Gå til innhold

Flytte inn eller ikke? hva lønner seg?

Flytte inn eller leie ut?  

2 stemmer

1. 1. Flytte inn eller leie ut?

• Flytte inn
      1
    • Leie ut
      1

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg vil gjerne høre hva dere synes:

Jeg kjøpte nybygg i fjor, en leilighet som er klar for overtakelse nå i juni.

Avbetalingene på boliglånet blir så høye at jeg vurderer å leie den ut. Jeg har en god lønn så jeg har råd til det, men jeg har en drøm å spare penger til å reise jorden rundt.

Nå er det slik at avdragene + rentene + fellesutgiftene kommer på omtrent kr 13.000 (med renten som den er i dag). 13.000 kr i måneden for meg alene.

Jeg leier nå en leiligheten i byen som jeg drives helt OK i hvor jeg betaler leie på 5.000 kr i måneden.

Jeg har regnet ut at dersom jeg leier ut leiligheten må jeg skatte 25% og betale 10% til uteleimegleren. Så når jeg leier den ut, så må jeg ut med omtrent 3.000 kr ut av min lomme hver måned for å dekke alt.

Synes det dere at det blir mest lønnsomt å leie den ut? Også med tanke på slitasje siden det er nybygg?

Anonymkode: 4e00c...4a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg forstår deg rett, så må du ut med 8000 fra egen lomme. i bytte mot å ha leieboer. Dvs at du sitter igjen med 4000 mot at du kun hadde bodd i boligen selv. På den annen side vil hele 70 000 kr i året (leie av bolig)  være penger du aldri vil kunne ha nytte av selv. så du sparer mer på å ikke leie.  Slik i praksis. 

Kommer litt an på nedbetalingstid. Hvis den er på 20 år, så har du altså sløst vekk 1.4 millioner kroner for å kunne spare  960 000 kroner. Dette er en differanse på litt i underkant av en halv million. Og i min verden er dette å spare seg til fant :) 

AnonymBruker
Skrevet

Dersom leiligheten blir leid ut for 13 000,- , vil Utleimegleren ta 1 300,- av dette, og din inntekt være 11 700,-

Utgiftene dine vil være 5 000,- (husleie) + 13 000,- (utgifter ny leilighet) + 2 925,- (skatt) = 20 925,-

Dine utgifter blir 9 225,- i stedet for 13 000,-

Jeg ville heller flyttet inn og solgt etter ett år, du vil tjene på det kontra å leie dersom prisøkningen på ett år er større enn ca 100 000,- (ca 48 000,- i differense boligutgifter + meglerutgifter)

Anonymkode: 44b25...630

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...