglån har både lavere og like høy rente som lånekassa også, så det er ikke nødvendigvis mer gunstig å ha studielån når du er ferdig med studiene. Anonymkode: 5bd7f...953
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #15 Skrevet 2. juni 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: 40% av lånet blir omgjort til stipend, altså de pengene betaler du ikke tilbake. De resterende 60% er rentefri i løpet av studietiden, og du kan til og med utsette det i noen år til etter endt studieløp. Det som må betales tilbake kan du la sitte på en konto og tjene innskuddsrenter i mellomtiden mens du studerer (men det må sies at dette var mye bedre før, da innskuddsrenter var mye høyere enn nå). Anonymkode: c29a8...2e9 Disse 40% blir bare omgjort dersom du består eksamen og ikke bor sammen med foreldrene dine. Du kan forøvrig velge å bare få stipendet også, og droppe lånet. Anonymkode: 5bd7f...953
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #16 Skrevet 2. juni 2017 På 31.5.2017 den 22.13, AnonymBruker skrev: Ny tanke: det er trolig ikke smart å betale boliglån med studielån, fordi du betaler jo boliglånet med renter. Når tiden kommer for å betale ned studielånet må du også betale rentene der. Dermed kan det bli dobbelt opp med renter dersom hovedhensikten med studielånet er å betale boliglånet. Anonymkode: 158fb...5c2 Du betaler renter på ubetalt lån ikke på det du allerede har betalt. Det vil ikke bli dobbelt. Anonymkode: 25a93...fc5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #17 Skrevet 2. juni 2017 På 1.6.2017 den 16.13, AnonymBruker skrev: Hva skal du med de pengene? Du må jo betale de tilbake så snart utdanning er ferdig? Og da kommer det renter? Er 17 så kan ikke dette her Anonymkode: 58962...7d5 Studielån er det aller mest gunstige lånet vi har. Det er i tillegg rentefritt når du studerer. Ved bestått eksamen (og dersom du ikke bor med foreldrene dine) vil 40% av lånet omdannes til stipend. Etter endt utdanning er det viktigste å ha en god egenkapital for å komme inn på boligmarkedet. Det er langt mer økonomisk fornuftig å ha en egenkapital enn å ikke ha noe studiegjeld og heller ikke noe egenkapital. Lånet vil også forsvinne ved død (i motsetning til andre lån). Anonymkode: da043...d08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå