Ambi Skrevet 1. januar 2005 #1 Skrevet 1. januar 2005 Jeg er overrasket over medienes ukritiske dekning av involvertes kritikk mot UD, regjeringen, reiseselskapene mm i forbindelse med flodbølgekatatrofen. Kjenner ikke journalister til elementær krisepsykologi? Noen av disse kritikerne skulle vært skånet for seg selv. Alle forstår hvor vondt det må være å miste eller savne noen. Men det er også en kjent sak at en vanlig krisereaksjon innebærer sinne, behov for å skylde på noen og å finne syndebukker. Mediene skulle holde seg for gode til å ukritisk meddele slike reaksjoner. Katastrofen berører ufattelig mange. Likevel er det lett å forstå et en hver er seg selv nærmest. Mange av de berørte kjenner ikke en gang omfanget før de kommer hjem. Da må det være lov å si at de som har kommet hjem med småskader men med alle sine kjære i behold neppe forstår omfanget - når de messer ut sin kritikk... Denne katastrofen er av en slik karakter og dimensjon at INGEN kunne forutse riktige tiltak med en gang. I tillegg skjer norges største sivile katastrofe i moderne tid på den andre siden av kloden. Det er neppe mulig å mobilisere et apparat som kan takle dette raskere enn 48 timer. UD mobiliserte et kjempeapparat, Kripos det samme. Statsråder har tilbragt flere netter på Gardermoen sammen med et mottaksapparat for å ta imot ofre. Flere hundre frivillige har avlyst juleferien og reist ned og hjelpeorganisasjonene var raskt på beina. Det meste av dette i løpet av 2-3 døgn! Blandt de første som ble utsatt for massiv kritikk fordi de ikke var tilstede var et stort reiseselskap med kontor i Phuket. Hvordan svare på denne kritikken når faktum er at ALLE selskapets ansatte i området er døde eller savnet..? Og hvordan skal UD i tillegg til å forsøke å få oversikt over savnede kunne ha oversikt - og mulighet til å kontakte - pårørende som i ettertid har reist hals over hode til Thailand for å lete etter sine? Selv er jeg dypt takknemlig over å ikke være direkte berørt ei heller representant for de som kritiseres. Jeg syns bare at mye av kritikken er urimelig - om enn forståelig. Ambi
Gjest MrsL Skrevet 1. januar 2005 #2 Skrevet 1. januar 2005 Alle sider må vel komme frem i en slik sak - sorgen, savnet, sjokket, kritikken............. Men jeg er enig i at kritikken er noe som burde vente og heller konsentrere seg om det som er viktigst å gjøre først.................
Gjest gjesta Skrevet 1. januar 2005 #4 Skrevet 1. januar 2005 Helt enig. Nyhetene ruller ustanselig over TV-skjermen. Stadig kommer det nye bilder, nye intervjuer vises - noe nytt må man jo fylle sendingene med. Det er ingen tvil om at mange av de menneskene som vises på TV burde vært beskyttet i den sorgen, krisen de er i.
Ambi Skrevet 1. januar 2005 Forfatter #5 Skrevet 1. januar 2005 Flott innlegg Takk! ..og etter kveldens nyhetssendinger er problemstillingen om mulig enda mer aktuell... Ambi
Bertha Skrevet 1. januar 2005 #6 Skrevet 1. januar 2005 Når alt kommer til stykket, så er og blir de aller fleste medier kommersielle. De skal vinne kampen om seerne, og da sender de innspill og saker som vekker vår oppmerksomhet. Dessverre, i dette tragiske tilfellet. :-? Forøvrig et svært godt innlegg, Ambi. Jeg signerer på det du skriver.
Ambi Skrevet 1. januar 2005 Forfatter #7 Skrevet 1. januar 2005 Vi må heller ikke glemme at når det gjelder direkte livreddende innsats kunne svært lite vært gjort i ettertid. De aller aller fleste som mistet livet gjorde det nærmest momentant i det bølgen skyllet inn.. Og det kunne ingen norsk innsats forhindre - det dreide seg kanskje om 10 minutter eller så. Det er vel beklagligvis slik at bare tidlig varsling kunnet ha reddet mange fler. Ambi
Gjest Melk Skrevet 1. januar 2005 #8 Skrevet 1. januar 2005 Godt innlegg Ambi. Kritikk er greit, men jeg synes media i liten grad har søkt å forklare "den andre siden", som eks at også ambassadepersonell har juleferie, at det ikke jobber flere hundre folk på en ambassade osv.
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #10 Skrevet 2. januar 2005 Jeg skjønner ikke hvorfor man kritiserer de som kritiserer...hva er det egentlig som er så grusomt md det å komme med kritikk? Tar de som får denne kritikken det voldsomt tungt?
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #13 Skrevet 2. januar 2005 Jeg skjønner ikke hvorfor man kritiserer de som kritiserer...hva er det egentlig som er så grusomt md det å komme med kritikk? Tar de som får denne kritikken det voldsomt tungt? Det er jo ikke de som kritiserer som får kritikk her, de er i sjokk og det er lett å forstå at de har behov for å skylde på noen. Ambi kritiserer derimot mediene, som ukritisk målbærer utsagn fra folk som helt åpenbart er i sjokk. Og det må jeg si det er all grunn til å slå ganske hardt ned på!
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #14 Skrevet 2. januar 2005 Det er jo ikke de som kritiserer som får kritikk her, de er i sjokk og det er lett å forstå at de har behov for å skylde på noen. Ambi kritiserer derimot mediene, som ukritisk målbærer utsagn fra folk som helt åpenbart er i sjokk. Og det må jeg si det er all grunn til å slå ganske hardt ned på! Jeg må ærlig talt at jeg fremdeles ikke skjønner denne kritikken av media heller..Man fanger vel opp følelsene slik de er der og da. Dessuten er det da profesjonelle som får kritikk, tror de er vant med å takle slikt, og også skjønner situasjonen. ( Hva når dere kritiserer privatpersoner her inne?) Er dere redde for at de som er i sjokk ikke skal takle å se sine uttalelser senere? Eller at de når de leser og hører om slike lignende kommentarer som dere kommer med så vil de skamme seg??
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #16 Skrevet 2. januar 2005 Jeg tror ikke kritikerne kommer til å angre på noe av det de har sagt eller ombestemme seg. De kommer til å gå i graven med den holdningen at UD osv oppførte seg hårreisende under flomkatastrofen. Jeg synes synd på hjelperne, som møter så mye utakknemlighet. Det gjør det enda verre for dem at media opptrer som mikrofonstativ for kritikerne.
Cathie Skrevet 2. januar 2005 #18 Skrevet 2. januar 2005 Hvorfor er kritikk så ille?? Hvorfor er det bare gjester som kommer med usakelige innlegg
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #19 Skrevet 2. januar 2005 Hvorfor er det bare gjester som kommer med usakelige innlegg Jeg er vant med å takle kritikk.
Cathie Skrevet 2. januar 2005 #20 Skrevet 2. januar 2005 Jeg er vant med å takle kritikk. Det er det sikkert mange som er... Men hva er vitsen med alltid å vinkle ting negativt?? Det er forskjell på konstruktiv kritikk og negativ kritikk.. Hvor sistnevnte er temaet i denne tråden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå